5 Effectieve tips voor een goede nachtrust!

Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk. Het is aangetoond dat een goede nachtrust een gunstig effect heeft op allerlei cognitieve functies: het concentratievermogen en de creativiteit hebben er baat bij. Ook het leren van nieuwe dingen gaat beter, omdat een goede nachtrust zorgt voor een betere werking van je geheugen. Mensen die voldoende en goed slapen, ervaren doorgaans minder stress en hebben minder vaak last van depressies.

Een goede nachtrust heeft ook een gunstige invloed op allerlei lichamelijke functies, zoals de spijsvertering, de spierfunctie en spiergroei. Een goede nachtrust is dus ontzettend belangrijk als je spiermassa wil kweken, sneller wil worden of af wil vallen. In het verlengde van al het bovenstaande, is het niet verwonderlijk dat mensen die voldoende slaap krijgen, doorgaans een wat hogere levensverwachting hebben dan slechte slapers. Maar wat als je er niet in slaagt om een goede nachtrust te krijgen? De belangrijkste tips op een rijtje.

De belangrijkste tips van een goede nachtrust op een rijtje!

1. Probeer elke dag op dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan

Dit is voor veel mensen niet de makkelijkste opgave. Als je bijvoorbeeld nachtdiensten draait of onregelmatige werktijden hebt, dan kun je er soms niet omheen. Maar voor veel mensen is het gewoon een kwestie van aanpassen om op deze manier een goede nachtrust te krijgen.

Als je een periode lang even streng bent voor jezelf en een vast ritme aanhoudt, en dit dus ook in de weekenden doorzet, dan merk je vanzelf dat je lichaam zich daarop instelt. Opstaan wordt makkelijker en ’s avonds wordt je ook gewoon moe wanneer het tijd is te gaan slapen.

2. Sla middagdutjes over voor een goede nachtrust

Hoewel ‘power naps’ een goede manier zijn om voldoende rust te pakken, zijn die dutjes tussendoor iets wat een goede nachtrust in de weg kan staan. Vooral als je ’s avonds moeite hebt op tijd in slaap te komen, kun je ze beter achterwege laten. Zorg dat je eerst een vast ritme en slaappatroon ontwikkelt.

3. Ontwikkel een vaste avondroutine

Behalve een vast slaapritme, is ook een vaste routine voor het slapen iets dat een goede nachtrust ondersteunt. Maak er een gewoonte van om een uurtje voor het slapen gaan bijvoorbeeld geen televisie meer te kijken maar rustig een boek te lezen. Allerlei indrukken van internet, televisieschermen en mobiele telefoons vlak voor het slapengaan doen je nachtrust geen goed.

4. Zorg voor een goede slaapplek

Minstens zo belangrijk voor een goede nachtrust als een vast ritme en routine, is de plaats waar je slaapt. De ideale slaapkamer heeft in de eerste plaats een goed bed met een kussen en matras die voldoende ondersteuning bieden. Daarnaast is de ruimte zo donker mogelijk.

Als dit niet het geval is, kun je eventueel met een slaapmaskertje slapen. Ook schijn je beter te slapen als je in de slaapkamer zo min mogelijk spullen hebt die je aandacht kunnen trekken, zoals een televisie, computer, studieboeken, sportattributen en rommel.

5. Schakel hulp in als het niet lukt

De bovenstaande tips zijn voor de meeste mensen voldoende om een goede nachtrust te krijgen. Maar een aantal mensen heeft echt last van een slaapstoornis, zoals bijvoorbeeld insomnia. Ook slaapapneu, slaapwandelen en nachtelijk tandenknarsen worden hiertoe gerekend en kunnen een goede nachtrust belemmeren. Als je moeite blijft houden met je slaappatroon, of vaak niet uitgerust wakker wordt, maak dan een afspraak met je huisarts.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>