3 Tips om lenig te worden en te blijven!

Je hoeft maar even een heel jong kind te observeren en het is duidelijk: we worden allemaal lenig geboren. Tenen in de mond, een spagaat of helemaal dubbel vouwen: de gemiddelde baby of peuter draait er z’n hand niet voor om. Naarmate we ouder worden, worden zulke bewegingen echter een stuk moeilijker, en vaak zelfs onmogelijk. Waar gaat het mis?

De flexibiliteit van jonge kinderen wordt aan de ene kant veroorzaakt doordat hun botten meer lijmstof bevatten. Ze breken daardoor minder snel dan de botten van volwassenen, wat natuurlijk wel van pas komt wanneer je motoriek nog niet helemaal is wat het zijn moet.

Maar veel van de natuurlijke lenigheid is niet alleen voorbehouden aan jonge kinderen en gaat bij veel van ons gewoon verloren omdat we het laten gebeuren. Een duidelijk voorbeeld daarvan is de diepe hurkhouding met de rug rechtop en de knieën niet voorbij de tenen. Daarvoor moet je behoorlijk lenig zijn. Jonge kinderen gaan met het grootste gemak in die houding zitten.

Wil jij een gratis receptenboek?

75 voedzame recepten voor een FIT en SLANK lichaam

In het Westen zijn veel volwassenen niet lenig genoeg in de heupen en enkels om zo te hurken. Maar in veel Aziatische landen, waar de houding een standaard zithouding is, zijn ook de volwassenen en zelfs bejaarden doorgaans lenig genoeg voor deze diepe hurkzit.

In veel gevallen doen we dus gewoon te weinig om lenig te blijven. Het voorbeeld van de hurkzit bewijst dat veel minder lenig worden geen automatisch gevolg is van het ouder worden. Zoals bij veel in het menselijk lichaam geldt: wat je niet gebruikt, gaat achteruit. Hoe zorg je er nu voor dat je weer lenig wordt, en ook lenig blijft? Met deze 3 tips merk je binnen de kortste keren resultaat!

Tip 1: Lenig worden en blijven door stretchen

De sleutel tot lenig worden, is stretchen. Wanneer je lichaam bepaalde houdingen niet (meer) kan aannemen, dan moet je langzaamaan naar deze bewegingen toe gaan werken. En dat doe je dus door stretchen. Dagelijks stretchen helpt je lenig te worden en te blijven en is iets wat veel sporters dan ook onderdeel maken van hun dagelijkse routine.

Wanneer en hoe kun je dan het beste stretchen als het om lenig worden gaat? Intensief stretchen vóór je normale training is niet raadzaam. Het idee van uitgebreid stretchen als warming up is een beetje achterhaald. Het vergroot zelfs de kans op blessures wat, en draagt weinig bij aan de prestaties. Stretch je gericht om lenig te worden, dan kun je dat het best doen na je normale training of als training op zich.

Tip 2: Lenig worden en blijven door gezonde voeding

Wanneer je jezelf een fysiek doel stelt, zoals lenig worden, dan is een gezond dieet onontbeerlijk. Om je lichaam gezond en lenig te krijgen én te houden, moet het over de juiste voedingsstoffen kunnen beschikken. Zaken om je op te focussen zijn een voldoende inname van eiwitten en calcium. Drink ook voldoende water.

Tip 3: lenig worden en blijven door voldoende rust

De laatste tip verwacht je misschien niet maar is van groot belang als je lenig wil worden en blijven. En die houdt in dat je voldoende rust neemt. Daarmee bedoelen we niet alleen voldoende nachtrust. Het is bij stretchen belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt.

Neem genoeg rust tussen sessies. Dat is moeilijker dan het lijkt. Stretchen om lenig te worden is nu eenmaal iets waarmee je uit je comfort zone stapt en het is niet altijd makkelijk, zeker niet in het begin, om te herkennen wanneer je iets forceert of overdrijft. Je doet er dan ook goed aan je te laten begeleiden door een ervaren coach of trainer.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>