Wat is adrenaline en wat doet het voor je sportprestaties?

Adrenaline, ook wel epinefrine, is een hormoon dat we allemaal wel kennen. Maar hoe werkt het eigenlijk? En wat is de invloed van adrenaline op je sportprestaties?

Wat is adrenaline precies?

Adrenaline werkt als een hormoon en is dus een signaalstof. Het wordt getransporteerd door de bloedbaan en op de plaats van bestemming, bijvoorbeeld een bepaald orgaan, zet het bepaalde processen in werking. Daarnaast werkt adrenaline ook als neurotransmitter. Neurotransmitters zijn eveneens signaalstoffen maar het uiteindelijke effect vindt meestal plaats op de plek waar de stof ook vrijgegeven wordt. Het ‘signaal’ gaat van bijvoorbeeld zenuwcellen naar motorische cellen.

Adrenaline wordt in het lichaam vooral afgegeven in stressvolle situaties. Dat kan door een acuut gevaar komen, door woede, angst of paniek. Maar ook bijvoorbeeld honger, pijn, hitte of kou zijn externe factoren die de afgifte van adrenaline kunnen veroorzaken.

Wat doet adrenaline?

Adrenaline speelt een belangrijke rol bij ons overlevingsmechanisme. Het heeft allerlei effecten waardoor we sneller en efficiënter kunnen handelen in situaties waarin dat belangrijk is, zoals wanneer we moeten vechten of vluchten om te overleven. Zo zorgt adrenaline er onder andere voor dat onze ademhaling en hartslag versnellen.

Het hormoon bevordert ook het vrijkomen van energie maar remt juist de opslag ervan in het lichaam en zorgt ervoor dat er minder bloed en energie wordt besteed aan de spijsvertering. Adrenaline is ook van invloed op cognitieve functies. Zo verbeteren onder invloed van adrenaline bijvoorbeeld het concentratievermogen en het geheugen.

De invloed van adrenaline op je sportprestaties

Gelukkig komen de meeste mensen in onze moderne tijd zelden in situaties terecht waarin acuut gevaar dreigt. Maar ook al hoeven we niet vaak te vechten of te vluchten, dat maakt adrenaline nog bepaald geen overbodige stof in ons lichaam. Zo speelt het bijvoorbeeld ook een belangrijke rol bij onze sportprestaties.

Veel van de hierboven al beschreven effecten van adrenaline zijn natuurlijk gunstig voor iemand die een sportprestatie moet leveren. De versnelde hartslag zorgt ervoor dat er meer zuurstof naar de spieren gaat, waardoor deze beter werken en minder snel verzuren. De concentratie, die onder invloed van adrenaline verbetert, kan het verschil maken tussen succes en falen.

Ondanks deze gunstige effecten gaat de vlieger ‘des te meer adrenaline, des te beter’ bepaald niet op. Wanneer adrenaline te vaak in grote hoeveelheden vrijkomt, dan duidt dat ook op een verhoogd stressniveau. Die frequente adrenalinepieken worden in verband gebracht met een verslechterd immuunsysteem en een verhoogde kans op ontstekingen.

Hoe zorg je nu dat je wel profiteert van de gunstige invloed van adrenaline, zonder dat je schade ondervindt van de negatieve effecten? Het is daarvoor ontzettend belangrijk dat je stress en spanning in toom houdt. En de sleutel hiertoe is training. Het lijkt een inkoppertje, maar regelmatige training heeft niet alleen een gunstige invloed op je prestaties doordat je conditie en spierfunctie verbeteren.

Het zorgt er ook voor dat je gewend raakt aan bepaalde handelingen en situaties en dit doet dus ook wonderen voor je hormoonhuishouding. En natuurlijk zul je best eens spanning ervaren bij een wedstrijd of bij een poging een nieuw persoonlijk record neer te zetten, waardoor je extra adrenaline aanmaakt. Maar dat is dan alleen maar welkom natuurlijk.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>