Wat is een food tracker en wat zijn de voor en nadelen?

Als je onze website regelmatig bezoekt, dan heb je ongetwijfeld al eens gelezen over de food tracker. We geven vaak de tip om zo’n tool te gebruiken als je af wilt vallen, fanatiek traint en je voeding wilt optimaliseren, of gewoon als je meer inzicht wilt hebben in je dagelijkse voedselinname. Alle reden dus om er eens dieper op in te gaan. Want hoe werkt zo’n food tracker eigenlijk?

Wat is een food tracker eigenlijk?

Een food tracker is eigenlijk niets meer dan een handige app of programma waarmee je je dagelijkse voedselinname in kaart brengt. Of je nu het liefst gewoon achter de computer gaat zitten voor dat soort dingen, gehecht bent aan je iPad of een fanatiek smartphone gebruiker bent, de food tracker is er voor alle media.

Er zijn veel verschillende food trackers (waarvan er veel gewoon gratis te gebruiken zijn, zoals myfitnesspal) maar in de basis werken ze allemaal hetzelfde: Je vult in wat je gegeten en gedronken hebt en de food tracker rekent voor je uit wat je daarmee aan calorieën en voedingsstoffen binnen hebt gekregen. Zonder dat je zelf allerlei ingewikkelde rekensommen uit hoeft te voeren, krijg je zo inzicht in je eetgedrag en voedselinname.

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

De food tracker is er in alle soorten en maten: met of zonder optie voor micronutriënten, of met de mogelijkheid ook je bewegingspatroon mee te nemen. De ene food tracker heeft een database die gebaseerd is op losse ingrediënten, en de ander weer eentje waarin je bijna alles wat in de winkel ligt, zo in kan voeren. Voor ieder wat wils!

De voor- en nadelen van de food tracker

Wat ons betreft is de food tracker een ideaal middel. Misschien zelfs wel het beste middel om te leren wat je eet en drinkt, en welke aanpassingen je zou moeten maken om gezonder te leven of beter te presteren. Toch zitten er naast voordelen ook nadelen aan de food tracker, waarvan we de belangrijkste er hier uitlichten.

De nadelen van de food tracker

  1. Het is en blijft een behoorlijke klus om alles gedetailleerd bij te houden, zelfs al is het maar voor een paar dagen. Heb je het werken met de food tracker eenmaal een beetje onder de knie, zul je wel merken dat het veel sneller gaat.
  2. Vooral in het begin is het lastig om de hoeveelheden van alles wat je eet en drinkt goed in te schatten. Ga je een food tracker gebruiken, dan is het aan te raden alles toch een tijdje precies af te meten. Dat voorkomt ook sjoemelen! Dat schijnen we namelijk –onbewust- massaal te doen, zelfs in dit soort persoonlijke overzichten.

De voordelen van de food tracker

  1. Er is eigenlijk geen eenvoudigere manier dan de food tracker om zo’n gedetailleerd inzicht te krijgen in wat je eet en drinkt. En dat is toch het startpunt bij uitstek van waaruit je gericht aanpassingen kunt maken.
  2. Het leuke aan de food tracker is dat je onbewust in korte tijd enorm veel leert over de voedingsstoffen in tal van producten, zonder dat je daar uitgebreid op hoeft te studeren.
  3. Soms staan we niet stil bij structurele tekorten of overdaad in ons dagelijkse dieet. Zelfs wanneer je de algemene voedingsrichtlijnen opvolgt, kan het heel goed zijn dat je van bepaalde vitamines en mineralen toch net te vaak niet genoeg binnen krijgt. Een gedetailleerde food tracker brengt die in kaart.
  4. De food tracker maakt ingewikkelde eetregels als ‘eet dit en niet dat, zoveel van dit, zoveel van dat’ overbodig. Je hoeft niet meer moeilijk te doen over individuele producten maar bent bezig vanuit een totaalbeeld. Het totaalbeeld van voedingsstoffen wat je binnen krijgt. En dat is de kern van goede voeding. Dus al lijkt het in het begin misschien veel werk, de food tracker neemt je juist veel werk uit handen. Wij blijven ‘m van harte aanraden.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>