Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Wat zijn verzadigde en onverzadigde vetten en wat maakt het gezond?

Over vetten in het algemeen werd al heel veel zin en onzin geschreven. Langs de ene kant kunnen we niet zonder vetten, langs de andere kant weten we allemaal dat een teveel aan vetten tot grote gezondheidsproblemen kan leiden. Het is al langer dan vandaag duidelijk dat niet alle vetten slecht zijn. Er werd ons altijd al gezegd dat er goede en slechte vetten zijn. Daarbij werd vaak gesteld dat verzadigde vetten slecht zouden zijn en onverzadigde vetten goed. Maar, klopt dit ook in de praktijk en meer bepaald, wat zijn onverzadigde vetten?

Wat zijn onverzadigde vetten precies?

We hoorden met zijn allen voor het eerst over onverzadigde vetten spreken toen in de jaren ’70 van de vorige eeuw de speciale cholesterolverlagende dieetmargarines op de markt gebracht werden. Van onverzadigde vetten wordt gezegd dat ze een positieve invloed hebben op onze gezondheid. Daarom worden ze in de volksmond ook wel eens goede vetten genoemd. Maar, onverzadigde vetten worden vooral zo genoemd omdat ze rijk zijn aan onverzadigde vetzuren.

Onverzadigde vetten zijn nooit echt 100% onverzadigd

De naam onverzadigde vetten is eigenlijk een beetje bedrieglijk. Elke vetsoort bevat namelijk zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren. Bij onverzadigde vetten betekent dit dat het vet meer onverzadigde vetzuren bevat dan verzadigde vetzuren. Elk vet waarvan de balans in positieve zin overhelt in de richting van de onverzadigde vetzuren kunnen we dus als onverzadigd vet beschouwen.

Wat zijn dan verzadigde vetten?

Voortgaande op wat we hierboven geschreven hebben, kunnen we dus niet anders concluderen dan dat verzadigde vetten, vetten zijn waarvan de balans tussen de vetzuren overhelt in de richting van de verzadigde vetten. Dit zijn trouwens ook de vetten waarvan gezegd wordt dat ze een negatieve invloed hebben op onze gezondheid. De meningen zijn hier de laatste tijd over aan het veranderen. Zo is men er achter gekomen dat verzadigde vetten een positieve invloed hebben op de longen en de nieren. In dit artikel hebben wij er bewust voor gekozen om vooral aandacht te hebben voor de onverzadigde vetten.

Positieve kwaliteiten van onverzadigde vetten.

Zoals eerder vermeld werken onverzadigde vetten cholesterolverlagend. Ook dit is een uitspraak die we voor een goed begrip iets wat in verhouding moeten zien. Niet iedere cholesterol is immers slecht. Er bestaat namelijk ook goede cholesterol (de zogenaamde LDL-cholesterol), en die wordt dan op zijn beurt weer verhoogd door toedoen van de onverzadigde vetten.

Behalve cholesterol verlagen hebben onverzadigde vetten nog andere, zij het minder positieve effecten op de algemene gezondheid. Zo zijn er aanwijzingen dat onverzadigde vetten mogelijk de kans op kanker zouden kunnen verhogen. Alhoewel de kans hiertoe heel klein wordt geacht, werd er in Nederland een richtlijn ontwikkeld voor de maximale consumptie van meervoudige onverzadigde vetzuren.

Soorten onverzadigde vetten

Er bestaan verschillende soorten onverzadigde vetten. Zo wordt er een onderscheid gemaakt tussen enkelvoudig onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren. Bij de meervoudig onverzadigde vetzuren kunnen we een onderscheid maken tussen omega 3-vetzuren en omega 6-vetzuren.

In welke voedingswaren vind je onverzadigde vetten?

Onverzadigde vetten vinden we dus vooral terug in dieetmargarines, maar ook in vloeibare bak- en braadmargarines. Ook noten en vis zijn goede bronnen van onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten hebben zeker een positieve invloed op onze algemene gezondheid. Maar, zoals met alles, kunnen we vaststellen dat te veel van alles mogelijk kan schaden.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>