Voldoende water drinken is gezond!

Er wordt wel eens lachend gezegd dat water alleen voor de vissen is of om in te zwemmen. Toch is niets minder waar. Het menselijk lichaam bestaat immers voor een groot deel uit water en we hebben gewoon water nodig om te kunnen overleven. Maar wat maakt water drinken gezond?

Water drinken is gezond voor je lichaam!

Veel water drinken is goed voor de gezondheid. De meeste mensen hoeven hier niet van overtuigd te worden. Maar waarom is het goed om water te drinken? Omdat ons lichaam voor een groot deel uit water bestaat is het belangrijk dat het vochtgehalte van ons lichaam op peil gehouden wordt. Wanneer het warm is, of wanneer we lichamelijke inspanningen doen, verliezen we veel vocht.

Daarom is het belangrijk om veel water te drinken. Over het algemeen drinken de meeste mensen wel de 1,5 liter die nodig is om ons natuurlijk vochtverlies te compenseren. Veel mensen drinken echter geen water, maar andere dranken zoals, thee, koffie en alcohol die wel water bevatten, maar ook stoffen zoals theïne, cafeïne en alcohol die ervoor zorgen dat het lichaam verder gaat uitdrogen in plaats van het verloren vocht aan te vullen.

Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk water te drinken of wanneer je andere dranken kiest, om ervoor te zorgen dat je iets drinkt waardoor je lichaam niet verder uitdroogt. Sportdranken en natuurlijke ongezoete fruitsappen worden hierbij aanbevolen omdat zij behalve water enkel natuurlijke stoffen of stoffen die de opname van water bevorderen bevatten.

Wat als we niet voldoende water drinken?

Onvoldoende water drinken heeft onmiskenbaar gevolgen voor ons lichaam. Uiteraard merken we zelf dat we onvoldoende water drinken wanneer we dorst hebben en soms krijgen we ook last van milde uitdrogingsverschijnselen zoals hoofdpijn na een inspanning of saunagang. Wanneer we enkel afgaan op de signalen van ons lichaam voordat we water drinken, dan zijn we niet goed bezig. Sterker nog, wanneer we deze signalen krijgen, is het eigenlijk al wat te laat.

Voldoende water drinken: wat is dat?

Voldoende water drinken, dat betekent in de praktijk dat we genoeg water drinken om ons natuurlijk vochtgehalte op peil te houden zodat al onze lichaamsfuncties optimaal blijven werken. Hoeveel water daar voor nodig is, is afhankelijk van je levensstijl en lichaamsgewicht. Vaak wordt er gezegd dat 1,5 liter water drinken per dag voldoende is, maar in werkelijkheid klopt dat niet helemaal.

Wanneer je je waterbehoefte gaat berekenen volgens je lichaamsgewicht, kom je er al gauw achter dat je in werkelijkheid meer water nodig hebt per dag dan je dacht. Wanneer je bijvoorbeeld 60 kilo weegt, heb je volgens berekeningen 1,8 liter water per dag nodig. We raden je dan ook om een tabel te raadplegen wanneer je wilt nagaan of je wel voldoende water drinkt.

Water drinken, soms doen we het onbewust!

We kunnen ons voorstellen dat je bijvoorbeeld 1,8 liter water drinken per dag wel wat veel vindt. Dan is het belangrijk om weten dat niet alleen water drinken uit een glas of een fles ervoor zorgt dat je vochtgehalte op peil blijft. We denken er vaak niet bijna, maar ook ons vast voedsel dat we dagelijks eten bevat water. Het begint al met je boterham bij het ontbijt, maar je vindt ook water in kaas, beleg, groenten, vlees en fruit. Water drinken, het is soms makkelijker dan je denkt!

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>