Waar is visolie goed voor? 6 bewezen gezondheidsvoordelen!

Dat oliën een goede toevoeging kunnen zijn voor je dagelijkse dieet, dat is al wel bekend. Zo kan je bijvoorbeeld ook visolie kopen als toevoeging op je voedingsschema, maar wat is visolie nou precies en wat zijn de gezondheidsvoordelen van visolie? Zitten er ook nadelen aan het gebruik van visolie?

Wat is visolie precies?

Visolie is zoals je al verwacht, olie dat afkomstig is van vis. Geraffineerde olie om precies te zijn. Deze visolie kan vervolgens worden ingezet voor humane consumptie, maar het wordt vanwege de gezondheidsvoordelen ook erg veel ingezet in diervoeders voor bijvoorbeeld honden en katten.

Het verkrijgen van visolie kost wel wat werk. Voor 1 liter visolie, heb je zo’n 20 tot 100 kilogram wilde vis nodig (afhankelijk van de soort vis en het formaat). Wereldwijd wordt er jaarlijks zo’n 1 miljard liter visolie verwerkt. De olie kan afkomstig zijn van allerlei soorten, maar het komt voornamelijk uit makreel, haring, tonijn, zalm, sardines en ansjovis.

Wat zit er in visolie?

Het ingrediënt van visolie wat voor de voordelen van visolie zorgt, zijn de omega 3-vetzuren. Wat veel mensen niet weten is dat het niet de vis zelf is die deze vetzuren aanmaakt. Het begint bij algen in het water die omega 3-vetzuren kunnen aanmaken. De algen worden opgegeten door kreeftjes, die op hun beurt weer door vissen worden opgegeten. En wij mensen halen het vervolgens weer uit de vis.

Visolie bestaat dus uit omega 3-vetzuren, de precieze vetzuren waar visolie uit bestaat zijn: alfalinoleenzuur (ALA) en de twee bekendere soorten eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). Van EPA en DHA zijn de meeste gezondheidsvoordelen inmiddels bekend.

De Nederlandse Gezondheidsraad (2006) adviseert om dagelijks zo’n 200 tot 500 milligram visolievetzuren binnen te krijgen. Oftewel je moet twee keer per week vis eten, maar dat wordt maar door zo’n 14% van de bevolking gedaan. Het innemen van visoliepillen zou kunnen helpen als een vervanging van je dagelijkse vis.

6 bewezen voordelen van visolie

Nu je weet wat visolie is, is het tijd om te kijken naar de voordelen van visolie. Welke gezondheidsvoordelen kan visolie bieden aan het menselijk lichaam? En wat gebeurt er als je te veel visolie binnen hebt gekregen?

1: Goed voor de hersenen

Het belangrijkste voordeel van visolie is dat het invloed heeft op het belangrijkste orgaan van de mens: de hersenen. Onze hersenen hebben bepaalde stoffen nodig om goed te kunnen functioneren, en niet al deze stoffen kunnen door het lichaam zelf worden aangemaakt. Zo ook omega 3-vetzuren, en dan met name DHA, zijn belangrijk voor de hersenen.

Het DHA in de hersenen heeft invloed op het regelen van ons leer-, denk-, en spraakvermogen, maar ook onze motoriek, geheugen, stemming en ons gedrag (Bron). Zonder DHA, functioneert dit allemaal een stuk minder.

2: Visolie heeft een positief effect bij depressie

Er zijn al meerdere onderzoeken geweest die allen aantonen dat er een omgekeerd verband is tussen het innemen van omega 3-vetzuren en het lijden aan een depressie (Bron). Zo kan een gezonde, dagelijkse dosis aan omega 3-vetzuren preventief werken voor een depressie.

Bij mensen die er al aan lijden, vermindert het de symptomen. Natuurlijk is visolie geen wondermiddel, maar het volgen van therapie bij een depressie kan zeker positief worden ondersteund door het innemen van visolie.

3: Visolie is goed voor je hart

Wereldwijd overlijdt een groot deel van de mensheid aan hartfalen, het is dan ook zeker niet verkeerd om je eetpatroon zodanig aan te passen, dat het je hartfunctie ondersteunt. Gelukkig is visolie een van de supplementen die een positieve invloed heeft op je hart. Omega 3-vetzuren hebben namelijk meerdere effecten op het hart (Bron):

  • Het verlaagt de hoeveelheid tryglyceriden in het bloed
  • Het voorkomt bloedproppen, doordat het het samenklonteren van bloedplaatjes tegengaat
  • Het kan een hoge bloeddruk verlagen
  • Adervernauwing wordt voorkomen doordat de vorming van plak wordt tegengegaan

4: Visolie heeft een ondersteunende werking bij ontstekingen

Ontstekingen zijn, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, niet altijd slecht. Een ontsteking ontstaat om je lichaam te helpen, echter kan een ontsteking soms zó erg worden, dat de symptomen van de ontsteking erger zijn dan van de kwaal wat het heeft veroorzaakt.

Enkele mensen hebben last van chronische ontstekingen, waarbij er soms geeneens een infectie of wond is. Deze chronische ontstekingen kunnen voorkomen bij onder andere hartziektes en kanker. Het gebruik van de omega 3-vetzuren in visolie kan de aanmaak van moleculen en stoffen afremmen die samenhangen met een ontsteking en zo de ontsteking verminderen (Bron).

5: Visolie is goed voor je zwangerschap

Zwangere vrouwen kunnen ook zonder problemen visolie innemen. Het is zelfs zo dat omega 3-vetzuren bijdragen aan de ontwikkeling van de hersenen van de baby wanneer de moeder dit binnenkrijgt (Bron).

Na de bevalling is het nog steeds goed om visolie in te nemen, omdat de omega 3-vetzuren dan via de borstvoeding aan de baby worden doorgegeven. Ook voor kinderen is visolie goed, omdat het de groei van de hersenen blijft bevorderen.

6: Visolie heeft een positief effect op de hormoonhuishouding

Het vetzuur EPA heeft bewezen een gunstige invloed op meerdere hormoonschommelingen waar vrouwen last van kunnen hebben. Denk hierbij aan menstruatie, de overgang en tijdens de zwangerschap (Bron). EPA is namelijk een bestandsdeel van een aantal stoffen die op hun beurt weer invloed hebben op sommige hormonen.

Let goed op je dosering van visolie!

Zoals voor eigenlijk alles geldt: te veel is nooit goed. Ook een overschot aan visolie is niet goed voor je lichaam. Het grootste wetenschappelijk bewezen nadeel is dat te veel visolie bij mannen voor een verhoogde kans op prostaatkanker kan zorgen. Ook zou het kunnen zorgen voor een verstoorde afweer en een grotere kans op verhoogd cholesterol of hartritmestoornissen.

Gelukkig komen deze bijwerkingen vrijwel niet voor, als je je gewoon aan de dosering houdt. Zoals gezegd is 200 tot 500 milligram omega 3-vetzuren de richtlijn voor een mens, maar daar moet je ook niet overheen. Nu bevatten sommige visolie capsules ‘1000 milligram visolie’, dit betekent niet dat het ook 1000 milligram omega 3-vetzuren zijn.

Kijk goed op de verpakking naar de hoeveelheid DHA en/of EPA in de capsules. Lees daarom ook eerst de bijsluiter van visoliepillen (!) zodat je zeker weet dat je een gezonde dosis visolie binnenkrijgt. Doe je dit goed, dan zal je zeker baat hebben van de voordelen van visolie!

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?