5 effectieve tips om van je telefoonverslaving af te komen!

Kijk jij vaker op je telefoon dan je zou willen? Is je telefoon een ding geworden dat steeds je aandacht trekt? Houd je minder tijd over voor andere leuke dingen door je telefoon? Dan heb je waarschijnlijk last van telefoonverslaving. Hier zijn vijf effectieve tips om van je telefoonverslaving af te komen.

Kom van je telefoonverslaving af met deze 5 tips!

1. Zeg dat je het niet doet in plaats van dat je het niet kunt

Van je telefoonverslaving afkomen begint met een sterk statement naar jezelf toe. Bijvoorbeeld: ‘Ik kijk niet vaker dan één keer per uur op mijn telefoon.’ Zo geef je jezelf de kracht om iets niet te doen. Zeg niet tegen jezelf dat je je telefoon niet vaker dan één keer per uur kan checken. Hiermee lijkt het namelijk of iemand anders tegen je zegt dat je het niet mag doen, en dat werkt niet. Je besluit moet echt van binnenuit komen.

2. Leg je telefoon ver weg

Het klinkt logisch en het werkt tegen telefoonverslaving. Als de verleiding ver weg is, ben je eerder geneigd er niet aan toe te geven. Zorg dus dat je telefoon in ieder geval aan het andere eind van de kamer ligt, of liever nog verder weg. Dat is veel effectiever dan je telefoon in de buurt houden en telkens tegen jezelf zeggen dat je hem niet mag pakken.

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

Mocht je je telefoon in de buurt moeten hebben, zet dan in ieder geval alle geluidjes uit. Zo bepaalt niet je telefoon wanneer je je mail of social media checkt, maar ben jezelf ‘in control’. Je kunt ook je favoriete apps op de vierde pagina in een folder zetten, zodat je er meer moeite voor moet doen om erbij te kunnen.

3. Gebruik de stop regel

Kenmerkend voor een telefoonverslaving is dat je denkt even op je telefoon te kijken, om vervolgens een uur later pas weer te stoppen. Je checkt je e-mail, Instagram en Facebook en als je dat gedaan hebt is het alweer tijd om je e-mail, Instagram en Facebook te checken… Je wordt als het ware in slaap gesust en komt in een staat van rust waarin je steeds dezelfde handeling blijft herhalen. Je stopt pas wanneer je wakker wordt geschud.

Om van je telefoonverslaving af te komen, maak je slim gebruik van dit principe door voordat je je telefoon pakt een interruptie in te plannen. Zet bijvoorbeeld de wekker of timer, dan schrik je wakker uit je gemijmer op het moment dat het alarm gaat. Nog effectiever is het als je van tevoren een statement hebt gemaakt. Bijvoorbeeld: ‘Ik kijk niet meer dan een kwartier op mijn telefoon.’ Je bent dan eerder geneigd om echt te stoppen en je telefoon weg te leggen.

4. Vervang gewoonten in plaats van met ze te breken

Om van je telefoonverslaving af te komen zorg je er niet alleen voor dat je telefoon ver weg is als je op de bank zit. Het beste leg je ook een boek, tijdschrift of kleurboek naast de bank. Op het moment dat je op je telefoon wilt kijken, pak je gewoonweg je boek, tijdschrift of kleurboek. Zo vervang je een slechte gewoonte voor een goede.

Het helpt ook om iedere keer je Instagram of Facebook te verwijderen nadat je het hebt gecheckt. Iedere keer dat je je Instagram of Facebook wilt checken, moet je de app weer downloaden. Je kunt er ook voor zorgen dat de app met boeken (zoals Kindle) op pagina één staat op je telefoon of tablet. Zo wordt je telefoon of tablet checken iets goeds.

5. Maak vooraf slimme keuzes

Van je telefoonverslaving afkomen lukt beter als je van tevoren slimme beslissingen neemt. Met andere woorden: denk vooruit en wees jezelf voor. Ga je bijvoorbeeld eten bij vrienden, laat je telefoon dan in je jas zitten en hang die aan de kapstok in de gang. Je hebt immers geen zin om ieder kwartier naar de wc te gaan…

Om van je telefoonverslaving af te komen gaat het er dus steeds om jezelf te slim af te zijn. Zo kun je jezelf namelijk in de goede richting sturen en houd je meer tijd over voor dingen die je liever doet dan steeds op je telefoon kijken. Veel succes!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>