Waar is vitamine C goed voor? Alle belangrijke informatie!

Vitamine C is misschien wel de bekendste vitamine, met een duur woord wordt het ook wel ascorbinezuur genoemd. Het zit veel in fruit en groente en op veel verpakkingen van etenswaren lees je dan ook vaak dat het boordevol vitamine C zit. Maar waar is vitamine C goed voor en wat doet het eigenlijk?

Waarom is vitamine C gezond?

Vitamine C is een veelzijdige vitamine die veel dingen in je lichaam kan doen. Deze vitamine kan je lichaam dan ook ondersteunen bij veel verschillende ziektes en kwalen en vitamine C is noodzakelijk om je lichaam gezond te laten functioneren.

1. Verbeterde weerstand

Wat vitamine C vooral doet, is je weerstand verbeteren. Bij een verkoudheid heeft je lichaam veel baat bij vitamine C omdat dit je immuunsysteem bevordert waardoor je de verkoudheid beter kan bestrijden en een volgende verkoudheid kan voorkomen.

2. Het helpt bij het opnemen van ijzer

Als je ongeveer 280 milligram vitamine C per dag neemt, kan je lichaam twee keer zo veel ijzer opnemen. IJzer is weer heel belangrijk omdat het helpt bij het aanmaken en functioneren van hemoglobine, wat je nodig hebt om zuurstof te vervoeren door het bloed.

3. Het is goed voor de nieren

Vitamine C helpt je nieren door deze te verzuren. Dankzij het verzuren van de nieren krijgen bacteriën haast geen kans meer om hier te groeien en kan je dus ontstekingen en infecties in de nieren voorkomen.

4. Het voorkomt scheurbuik

Scheurbuik krijg je als je een groot te kort hebt aan vitamine C, dit kwam vroeger vooral voor onder scheepslieden die lang van huis waren. Het begint met vermoeidheid en een slechte weerstand en uiteindelijk krijg je tandvlees- en interne bloedingen en kan je overlijden. Groente en fruit bederft snel dus in die tijd zijn veel bemanningsleden overleden aan de gevolgen van scheurbuik.

5. Het is een antioxidant

Vitamine C is ook een antioxidant, dit betekent dat het vrije radialen bestrijdt. Vrije radicalen zorgen voor oxidatieve schade wat kan zorgen voor kanker en hart- en vaatproblemen. Uit sommige onderzoeken blijkt dat vitamine C de kans op kanker en hart- en vaatziektes kan verminderen.

6. Het helpt bij stress

Ook in tijden van stress kan vitamine C helpen. Dieren die opgejaagd worden blijken extra vitamine C te produceren. Het is een universele anti-stressfactor en het is belangrijk voor ons immuunsysteem. Helaas kan de mens vitamine C niet zelf aanmaken en moeten wij het dus uit voeding halen.

7. Het helpt bij wondgenezing

Vitamine C ondersteunt enkele mineralen zoals ijzer en koper die onder andere helpen bij de wondgenezing. Als je wondjes slecht genezen kan dit een teken zijn van een vitamine C te kort.

8. Goed voor de botten

Als laatste speelt vitamine C ook een grote factor bij het behoud van je botten. Zo helpt het bij de aanmaak van collageen, waar zo’n 30% van je botten uit bestaat. Het is belangrijk om je botten gezond te houden om goed te kunnen blijven bewegen.

In welke voedingsmiddelen zit veel vitamine C?

Je vindt vitamine C voornamelijk in groente en fruit zoals koolsoorten (witlof, broccoli), kiwi’s, bessen, aardbeien en citrusfruit, zoals sinaasappels. Ook aardappelen bevatten vitamine C. Echter als je aardappelen en groente kookt, kan er veel vitamine C verloren gaan door het kookproces. Je kan deze vitamine daarom het beste uit fruit halen.

Het fruit dat de meeste mensen zullen kiezen is waarschijnlijk de sinaasappel, maar hier zit maar 80% van je dagelijkse hoeveelheid vitamine C in. Waarmee je wel aan de dagelijkse hoeveelheid kan komen, is met kiwi’s. Met het eten van één groene of gele kiwi ben je al voorzien van je dagelijkse hoeveelheid vitamine C.

Hoeveel vitamine c mag je per dag binnen krijgen?

Maar wat is dan eigenlijk de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C die je moet binnenkrijgen? Dat is afhankelijk van je leeftijd. Een volwassen man of vrouw heeft ongeveer 75 milligram vitamine C per dag nodig. Bij kinderen ligt dit lager, die hebben 20 tot 40 milligram per dag nodig. Zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven hebben baat bij iets meer vitamine C dan gemiddeld, zo’n 85 tot 100 milligram per dag.

Is een te hoge dosering aan vitamine C schadelijk?

Een overdosering aan vitamine C komt eigenlijk nauwelijks voor. Mocht je te veel vitamine C binnenkrijgen, dan wordt het overschot uitgeplast. Echter kan het wel schadelijk zijn. Meer dan 2 gram vitamine C per dag kan namelijk zorgen voor milde darmklachten tot diarree.

Vroeger dacht men ook nog dat een te veel aan vitamine C kon zorgen voor nierstenen, maar gelukkig is dat nooit bevestigd in onderzoek, hier hoef je dus niet bang voor te zijn. Verder zijn enkele zeldzame bijwerkingen van te veel vitamine C onder andere opvliegingen, duizeligheid, hoofdpijn, moeheid, braken en misselijkheid.

Maar maak je geen zorgen, bij een overdosis aan vitamine C gaat het al gauw om 2 gram vitamine C per dag, terwijl een normaal persoon ongeveer 75 milligram binnenkrijgt. Dat betekent dat je 30 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C moet binnenkrijgen om een overschot te krijgen, dat zijn meer dan 30 sinaasappels of 300 gekookte aardappelen op een dag.

Een overschot krijg je eigenlijk alleen als je naast je normale voeding, nog besluit om heel veel vitamine C-supplementen in te nemen. Je kan nog gewoon veilig twee kiwi’s en een sinaasappel op een dag eten.

Bij een verkoudheid of als je veel stress ervaart kan een beetje extra vitamine C juist je lichaam helpen. Neem dus wat extra fruit of supplementen, maar let bij supplementen wel goed op hoeveel vitamine C er in zit en of je niet tegen de grens van een overdosis aankomt.

Is een te kort aan vitamine C schadelijk?

Bij een te kort aan vitamine C hebben we het niet over een dag iets minder vitamine C binnenkrijgen, maar over een langdurig te kort van meerdere weken en/of maanden. Bij een te kort merk je vooral dat je weerstand minder wordt, er sprake is van langzame wondgenezing en een langzamere opbouw van bindweefsel. In heel ernstige gevallen krijg je scheurbuik.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>