Waar is vitamine E goed voor? Een bijzonder krachtige antioxidant!

Vraag jij je af waar vitamine E goed voor is? Buiten het feit om dat deze sterke vitamine een krachtige antioxidant voor ons lichaam is, hebben ze nog meer gezondheidsvoordelen voor ons lichaam. We hebben het nodig om de vrije radicalen in ons lijf af te kunnen voeren. Deze komen bijvoorbeeld vrij na het eten van ongezond voedsel, maar ook UV-stralingen hebben een behoorlijke impact op de vrije radicalen in ons lichaam.

Vitamine E zorgt ervoor dat deze op een natuurlijk wijze worden afgevoerd. Krijg je niet voldoende van deze vitamine E binnen? Dan heeft dit behoorlijke nadelige gevolgen voor jouw lichaam. Ook voor een gezonde bloedstroom in ons lichaam is vitamine E effectief en noodzakelijk. Het zorgt ervoor dat onze bloedvaten gezond blijven en voorkomt de vorming van stolsels. Daarbij is de inname van voldoende vitamine E belangrijk voor het versterken van ons spierweefsel en cellen.

Het positieve effect van vitamine E op onze hart en bloedvaten

Een goede doorstroming van het bloed in ons lichaam is belangrijk. Het zorgt voor een goede hartgezondheid en hiermee worden ziektes zoals hartinfarcten en herseninfarcten voorkomen. Een grote veroorzaker van hart en vaatziekten is cholesterol.

Met vitamine E zorgen we ervoor dat onze bloedvaten open blijven staan, en voorkomt daarmee dat cholesterol niet vast kan plakken aan de binnenkant van onze aderen. Hierdoor slibben we dicht wat kan leiden tot fatale gezondheidsproblemen. Vitamine E is tevens een perfecte bloedverdunner.

Een sterk immuunsysteem met vitamine E

Ons immuunsysteem hebben we nodig om ons te kunnen beschermen tegen allerlei virussen en bacteriën. Zonder vitamine E zouden we veel vatbaarder zijn voor griep en verkoudheid, en daarbij zou genezing veel langer duren. De zogenaamde B cellen die in ons lichaam aanwezig zijn, helpen ons door middel van antistoffen om de strijd aan te kunnen gaan met deze bacteriën. Vitamine E helpt mee aan de productie van deze cellen en daarmee is het onmisbaar voor een sterk en goed werkend immuunsysteem.

Is vitamine E gezond voor mensen met diabetes?

Ja absoluut. Doordat mensen die lijden aan diabetes een aanzienlijke kans hebben op hart en vaatziekten, spelen vitamine E een belangrijke rol in een gezond lichaam. Vooral voor mensen die lijden aan diabetes type 2 is het van belang om het niveau van de cholesterol zo laag mogelijk te houden. Door de vele antioxidanten in vitamine E kan tevens de bloedsuikerspiegel bij mensen met suikerziekte beter gecontroleerd worden.

Vitamine E draagt bij aan een gezond stel hersens

Onze hersenen zijn natuurlijk belangrijk, want we gebruiken ze elke minuut van de dag. Om ze in topconditie te houden is de inname van vitamine E van groot belang. Onze hersenen leven op de onverzadigde vetzuren die we innemen. Doordat vitamine E de eigenschap heeft om het bloed dun te houden, kan er meer voeding worden afgeleverd aan ons brein. Dit heeft als resultaat dat ons geheugen beter wordt, en dat we scherper zijn in alles wat we doen.

Zeker ook bij oudere mensen is de inname van voldoende vitamine E belangrijk om de hersenen goed te laten functioneren. De cellen in ons brein sterven namelijk minder snel af als deze worden voorzien van voldoende zuurstof. Doordat vitamine E een belangrijke antioxidant is, draagt het tevens bij om Alzheimer bij oudere mensen te voorkomen. Een gevarieerd en gezond voedingspatroon kan hier sterk aan bijdragen.

In welke voedingsmiddelen zit veel vitamine E?

Vitamine E vinden we in veel producten die we dagelijks eten. Een tekort aan deze vitamine komt dan in Nederland ook niet snel voor. Tenzij er een langdurige chronische stoornis plaats heeft gevonden in de opname van voedingsstoffen in ons lichaam. Nu je weet waar vitamine E allemaal goed voor is, is het handig om te weten waar het allemaal in zit.

Deze vitamine kun je vooral vinden in granen, noten, eieren en plantaardige oliën zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie. Tarwekiemolie levert de meeste vitamine E want met slechts één eetlepel heb je de dagelijks aanbevolen hoeveelheid al te pakken.Een gevarieerd eetpatroon is dan ook erg belangrijk als je voldoende vitamine E binnen wilt krijgen.

De aanbevolen hoeveelheid vitamine E per dag is per man en vrouw verschillend. Zo heeft een volwassen vrouw al genoeg aan 9,3 milligram, terwijl een man zeker 11,8 milligram per dag nodig heeft. Maar welke groenten en noten zijn nou écht een bron van vitamine E? We hebben een kleine lijst voor je samengesteld.

1. Noten en zaden die veel vitamine E bevatten

  • rauwe amandelen
  • hazelnoten (20% per portie)
  • pijnboompitten (2,6 milligram per portie)

2. Groenten en vruchten met vitamine E

  • spinazie
  • raapstelen
  • boerenkool
  • broccoli
  • papaja (20% per stuk)
  • avocado (4 milligram per stuk)
  • olijven (20 % per portie)

Vitamine E is goed voor de algehele gezondheid van ons lichaam

Nu je weet waar vitamine E allemaal goed voor is, kun je je wel voorstellen hoe belangrijk het is om voldoende binnen te krijgen. Toch hoef je je niet direct op allerlei moeilijke eetpatronen te gaan storten, want als je bewust en gevarieerd eet krijg je al snel voldoende vitamine E binnen.

Het helpt ons dus niet alleen om ons hart en bloedvaten gezond te houden, maar het zorgt ook voor sterkte cellen en spierweefsels. Daarnaast is vitamine E goed voor een gezond stel hersens, en verlaagt het de kans op suikerziekte of diabetes. Reden te meer dus om te zorgen voor een uitgebalanceerde inname van vitamine E. Deze vet-oplossende vitamine is naast een perfecte antioxidant ook een goede hulp in de voorkoming van hoge cholesterolwaarden in ons bloed.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>