Wat te doen tegen zwangerschapsmisselijkheid?

De ene vrouw heeft er meer last van dan de andere. Sommigen hebben er helemaal geen last van. Maar wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid. Wanneer deze kwaal eenmaal optreedt, is het zaak om zo vlug mogelijk gepaste maatregelen te treffen.

Tips bij zwangerschaps misselijkheid

Soms overvalt het je, zwangerschapsmisselijkheid. In feite gaat het hier over dezelfde misselijkheid die anders ook kan ontstaan wanneer je in aanraking komt met voedingsmiddelen of wanneer je teveel of iets verkeerds gegeten hebt.

Alleen, nu wordt het misselijk gevoel getriggerd door je zwangerschap wat betekent dat je niet direct aan medicijnen tegen misselijkheid of braken moet denken om er vanaf te komen. Deze kunnen in bepaalde gevallen trouwens ook schadelijk zijn voor de baby. Daarom gebruiken we andere tips.

Wat kun je wel doen?

Wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid wanneer je geen medicijnen kunt gebruiken? Sommige tips zijn eenvoudiger dan je denkt!

We geven je direct een paar voorbeelden

  1. Rechtop zitten. Dit geldt vooral wanneer je zelf nog aan het eten bent. Je bezorgt het voedsel dan als vanzelf een betere doorgang. Wanneer je gaat slapen, is het natuurlijk niet mogelijk om rechtop te zitten, maar je kunt je houding aanpassen door meer dan een hoofdkussen te gebruiken, waardoor je rechter in bed zit.
  2. Etherische oliën kunnen ervoor zorgen dat je aandacht afgeleid wordt van de zwangerschapsmisselijkheid. Je kunt bijvoorbeeld een paar druppeltjes op een doekje laten lopen en zo de geur inademen.
  3. Minder warm eten. Koud voedsel heeft de eigenschap dat het minder smaak heeft, en daardoor zal de misselijkheid minder getriggerd worden. Je kunt bewust kiezen voor koude gerechten, maar wanneer dit niet kan, kan het helpen om je eten te laten afkoelen. Koude soep is bijvoorbeeld een goed idee.
  4. Gebruik zo min mogelijk gebruik van geuren of reukwaren wanneer dit je irriteert. Je kunt zeep, wasproduct en deodorant gebruiken zonder parfum. Wanneer je kookt, kun je zorgen dat je uit de keuken bent wanneer de pan op het vuur staat. Zo ruik je het eten niet.
  5. Wanneer het weer toestaat, is het belangrijk om zoveel mogelijk naar buiten te gaan.
  6. Ga na of je geen vitaminetekort hebt, soms kan dit ervoor zorgen dat je makkelijker aan zwangerschapsmisselijkheid lijdt.
  7. Schrap de producten die je misselijk maken uit je dieet. Bij heel veel vrouwen is dit melk, omdat dit slijmen vormt die bijdragen tot het misselijk gevoel.
  8. Wanneer je last hebt van zure oprispingen, kan je die vermijden door havermout en hazelnoten.
  9. Gemberthee helpt ook tegen zwangerschapsmisselijkheid. Deze kun je vers maken of in zakjes kopen.
  10. Veel drinken. Wie last heeft van zwangerschapsmisselijkheid, moet soms braken of overgeven en zo verlies je veel vocht. Daarom is drinken belangrijk tijdens deze periode.

Deze lijst van tips over wat te doen bij zwangerschapsmisselijkheid is niet volledig, omdat iedere vrouw anders is en elke vrouw misselijk wordt van andere voedingsmiddelen tijdens de zwangerschap. Wanneer jij juist zin hebt om een bepaald iets te eten, omdat jij je daar goed bij voelt, dan moet je dat vooral doen, zeker wanneer je je daardoor beter gaat voelen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>