Hoeveel eiwitshakes per dag drinken is gezond?

Hoeveel eiwitshakes per dag mag ik drinken? Het antwoord op deze vraag hangt af van je doel. Gaat het je bijvoorbeeld om een goede gezondheid, dan heb je andere hoeveelheden eiwit nodig dan wanneer je wilt afvallen of een gespierder lijf wilt. Hoeveel eiwitshakes per dag gaat eigenlijk over drie vragen: Hoeveel eiwitshakes per dag zijn nodig voor een goede gezondheid, voor gewicht verlies en om in spiermassa aan te komen.

Hoeveel eiwitshakes per dag voor een goede gezondheid?

Hoeveel eiwitshakes per dag je nodig hebt voor een goede gezondheid, hangt af van je gewicht, hoeveel eiwit je al via je voeding binnenkrijgt en hoeveel je beweegt. Als je niet of nauwelijks beweegt, heb je zo’n 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Weeg je 75 kilo, dan kun je dus uitgaan van zo’n 60 gram eiwit per dag. (Voorbeeld berekening: 0,8 gram eiwit x 75 kilo lichaamsgewicht = 60 gram per dag)

Eet je veel vlees en zuivel, dan krijg je waarschijnlijk al meer dan voldoende eiwit binnen en hoef je je dieet niet aan te vullen met een eiwitshake. Een biefstuk van 100 gram bevat bijvoorbeeld 25 gram eiwit en een bakje magere yoghurt zo’n 8 gram. Maar ook plantaardige voedingsmiddelen zijn goede eiwitbronnen. Met een handje noten krijg je bijvoorbeeld ruim 5 gram eiwit binnen.

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

Als je iedere dag fietst, wandelt of aan lichte krachttraining of cardio doet, heb je iets meer eiwit nodig: 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht. In dit geval kom je met een gewicht van 75 kilo uit op zo’n 90 gram eiwit per dag. Kijk ook nu eerst naar de eiwitten in je voeding voordat je een eiwitshake overweegt. Doe je aan matige krachttraining, dan heb je 1.7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Nu kom je uit op 127.5 gram per dag als je 75 kilo weegt. Check je eiwitinname om te zien of je voldoende eiwit binnenkrijgt en overweeg een eiwitshake als dit niet zo is.

Hoeveel eiwitshakes per dag om af te vallen?

Hoeveel eiwitshakes per dag je nodig hebt om gewicht te verliezen, hangt ook af van je gewicht en de hoeveelheid eiwit in je voeding. De meeste onderzoeken geven aan dat je het beste afvalt als je dagelijks 1,6 tot 2,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnenkrijgt. Het extra eiwit zorgt ervoor dat je minder honger hebt en meer vet verbrandt.

Afhankelijk van je gewicht kun je kijken of je de benodigde hoeveelheid eiwit uit je voeding kunt halen of dat je je dieet het beste kunt aanvullen met een eiwitshake. Een veelgehoord advies is om niet meer dan 2 eiwitshakes per dag te drinken. Ook moet je er rekening mee houden dat ieder lichaam anders is en dat jij eiwit mogelijk sneller of langzamer verbrandt dan anderen. Kijk dus vooral wat voor jou werkt.

Hoeveel eiwitshakes per dag voor meer spieren?

Hoeveel eiwitshakes per dag zijn nodig om meer spieren te krijgen, is afhankelijk van je gewicht, je lichamelijke activiteit en de hoeveelheid eiwit in je voeding. De meeste sporters gaan uit van minimaal 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Voor professionele sporters en mensen die aan intensieve krachttraining doen, geldt zelfs een eiwitinname van 2,3 gram per kilo per dag. In dit geval kan een eiwitshake heel handig zijn om je eiwitinname te verhogen. Hoeveel eiwitshakes per dag precies nodig zijn, kun je het beste uitvinden door te kijken bij hoeveel shakes je meer aankomt in spiermassa. Dit aantal houd je dan aan.

Eiwitpoeder of zelf maken?

Een eiwitshake maken doe je gemakkelijk zelf, bijvoorbeeld van pindakaas en banaan. Zo’n zelfgemaakte shake kan wel 15 tot 20 gram eiwit bevatten.Kies je voor een eiwitpoeder, dan kun je de benodigde hoeveelheid poeder berekenen aan de hand van je doel, gewicht en de hoeveelheid eiwit die het poeder bevat.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>