Drie manieren om je doorzettingsvermogen te vergroten!

We maken allemaal wel eens mee dat we moeite hebben om voldoende doorzettingsvermogen te vinden om dat te doen wat we willen of moeten doen. Ook al geniet je van je nieuwe dieet, ook al sport, werk of studeer je graag: soms ontbreekt het je gewoon even aan het benodigde doorzettingsvermogen om echt alles eruit te halen wat erin zit.

Het is helemaal niet erg om eens een keertje te zondigen, een dagje te relaxen of ergens met de pet naar te gooien. Plan je zo’n moment in, dan kan het juist een boost zijn om de volgende dag met hernieuwd doorzettingsvermogen van start te gaan. Maar soms laat je doorzettingsvermogen je wel eens in de steek wanneer je het net niet kunt gebruiken.

En soms gebeurt dat te vaak en brengt een gebrek aan doorzettingsvermogen het behalen van je doelen echt in gevaar. Gelukkig zijn er manieren om je doorzettingsvermogen een flinke boost te geven. De onderstaande tips helpen je door de moeilijke momenten heen en je doelen na te blijven jagen.

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

1. Neem niet teveel hooi op je vork

Een van de meest voorkomende manieren waarop we ons eigen doorzettingsvermogen saboteren, is door teveel tegelijk te willen. Stel daarom realistische doelen, breek het proces op in kleinere stappen en hou je to do lijstje overzichtelijk. Begrijp dat grote veranderingen, vooral in het begin, veel doorzettingsvermogen vergen en dat je dus beter niet met te veel dingen tegelijk kan beginnen.

Meer bewegen en gezonder eten bijvoorbeeld gaan prima samen, maar gun jezelf de tijd om je het nieuwe patroon eigen te maken voordat je jezelf weer nieuwe doelen stelt. Begin niet met drie sporten tegelijk. Verzin niet tien goede voornemens maar hou het bij twee of drie. Het is niet voor niets een cliché: Rome is ook niet in één dag gebouwd.

2. Vermijd verleidingen voor meer doorzettingsvermogen

Een zwak moment heeft iedereen wel eens en er is heel wat doorzettingsvermogen voor nodig alle verleidingen altijd en overal te weerstaan. Maak het jezelf dan ook niet moeilijker dan het al is en zorg ervoor dat je niet te vaak in de verleiding wordt gebracht. Wil je gezond eten maar zondig je wel eens in het weekend, koop dan die snacks, alcohol of zoetigheid niet aan het begin van de week zodat je er iedere dag tegenaan moet kijken. Wil je minder tijd voor de televisie en de computer doorbrengen, schaf dan even geen dvd-boxen en nieuwe spellen aan.

Boost je doorzettingsvermogen een beetje door jezelf te omringen met zaken die je doelen juist wel ondersteunen. Zet een mooie fruitschaal op tafel, leg een leuk tijdschrift over voeding en gezondheid neer, download leuke apps of wordt lid van een relevante Facebookgroep.

3. Zorg voor een goede nachtrust en las pauzes in

Voor een optimaal doorzettingsvermogen is het belangrijk dat je goed in je vel zit. Of je nu positief genoeg ingesteld moet zijn om je nieuwe eetpatroon vol te houden, de energie moet hebben om te sporten of voldoende concentratievermogen om goed te presteren op je werk of in je studie: zo’n ‘state of mind’ bereik je alleen maar als je voldoende uitgerust bent. Stress en vermoeidheid zijn zonder meer vijanden van je doorzettingsvermogen.

Een vast ritme is ontzettend belangrijk voor een optimale nachtrust. Besef dat slapen geen overbodige luiheid is, maar iets is wat je doorzettingsvermogen ondersteunt en wat je lichaam nodig heeft om te presteren.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>