Wil jij een slanker en strakker lichaam?

Dan is het ultieme afslankprogramma vet verliezen 1.0 zeker iets voor jou...!


Meer informatie
2

Wat zijn whey proteïnen en welke verschillende soorten zijn er?

Als mens zijnde heb je voeding nodig om te kunnen overleven. Vooral de voedingsstoffen die in je eten en drinken zitten zijn belangrijk. Deze voedingsstoffen zorgen namelijk voor energie en voor het behoud van je lichaam. We kunnen deze voedingsstoffen onderverdelen in verschillende categorieën. Namelijk: eiwitten (aminozuren), vetten, vitamines, mineralen en koolhydraten (zetmeel en suikers). Elke voedingsstof heeft een andere functie in je lichaam. In deze blog gaan we verder in op de eiwitten, in het specifiek de whey proteïnen. Een term die je waarschijnlijk weleens hebt gehoord in de sporterswereld. Voordat je snapt wat whey proteïnen precies zijn en wat ze doen, moet je weten wat eiwitten eigenlijk doen in je lichaam.

Wat zijn eiwitten en wat doen ze in je lichaam?

Eiwitten worden met een ander woord ook wel proteïnen genoemd. Om precies te zijn, zijn eiwitten een macronutriënt die zorgen voor calorieën (energie) en aminozuren. Je lichaam kan zelf de meeste eiwitten niet aanmaken, dus het is belangrijk dat je je eiwitten binnenkrijgt uit je voeding. In je lichaam worden de eiwitten uit de voeding gehaald, vervolgens breekt je lichaam deze eiwitten af en blijven er aminozuren over. Deze aminozuren zijn heel belangrijk om te overleven. Aminozuren zijn namelijk de bouwstenen van lichaamseiwitten waaruit je lichaam grotendeels is opgebouwd.

Hoe deze aminozuren werken, is een beetje een biologisch verhaal. Eén aminozuur is een klein onderdeel en kan eigenlijk niet zoveel doen. Je vindt animozuren dan ook eigenlijk altijd in een draad, dus meerdere bij elkaar. Er zijn verschillende soorten aminozuren met elk een andere functie. Deze verschillende combinaties van strengen aminozuren zorgen voor verschillende werkingen in het lichaam. Een grote streng van aminozuren bij elkaar wordt weer een eiwit genoemd. Door alle mogelijke combinaties kan je hele complexe eiwitten krijgen.

Alle weefsels in je lichaam bestaan uit cellen. Al deze cellen bevatten eiwit, bijvoorbeeld in je botten, bloed, spieren en organen. Een volwassene bestaat voor wel 12 kilogram uit eiwitten! Deze belangrijke bouwstof mag dus niet ontbreken uit je voeding.

Eiwit zit in veel producten, bijvoorbeeld vis, vlees, zuivel, eieren, peulvruchten en noten. Gemiddeld heeft een gezonde volwassene zo’n 0,8 gram eiwit per dag per kilogram lichaamsgewicht nodig. Iemand van 70 kilogram heeft dan ongeveer 56 gram eiwit per dag nodig.

Wei ontstaat tijdens het bereiden van kaas

Eiwitten komen in veel verschillende soorten voedingsmiddelen voor, zoals bijvoorbeeld in zuivel. Een bepaald type eiwit, zijn wei eiwitten. Wei (ook wel melkwei genoemd) is een vloeistof die ontstaat bij het bereiden van kaas, het ontstaat door het stremmen van de melk na toevoeging van het stremsel. Wei bevat nog veel stoffen die oorspronkelijk ook in melk zitten. Dit zijn vitamines, melksuiker, mineralen en natuurlijk het wei eiwit. Wei bevat daarnaast vrijwel geen vet. De precieze samenstelling van de wei is afhankelijk van het soort melk waarvan het afkomstig is.

Wei kan worden gescheiden in 2 productstromen: retentaten en permeaten. De permeaten worden voornamelijk in diervoeders gebruikt en de retentaten vind je na bewering terug in de farmaceutische en voedingsindustrie. Wei wordt onder andere gebruikt in de frisdrank industrie, bijvoorbeeld als grondstof voor Rivella.

Wat zijn whey proteïnen?

Wei is dus een vloeibaar bijproduct bij het produceren van kaas. Maar omdat een wei eiwit een compleet eiwit is die ook nog eens makkelijker te verteren is, wordt wei ook veel gebruikt in voedingssupplementen voor onder andere sporters. We spreken dan niet meer over wei eiwitten, maar over whey proteïnen of whey eiwitten.

Even terugkomend op het verhaal van de aminozuren. Ons lichaam gebruikt 20 aminozuren als bouwstoffen voor het lichaam. Er zijn ook 9 essentiële aminozuren. Dit zijn aminozuren die je enkel en alleen uit voeding kunt halen, je lichaam kan ze niet zelf produceren. Als een eiwit al deze negen essentiële aminozuren bevat, wordt het een compleet eiwit genoemd. Deze complete eiwitten vind je terug in enkele voedingsmiddelen zoals zuivel, eieren en plantaardige eiwitten, zoals zaden (quinoa), bonen/peulvruchten, noten, havermout en aardappelen. Veel groentes en bijvoorbeeld rijst bevatten geen complete eiwitten, ze missen vaak namelijk een of meer essentiële aminozuren.

