2

Testosteron verhogen op een natuurlijke manier: 6 tips!

Het geslachtshormoon testosteron heeft allerlei belangrijke functies in het lichaam. Onder invloed van testosteron worden onder andere de opbouw en versterking van bot- en spierweefsel bevorderd. Het is dan ook niet voor niets dat veel doping erop gericht is het testosterongehalte te verhogen. Maar kun je ook het gehalte aan testosteron verhogen op een natuurlijke manier?

Verhoog natuurlijk je testosteron met deze 6 tips!

1. Testosteron verhogen door af te vallen

Overgewicht is een veelvoorkomende oorzaak voor een te laag testosterongehalte. Die waarden kunnen door overgewicht zelfs zo laag worden dat er sprake is van ‘hypogonadisme’, waarbij de organen die dit hormoon aan moeten maken, niet meer goed functioneren. Wil je je testosteron boosten en mogen er wel wat pondjes vanaf? Dan is dat het eerste om mee aan de slag te gaan.

2. Compound training voor meer testosteron

Zware training waarbij je verschillende spiergroepen tegelijk aan het werk zet, boost het testosteronniveau in je lichaam. Dus leef je flink uit met bankdrukken, deadlifts, power cleans en clean & jerks. Ook het squat rack is je beste vriend!

3. Eet voldoende zink

Een zinktekort is funest voor het testosteron. Zorg dus dat je voldoende zink binnen krijgt. Ook wanneer je niet direct een tekort aan zink hebt, kan het eten van meer zink een gunstig effect hebben op het testosterongehalte.

4. Voorkom stress

Dat stress slecht is voor een mens, dat weten we allemaal. Maar wist je dat stress ook een vrijwel direct en negatief effect heeft op je testosteron? Dit geldt trouwens ook voor een gebrek aan goede nachtrust. Dus zorg ervoor dat je tussen al die heftige trainingen en gezonde maaltijden door ook voldoende rust en ontspanning inroostert.

5. Eet voldoende vet

Uit allerlei onderzoeken mag geconcludeerd worden dat het eten van te weinig vet leidt tot een lager testosteronniveau. Daarentegen wordt het eten van voldoende vet, ook verzadigd, in verband gebracht met een hoger testosteronniveau. Over hoeveel je nu precies van welke soorten vet moet eten om het testosteron te boosten, is nog veel niet duidelijk. Maar ga in ieder geval dus niet zoveel mogelijk vet schrappen uit je dieet.

6. Zorg voor voldoende vitamine D

Vooral in de Westerse wereld hebben ontzettend veel mensen niet voldoende vitamine D in hun systeem. En vitamine D heb je heel hard nodig om je testosteron op peil te houden. De gehaltes vitamine D en testosteron in het lichaam hangen zelfs direct met elkaar samen: stijgt de hoeveelheid vitamine D, stijgt ook het testosteron; daalt de hoeveelheid vitamine D, dan daalt ook direct het testosteron.

Veel zonnebaden is één manier om aan meer vitamine D te komen maar is om andere redenen weer niet goed. Supplementen kunnen uitkomst bieden.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • rob schreef:

    goed artikel, helder verwoordt en leerzaam

  • >