Hoe wordt en blijf je gezond oud?

We hopen allemaal dat we gezond oud kunnen worden. Het schrikbeeld dat oud worden bij veel mensen oproept, is een beeld van lichamelijk ongemak, dementie, compleet afhankelijk van anderen worden en langzaam wegkwijnen. Aan de andere kant, als we gezond oud kunnen worden en lang een actief leven kunnen leiden, dan is dat iets om naar uit te kijken. Maar hoe kun je de kans vergroten gezond oud te worden?

Gezond oud worden is natuurlijk niet iets wat we volledig zelf in de hand hebben. Je kunt bijvoorbeeld alles volgens het boekje doen en alsnog door ziekte getroffen worden. Iemand die de pech heeft ziek te worden, of door ander ongeluk überhaupt niet oud wordt, valt niets te verwijten.

Toch zijn er dingen die je kunt doen die de kans dat je gezond oud wordt, vergroot. We besteden hier aandacht aan de twee belangrijkste elementen van wat we onder gezond oud worden verstaan: het geestelijke, of cognitieve aspect van gezondheid en het lichamelijke, fysieke aspect.

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

Hoe worden je hersenen gezond oud?

Gezond oud worden associëren we met een gezonde geest. Hoewel je niet kunt kiezen of je wel of niet dement wordt, en of je geheugen goed blijft, zijn er wel degelijk dingen die je kunt doen om de kansen aanzienlijk te verbeteren.

Het algemeen geldende motto hierbij is: ‘Wat je niet gebruikt, gaat achteruit’. Het maken van puzzels, het leren van een nieuwe taal, lezen, schilderen: het zijn allemaal voorbeelden van activiteiten die helpen je brein gezond te houden. Sommige van de meest opvallende bevindingen betreffen het bespelen van een muziekinstrument: meer nog dan andere creatieve bezigheden, heeft deze activiteit betrekking op allerlei belangrijke hersenfuncties, die onder andere samenhangen met het geheugen, onze verwerking van emoties en onze motoriek. Ook wanneer ouderen op latere leeftijd de eerste lessen nemen, zijn de voordelen aanzienlijk.

Een misschien minder voor de hand liggende manier om geestelijk gezond oud te worden, betreft ons sociale leven. Onderzoek toont aan dat mensen met veel sociale contacten, minder en later problemen ontwikkelen. Om gezond oud te worden, is het dus belangrijk dat we energie blijven steken in ons sociale netwerk. Na het pensioen kan dat soms moeilijk zijn maar door bijvoorbeeld een nieuwe hobby te nemen of aan cursussen deel te nemen, kun je ook op latere leeftijd nieuwe sociale contacten opdoen.

Hoe wordt je lichaam gezond oud?

Ook voor gezond oud worden met een gezond lichaam, geldt dat wat je niet gebruikt, achteruit gaat. Voldoende blijven bewegen is ontzettend belangrijk om je lichaam gezond te houden.
Er zijn zelf aanwijzingen dat sporten niet alleen lichamelijk effect heeft, doordat het de kans op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker verkleint, maar dat dit zelfs ook bijdraagt aan het gezond houden van het geheugen. Trainen met gewichten helpt bovendien het verlies van spiermassa tegen te gaan.

Naast een gezond, actief bewegingspatroon is natuurlijk ook een gezonde voeding van belang als je gezond oud wilt worden. Een gezonde voeding heeft zowel invloed op het lichamelijke als op het geestelijke aspect van ouder worden. Zo zijn voldoende levels aan vitamine A, B, C, en E in verband gebracht met betere hersenfuncties op latere leeftijd.

Van calcium is bekend dat het een bekende ouderdomskwaal als botontkalking tegengaat. Toch is er geen specifiek dieet om gezond oud te worden. De algemene richtlijnen voor een gezonde voeding zijn hier van toepassing. Is gezond eten nog niet je sterke punt, vergeet dan niet dat gezonder gaan eten op iedere leeftijd voordelen met zich meebrengt.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>