Tevreden zijn met wat je hebt! 4 simpele tips!

Het gras is altijd groener aan de andere kant. Deze uitdrukking kennen we allemaal wel. Zodra je een moeilijke keuze hebt gemaakt lijkt het andere alternatief ineens veel rooskleuriger. Maar is dit echt zo? Tevreden zijn met wat je hebt is erg belangrijk maar niet altijd vanzelfsprekend.

1. Wees tevreden en besef wat je hebt

In plaats van altijd te kijken naar wat je nog moet, kijk eens naar wat je al hebt bereikt. Dit hoeven niet perse belangrijke gebeurtenissen te zijn maar kunnen ook kleine geluksmomentjes zijn.

Bijvoorbeeld een ovenschotel die veel beter smaakte dan je had verwacht, of die keer dat je op een luie zondag toch besloot om een lekker rondje te gaan wandelen. Door stil te staan bij wat je al hebt bereikt kom je er vaak achter dat je al ontzettend goed bezig bent. En als het dan een keer mis gaat hoef je er ook niet zo zwaar aan te tillen.

2. Deadlines

Natuurlijk is het belangrijk om niet te blijven teren op alles wat je hebt bereikt, vooruitgang boeken is erg belangrijk. Maar vergeet daarbij niet om tussendoor tevreden te zijn over wat je allemaal hebt bereikt. Veel mensen werken graag met een deadline. Ze willen bijvoorbeeld binnen 3 weken een persoonlijk record verbeteren en als dit niet blijkt te lukken zijn ze teleurgesteld in zichzelf.

Op zo’n moment is het belangrijk om te kijken naar wat je al wel hebt bereikt. Wie weet kun je nog geen 25 push-ups, maar je kunt er wel al 5 meer dan drie weken geleden. Een deadline stellen gaat met vallen en opstaan. Laat je je hierdoor niet ontmoedigen, maar probeer het gewoon opnieuw.

3. Schrijf op

Het leven draait niet alleen om alles wat je ooit nog wil bereiken. Leven in het hier en nu en genieten van alles om je heen is erg belangrijk. Kies bijvoorbeeld één keer in de week een moment uit om terug te blikken op alles wat er in de afgelopen week is gebeurd, en probeer je hierbij te focussen op de positieve dingen.

Dit kun je bijvoorbeeld bijhouden in een opschrijfboekje waardoor je later terug kunt kijken naar alle mooie momenten die je hebt meegemaakt. Ook is dit een mooi moment om je hoofd leeg te maken en even tot rust te komen. Door even uit de sleur van het dagelijkse leven te stappen kun je daarna met een frisse blik aan een nieuwe week beginnen.

4. Mindfulness

Daarnaast zijn er ook cursussen te volgen. Mindfulness is een vorm van meditatie die zich richt op bewuste aandacht en aanvaarding. Mindfulness vindt zijn oorsprong in het boeddhisme maar wordt tegenwoordig ook veel in westerse landen uitgeoefend.

Mindfulness kan individueel of in groepsverband worden uitgevoerd. Ga eens op zoek naar een studio in de omgeving die mindfulness-lessen verzorgd. Daar kom je alles te weten over bewustzijn en aanvaarding waardoor het gemakkelijker wordt om tevreden te zijn over wat je al hebt maar toch bezig te zijn met wat je graag wil bereiken.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>