Wat is bewerkt vlees en waarom is het ongezond?

Van tijd tot tijd steken geluiden de kop op over de problemen met het vlees wat we eten. Iedereen herinnert zich nog wel het paardenvleesschandaal. Redelijk recent kwam het nieuws naar buiten dat het eten van veel rood vlees de kans op bepaalde vormen van kanker licht verhoogd. Maar het vaakst worden de gezondheidsrisico’s van bewerkt vlees aangekaart. Wat houden die gezondheidsrisico’s precies in? En wat wordt eigenlijk onder bewerkt vlees verstaan?

Wat houdt bewerkt vlees precies in?

Onder bewerkt vlees wordt al het vlees verstaan dat bepaalde behandelingen heeft ondergaan of waarin bepaalde toevoegingen verwerkt zijn. Dat is bijvoorbeeld al het vlees dat gedroogd, gerookt of gezouten is om het langer houdbaar te maken.

Ook vlees waaraan conserveringsmiddelen zijn toegevoegd, valt onder de noemer van bewerkt vlees. Het is dus belangrijk je te realiseren dat het niet alleen om ‘rare’ of heel onnatuurlijke vleesproducten gaat maar dat ook het eindproduct van sommige van de oudste, klassieke conserveringsmethoden gewoon als bewerkt vlees moet worden gezien.

Voorbeelden van bewerkt vlees dat veel gegeten wordt in ons land, zijn: knakworst en rookworst, vrijwel alle soorten broodbeleg op basis van vlees (o.a. leverworst, kipfilet, schouderham, gebraden gehakt, rosbief, fricandeau), hamburgers en worstsoorten.

Ook bijna alle kant-en-klaar gekruide maar rauwe vleessoorten in het schap van de supermarkt rekenen we tot deze categorie. Vaak denken we dus dat we gewoon vers vlees kopen maar in werkelijkheid gaat het om bewerkt vlees.

Wat is het probleem met bewerkt vlees?

Omdat de behandelingen en toevoegingen per vleesproduct erg verschillen, is het lastig om een eenduidige uitleg te geven die voor de categorie bewerkt vlees als geheel geldt. Voor de duidelijkheid is het echter belangrijk dit grove onderscheid toch te maken.

In de inleiding kwam al het nieuws over de verhoogde kans op kanker door rood vlees aan bod. Jammer genoeg haalde het verdere onderzoek de media niet zo overtuigend. Want zo bleek dat niet zozeer rood vlees maar juist bewerkt vlees de grootste boosdoener is. Weliswaar geldt ook voor rood vlees dat je er niet teveel van moet eten, maar vooral de rol van bewerkt vlees dient dus benadrukt te worden.

De WHO, de World Health Organization, stelt dat bij iedere 50 gram bewerkt vlees per dag de kans op darmkanker met 18 procent toeneemt. Dat is een ferme claim, die natuurlijk ook niet inhoudt dat iedereen die veel bewerkt vlees eet of heeft gegeten, darmkanker zal krijgen. Maar ze liegt er niet om. Bewerkt vlees is echt iets om zoveel mogelijk te mijden.

Dat betekent overigens niet dat je nooit eens van een mooie, Italiaanse gerookte ham kunt genieten. Of dat je nooit eens een gezonde wrap met plakjes kipfilet kan maken. Maar het draait om de juiste balans en hoeveelheid.

Ga zo vaak mogelijk voor onbewerkt vlees. Kies in de supermarkt voor verse, naturel producten. Of kijk of je zelfs onbewerkt vlees rechtstreeks bij de boer kunt bestellen. Tegenwoordig zijn er ook allerlei websites, bijvoorbeeld koop een koe die dit soort producten collectief aanbieden en je bestelling gewoon gekoeld thuis bij je af komen leveren.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>