Als je eiwitten binnenkrijgt, moet je lichaam aan de slag gaan om deze te verwerken. Met biologische waarde wordt in de voedingsindustrie aangetoond hoe goed de voedingsstof kan worden opgenomen door ons lichaam zonder dat er stoffen verloren gaan. Whey proteïnen hebben een biologische waarde van 100. Dat betekent dat whey proteïnen een compleet eiwit zijn en dat ze ook nog eens super effectief en makkelijk kunnen worden verteerd door je lichaam. Whey eiwitten komen dan ook veel voor in voedingssupplementen voor sporters. Je kan met whey supplementen je lichaam snel voorzien van eiwitten wat je nieuwe energie geeft en wat je lichaam helpt bij het herstellen na het zware sporten.

Verschillende soorten whey proteïnen

Er is niet maar één soort whey. Misschien is je dit al wel opgevallen als je eens online hebt gezocht naar sportsupplementen. Er zijn 3 soorten whey proteïnen die je kan tegenkomen. Je zal zien dat ze qua prijs best wel verschillen. Het verschil tussen deze drie soorten zit hem vooral in het feit dat de whey proteïnen op verschillende manieren bewerkt zijn en dus verschilt de hoeveelheid eiwit in verhouding tot andere bestandsdelen die in wei zitten zoals vet en lactose.

Whey concentraat

Whey concentraat is de vorm van whey proteïnen die de minste bewerkingen is ondergaan. Dit product staat dus nog redelijk dicht bij de samenstelling van het wei dat overblijft na het kaasbereidingsproces. Whey concentraat bevat ongeveer 30% tot 90% eiwit, afhankelijk van het merk en de melk waarvan het afkomstig is.

Doordat het zo dicht bij de oorspronkelijke vorm staat, is dit de goedkoopste variant. Het nadeel hieraan is wel dat dit whey supplement vaak nog veel (melk)suikers en vet bevat.

Whey isolaat

Whey isolaat is iets meer bewerkt dan de concentraat versie. Whey isolaat ondergaat een extra filterproces wat ervoor zorgt dat er zo veel mogelijk vetten en (melk)suikers worden uitgefilterd. Hierna krijg je een product dat voor ongeveer uit 90% uit eiwitten bestaat. Dit maakt whey isolaat wel een stukje duurder dan whey concentraat. Maar als je niet de extra suikers en vetten wilt, is dit wel een betere keuze. Door het filteren smaakt whey isolaat ook minder naar melk dan dat concentraat dat doet.

Whey hydrolisaatWat is whey proteïne

Als laatste is er nog whey hydrolisaat. Dit is de duurste variant van de drie. Dit komt doordat dit type proteïnen nóg een extra bewerking ondergaat, door middel van zuur en/of enzymen. Het idee achter hydrolisaat is dat de eiwitten al zo erg zijn afgebroken dat je alleen kleine peptides overhoudt. Doordat deze bestanddelen zo klein zijn, zouden ze supersnel worden opgenomen door je lichaam. Of dat ook echt zo is, moet de wetenschap nog uitwijzen.

Wat we wel weten is dat dit type whey voor 99% uit eiwit bestaat. Hierdoor zitten er vrijwel geen andere stoffen in zoals vet of (melk)suikers. Dit maakt whey hydrolisaat een goede keuze voor mensen met lactose-intolerantie. Klein minpuntje is wel dat dit supplement het smerigst smaakt van de drie.

Whey proteïnen innemen

Deze whey proteïnen zijn eigenlijk alleen maar nuttig om te eten of drinken als je een fanatiek sporter bent. Zo niet, dan kan je met een normaal gezond eetpatroon voldoende eiwitten uit je voeding halen om je lichaam gezond te houden. Sporters hebben meer energie en bouwstoffen nodig. De energie natuurlijk om te kunnen sporten en de bouwstoffen zodat je lichaam een extra boost en ondersteuning krijgt voor, tijdens en na de zware inspanning.

Mocht je interesse hebben in deze whey supplementen, dan vind je ze vooral bij de Body en Fit shop in poedervorm. Vaak zijn dit grote bussen met whey poeder met een smaakje eraan. Het poeder meng je vervolgens aan met water of melk zodat je een eiwitrijke shake krijgt. Er zijn ook repen speciaal gemaakt met extra eiwitten.

vet verliezen 1.0

Vet Verliezen 1.0

Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!

  • Het ultieme strategie om vet te verbranden
  • 100% natuurlijke manier voor een fitter lichaam
  • Compleet met schema's en recepten
Klik hier om hieronder een bericht achter te laten 2 Reacties
Sytske - 11 mei 2018

>> Deze complete eiwitten vind je terug in enkele voedingsmiddelen zoals zuivel, eieren en zeldzamen plantaardige eiwitten, zoals quinoa. <<
Welke zeldzame plantaardige eiwitten met complete eiwitten zijn er, naast quinoa, verder nog?

Reply
    Niels - 11 mei 2018

    Hoi Sytske,

    Bedankt voor je reactie! Je kunt complexe eiwitten verder vinden in bijvoorbeeld, bonen/peulvruchten, noten, havermout, zeewier en (zoete) aardappelen.

    Met vrindelijke groet,
    NIels.

    Reply

Laat een reactie achter: