Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Wat doet stress met je lichaam? Alles wat je moet weten!

Ben je benieuwd wat stress nou eigenlijk doet met je lichaam? En welke symptomen en nadelige gevolgen dit kan hebben? In dit artikel vertellen we je precies waarom stress zo ongezond voor je is, hoe je stress in je lichaam kunt herkennen en wat de negatieve gezondheidseffecten zijn als je langdurig wordt blootgesteld aan stress.

We hebben er allemaal wel eens mee te maken. Stress en spanningen! Deze reactie van ons lichaam kan voorkomen in heel veel verschillende situaties. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een hoge werkdruk, spanningen in de familiesfeer of financiële zorgen. In feite zijn spanningen en stress twee totaal verschillende dingen waarbij stress een meer negatieve lading heeft dan spanning.

Dit laatste kun je bijvoorbeeld ook ervaren als je een presentatie moet geven voor een groep mensen, als je rijexamen moet doen of als je nerveus bent voor een belangrijke wedstrijd. Deze spanning is eigenlijk helemaal niet zo erg. Het is een gezonde reactie van het lichaam waarbij er adrenaline vrijkomt die ons extra alert laat zijn om de klus te kunnen klaren. Anders dan stress is er bij spanningen dan ook niet zoveel aan de hand. Maar welke nadelige gevolgen heeft stress dan voor ons lichaam? We leggen het je uit.

Wat is stress? En waarom is langdurige stress ongezond?

Allereerst is het natuurlijk per persoon verschillend hoeveel stress je aankunt. Sommige mensen gaan al gebukt onder stress door een volle agenda, terwijl andere koelbloedig kunnen blijven in situaties waarin het ervaren van stress juist heel normaal zou zijn. Als je stress hebt, word je geprikkeld door een factor van buitenaf.

Dit kan dus inderdaad gerelateerd zijn aan relatieproblemen, zorgen over je baan, etc. Sommige mensen kunnen hier beter mee omgaan dan anderen. Dat wil zeggen, als je stressbestendig bent zie je vaak sneller een oplossing om deze ongezonde spanningen weg te nemen. Ben je daartoe niet in staat? Dan wordt jouw lichaam blootgesteld aan langdurige stress met alle nadelige effecten als gevolg.

Genoeg over wat stress eigenlijk is. Wat doet stress met je lichaam? Als we worden blootgesteld aan stress dan gaat je lichaam in een soort van noodtoestand. Dit betekent dat ons lichaam zich als het ware klaarmaakt om te vechten of te vluchten. In principe een doodnormale reactie zou je zeggen, maar anders is dit bij langdurige stress.

In deze situatie wordt er namelijk een direct aanslag op je immuunsysteem gepleegd die langere tijd voortduurt. Ons lichaam blijft zogenaamde stresshormonen aanmaken en daardoor stijgt onze bloedsuikerspiegel en bloeddruk. Geen gezonde situatie dus! In een lange periode waarin je gebukt gaat onder stress, kun je de onderstaande gezondheidsrisico’s ontwikkelen:

  • Een verhoging van het cholesterol
  • Een constant hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Hartklachten

Wat zijn de symptomen van ongezonde stress op de lange termijn?

stress

De symptomen van stress kunnen uiteenlopen van een verandering in het gedrag, tot aan ernstige gezondheidsklachten.

Langdurige stress heeft dus zowel mentaal als fysiek een behoorlijk negatieve impact op het lichaam. De meest voorkomende klachten en symptomen bij stress, en wat het met je lichaam doet zijn:

1. Mentale zwakte als gevolg van stress

Ook op onze mentale toestand heeft stress een grote impact. We kunnen niet meer helder denken en hebben het gevoel dat we zaken niet meer op een rij krijgen. Een directe invloed op je hersenen dus. Een burn-out of een depressie is dan vaak het gevolg.

Hierdoor kun je dagelijkse werkzaamheden niet of nauwelijks meer uitvoeren en beland je in een vicieuze cirkel van negatieve gedachten.

2. Maag en darmklachten

Onze buik reageert direct op spanningen en stress. Bij gezonde spanning uit zich dat vaak in wat vaker naar het toilet moeten gaan, maar bij stress worden deze klachten behoorlijk serieus. Met een moeilijke naam wordt dit soms ook wel een nerveuze maag dyspepsie genoemd.

Kortweg betekent dit een verstoring van het spijsverteringskanaal. Langdurige stress kan tevens een gevoel van misselijkheid of maagpijn veroorzaken die in het ergste geval kan uitmonden in maagzweren.

3. Vastzittende spiergroepen en hoofdpijnen

Als we stress of ongezonde spanningen ervaren, dan hebben de spieren in ons lichaam de neiging om zich vast te zetten. Vooral vastzittende spieren in de nek en schouderstreek veroorzaken op den duur hevige hoofdpijnen.

4. Een verslechtering van het geheugen en desinteresse

Een groot symptoom als gevolg van een lange periode van stress is een slecht geheugen en desinteresse. Dit komt doordat onze hersenen in periodes van stress langer nodig hebben om informatie tot zich te nemen en het te kunnen verwerken.

Ook hebben we in in een stresstoestand een verminderde interesse in alles wat er om ons heen gebeurd. Denk bijvoorbeeld aan verhalen van familieleden en partners, of gebeurtenissen die je gaandeweg meemaakt.

5. Paniekaanvallen door een versnelde ademhaling

Een vervelend symptoom van stress is tevens het ontwikkelen van een slechte ademhaling. Doordat ons middenrif gespannen is in deze situatie, hebben we de neiging om sneller te gaan ademhalen. We noemen dit ook wel hyperventileren.

Hier vanuit kunnen weer paniekaanvallen ontstaan die ons behoorlijk kunnen beperken in ons dagelijks leven en functioneren. Sneller ademhalen als gevolg van langdurige stress kan zelfs leiden tot astma bij mensen die daar gevoelig voor zijn of aanleg voor hebben.

6. Hartaandoeningen en een verhoogd cholesterol

Dat stress behoorlijk wat doet met je lichaam wordt duidelijk door de verhoging van de cholesterolwaarde in je lichaam als je blootgesteld wordt aan langdurige stress. Uiteraard komt hier ook klachten zoals hoge bloeddruk en hartritmestoornissen uit voort.

Na het lezen van de symptomen en de gevolgen van stress, weet je dus zeker dat dit zeer ongezond is voor je en dat het écht wat doet met je lichaam. Natuurlijk is de ene persoon gevoeliger voor het opbouwen dan stress als de andere persoon, maar stress voorkomen is te allen tijde beter.

Uiteraard is een klein beetje stress of spanning over een korte periode of moment helemaal niet erg. Deze zogenaamde gezonde spanning houdt ons brein en lichaam juist scherp. Maar, een hoge mate van stress gedurende een lange periode is wel degelijk heel ongezond voor je lichaam.

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>