Wat is tarwegras en is het gezond of ongezond?

Waar men vroeger gewoon at wat de pot schafte, wordt er nu veel meer gelet op gezond eten. Allerlei voedingsmiddelen worden uitgeprobeerd om te kijken hoe gezond ze zijn, zoals tarwegras. Tarwe kennen we natuurlijk als een graansoort dat wordt verwerkt in veel producten. Denk hierbij aan brood, couscous of pannenkoeken. Tarwegras is dan ook afkomstig van deze tarwe. Het gras ontstaat uit de jonge scheuten van de gewone tarwe.

Een scheut is een nieuwe stengel met bladeren of met bladeren en bloemen. Tarwekorrels worden ontkiemd en worden in de aarde gestopt om te laten groeien. Vervolgens ontstaan er dus de scheuten, plantjes met lijnvormige glasbladeren. En dit is wat we eten.

Tarwegras als voedingsmiddel

In de jaren 30 begon men al met het consumeren van tarwegras. Charles Schnabel was een Amerikaan die deze plant populair wilde maken vanwege zijn zogenaamde helende eigenschappen. Ook Ann Wigmore speelde hierin een belangrijke rol, zij geloofde stellig dat een raw food diet het beste zou zijn voor de mens. Een belangrijk onderdeel van dit dieet was tarwegras.

Maar omdat het een grassoort is, heeft tarwegras veel stugge vezels. Het lichaam van de mens is niet in staat om deze vezels te verteren. Om het gras te consumeren, moet het dan ook worden geperst met behulp van een speciale slowjuicer. Door het te persen krijg je een felgroen sapje wat je kunt opdrinken. Na het persen blijft er pulp over.

Sommige natuurgeneeskundigen gebruikten deze pulp om op natuurlijke wijze wonden en zweren te behandelen. Aan het begin van de 21e eeuw kwam je tarwegras vooral tegen in gespecialiseerde zaken die zich richtten op gezond eten, maar tegenwoordig kom je het sap tegen in alle hippe sapbars van Nederland, maar ook in bijvoorbeeld Amerika, Canada, Australië en Azië.

Tarwegras is een superfood

Schnabel en Wigmore waren niet voor niets bezig om tarwegras op de markt te brengen. Tarwegras zou medicinale eigenschappen hebben, wat het product heel gezond maakt. Het is dan ook niet raar dat tarwegras ondertussen onder het kopje superfoods valt, een potentieel gezondheidsbevorderend gewas.

De experts zeggen dat je tarwegras moet oogsten nog voordat het gewas stengels ontwikkelt. Hierdoor oogst je het gras op het moment dat het de meeste voedingswaarde bevat. Daarbij is vooral het gehalte aan bladgroen (chlorofyl) belangrijk. Zo zou 100 gram tarwegras zelfs evenveel micronutriënten bevatten als zo’n 2,5 kilogram groenten. Dat klinkt natuurlijk wel erg mooi en aardig, maar is tarwegras ook echt zo gezond of is het alleen maar een verkooppraatje?

De gezondheidsvoordelen van tarwegras

In tegenstelling tot de jaren 30, hebben we nu de techniek om de voedingswaarde van voedingsmiddelen tot in de details uit te werken. De grootste conclusie die uit verscheidene onderzoeken naar tarwegras is gekomen, is dat het qua voedingsstoffen erg lijkt op spinazie. Vergeleken met spinazie bevat het iets meer vitamine E en fosfor, maar minder bètacaroteen, vitamine C, calcium, kalium en magnesium.

1. Tarwegras en kanker

Een gezondheidsclaim die je vaak zult tegenkomen als je op zoek gaat naar de voordelen van tarwegras, is dat het zou helpen tegen kanker. Men beweert dat tarwegras de uitbreiding van tumoren remt en het DNA herstelt. Helaas zijn er vrijwel geen wetenschappelijke studies die daadwerkelijk aantonen dat tarwegras een helende werking heeft.

Dat het tegen kanker helpt, is dan ook niet bewezen. Een kleine studie in 2002 heeft wel kunnen aantonen dat tarwegras je lichaam kan ondersteunen bij pijn en ontstekingen, maar het is helaas geen wondermiddel dat kanker kan genezen.

2. Goed voor de tanden

Het kan dan geen kanker voorkomen, maar tarwegras heeft wel degelijk gezonde eigenschappen, alleen misschien niet zo geweldig als eerst werd gedacht. Een voordeel van tarwegras is bijvoorbeeld dat het kan helpen bij het behandelen van tandbederf, parodontitis en andere tandheelkundige problemen.

Door je tandvlees te masseren met een papje van water en tarwegras, geef je je tandvlees wat extra voeding (vitaminen, mineralen en enzymen) wat het weer strak en sterk maakt.

3. Ondersteunt bij gewrichtspijn

In 2002 werd aangetoond dat tarwegras kan helpen bij ontstekingen, dat betekent dat tarwegras ook een positieve werking kan hebben voor mensen met artritis. Zolang je op een dieet zit dat al is aangepast om de artritis te verzachten, kan tarwegras hier een handje mee helpen.

De gezondheidsnadelen van tarwegras

Het mooie verhaal van tarwegras wordt helaas nog iets minder mooi als we kijken na de nadelen die deze plant met zich mee brengt.

1. Darmklachten

In tarwegras zit een grote hoeveelheid cellulose. Cellulose kan normaal gesproken alleen verteerd worden door planteneters, mensen missen het enzym cellulase om de cellulose kapot te kunnen maken. De kans is best groot dat de cellulosevezels van tarwegras spijsverteringsproblemen en darmklachten veroorzaken.

2. Glutenintolerantie

Hoewel normale tarwe gluten bevat, bevat tarwegras in eerste instantie geen gluten. Oftewel met een glutenallergie kan je wel gewoon tarwegras drinken, toch? Doordat tarwegras de voorloper van tarwe is, met gluten, is er een grote kans dat het tarwegras in aanraking is geweest met gluten. Het kan dus besmet zijn en sporen van gluten bevatten. Dit is niet altijd zo, maar als een persoon met glutenintolerantie is het wel een kwestie van oppassen.

3. Tarwegras en medicatie

Tarwegras kan gevaarlijk worden als het wordt ingenomen terwijl je al bepaalde medicatie slikt. Het gewas bevat zoals gezegd veel bladgroen, in bladgroen zit weer veel vitamine K. Als je te veel vitamine K binnenkrijgt, kunnen er bloedklonters ontstaan in je bloedbaan.

Neem je bijvoorbeeld bloedverdunners, dan is tarwegras heel gevaarlijk omdat het trombose en klonten veroorzaakt. Daarnaast kan tarwegras ook nog eens de werking van andere medicijnen onderdrukken, zo loop je een hoger risico op een hartaanval of beroerte.

Tarwegras, een prima groente, maar geen wondermiddel

Tarwegras is helaas niet zo’n gezond product als het internet je doet geloven. Maar dat betekent niet dat het slecht voor je is. In principe is het een groente die je prima af en toe kunt nuttigen. Het is vooral belangrijk om variatie te creëren in je voedingspatroon. Tarwegras past prima thuis in een gevarieerd dieet, maar zogenaamde ‘tarwegrasdiëten’ kan je beter niet aan beginnen.

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?