Positief denken voor een optimale gezondheid!

Positief denken is uitermate belangrijk voor een optimale gezondheid. Wij mensen zijn constant bezig met ons uiterlijk en diverse externe factoren, die hier van invloed op kunnen hebben. Ook wanneer het gaat om onze gezondheid beperken we ons vaak tot alles dat buiten onszelf ligt. Sporten, ons voedsel, werk, status, bezittingen en wat al niet meer. Wat we hierdoor vaak over het hoofd zien, is het feit dat we zélf juist enorm veel invloed kunnen uitoefenen op deze zaken!

Want vaak vergeten we tijdens al deze bezigheden simpelweg even na te denken over hoe we ons voelen op dat moment. Neem het volgende voorbeeld; je maakt een supergezonde sandwich, om die vervolgens snel naar binnen te proppen terwijl je aan de zoveelste deadline werkt. Hierdoor ben je totaal vergeten van je sandwich te genieten, sterker nog; je focuste je vrijwel alleen op de deadline en de hiermee gepaard gaande stress.

Op den duur kun je hierdoor in een neerwaartse spiraal terechtkomen, hoe goed je bedoelingen ook zijn. Je acties zijn misschien ‘gezond’ te noemen, je gedachten echter niet. Terwijl je positieve acties uitvoert blijf je eigenlijk een beetje hangen in negatieve gedachten. Om na een tijdje tot de conclusie te komen dat je eigenlijk heel moe bent, aan bent gekomen en ook nog eens slecht slaapt. Ondanks alle externe ‘maatregelen’ zoals het gezonde voedsel!

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

3 tips voor positief denken

1. Gezondheid komt van binnenuit

De laatste jaren is er gelukkig steeds meer aandacht voor het feit dat gezondheid vooral een innerlijk proces is. Iedereen kent wel de uitspraak ‘wat je denkt, dat ben je zelf’. Wat hiermee eigenlijk bedoeld wordt, is dat je gedachten een buitengewoon belangrijke factor is bij het bereiken van een optimale gezondheid.

Positieve gedachten dragen bij aan een algemeen gevoel van welbehagen. Positieve gedachten faciliteren tevens een gevoel van rijkdom en geluk. Daarentegen kun je door negatieve gedachtenpatronen vast komen te zitten in een vicieuze cirkel.

2. Positief denken om je doelen te bereiken

Neem nu eens het volgende voorbeeld. Aan twee hardloopsters wordt gevraagd deel te nemen aan een halve marathon. Tegen één van de hardloopsters wordt herhaaldelijk gezegd, dat ze al bijzonder ver is in haar training en dat ze er klaar voor is. Tevens biedt iemand meteen aan haar sponsor te zijn en haar gedurende de rit bij te staan. Tegen de andere hardloopster wordt een beetje het tegenovergestelde gemeld.

Haar coach geeft aan dat ze eigenlijk nog moet trainen en een halve marathon te zwaar is op dit moment. Ook meent hij dat ze zeker nog 2,5 kilo af moet vallen. Een sponsor is er niet, ze heeft immers weinig kans van slagen dus dat zou niet representatief voor het bedrijf zijn.

Wat er vervolgens gebeurt: de eerste hardloopster is vanaf dag 1 opgewekt over haar kansen en ziet zichzelf al lachend over de finish gaan. Ze heeft niet echt een reden om te falen, men gelooft in haar en zij dus ook in zichzelf. De tweede hardloopster is echter nogal zwaarmoedig en meent niet goed genoeg te zijn. Ze besluit dus ook maar op het laatste moment af te haken; waarom zou je immers meedoen aan iets dat je toch niet kunt bereiken…

3. Positief denken en denk jezelf gezond!

In bovenstaand voorbeeld wordt summier geschetst hoe je eigen gedachten van invloed kunnen zijn op je prestaties. Zo ook op je gezondheid. Als jij gelooft dat je gezondheid er op vooruit zal gaan door bepaalde acties uit te voeren, zal dit hoogstwaarschijnlijk ook gebeuren. Begin je echter aan bijvoorbeeld een trainingsschema zonder dit algemene geloof in jezelf, dan is de kans op falen groter. Je ziet jezelf namelijk (nog) niet slagen.

Een reden dat diëten vaak niet werken, is het simpele feit dat de mensen die het dieet volgen er eigenlijk niet geheel in geloven. Terwijl succes juist vaak huist in een diepgeworteld geloof in jezelf.

Wil je dus een gezonder leven leiden? Probeer dan eens een tijdje te letten op je gedachtenpatronen. Hoe denk je over jezelf? Geloof je in jezelf? Zie je jezelf gezond zijn? Wanneer je bewust jezelf gaat trainen in het visualiseren van positieve prestaties, komen deze vanzelf naar je toe. Zie het als een mentale training om vervolgens fysiek te kunnen trainen.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>