Welke symptomen vertellen je dat je te weinig water drinkt?

De meteorologische zomer is op 1 juni begonnen. Sommige mensen zijn van mening dat de zomer pas op 21 juni begint, maar dit jaar is daar weinig van te merken. We hebben al enkele warme dagen achter de rug. Als het warm is, krijgen we de raad om voldoende te drinken. Mogelijk vraag jij je af wat dit eigenlijk wil zeggen. Met voldoende drinken wordt in de meeste gevallen bedoeld dat je 1,5 liter water of vocht per dag drinkt. Op een warme dag mag je gerust tot 2 liter water drinken.

Andere dranken zoals alcohol, cola en koffie worden dan weer afgeraden, omdat deze er net voor zorgen dat je gaat uitdrogen of dehydrateren. Indien dat dit het geval is, krijg je last van symptomen die erop wijzen dat je te weinig water drinkt. We zetten enkele van deze klachten even op een rij.

11 symptomen wanneer je te weinig water drinkt

1. Dorst

Dit is het meest logische symptoom. Als je te weinig drinkt, krijg je dorst. De boodschap die we je meegeven, luidt dan: drink een glas water zodat je dorst over is. Door op die manier naar je lichaam te luisteren, kun je ergere symptomen vermijden.

2. Problemen met de stoelgang

Wie te weinig water drinkt, raakt geconstipeerd. De verleiding is dan groot om naar laxeermiddelen te grijpen. Dit is in eerste instantie geen goed idee. Door regelmatig voldoende water of verse vruchtensap te drinken, kun je zelf dit symptoom verhelpen.

Enkel wanneer je klachten aanhouden, is het raadzaam om medicatie in te nemen. Doe dit echter niet op eigen houtje. Wanneer je meer dan een paar dagen geconstipeerd bent, doe je er goed aan om je huisarts te raadplegen. Mogelijk is er iets anders aan de hand. Zelfmedicatie is in dit geval geen goed idee.

3. Hoofdpijn

Als je vergeet te drinken tijdens een warme dag, kan het voorkomen dat je hoofdpijn krijgt. Ons lichaam bestaat voor een groot percentage uit water en bij onze hersenen is dat niet anders. Wie te weinig drinkt, zorgt ervoor dat het vocht uit onze hersenen gedraineerd wordt.

Hierdoor krijgen we hoofdpijn en kunnen we ons ook een beetje draaierig voelen. Indien je weet dat onze hersenen voor een groot gedeelte uit vocht bestaan, is het geen wonder te noemen dat we deze klachten krijgen wanneer we te weinig drinken.

4. Problemen met focussen en geheugen

Deze klachten zijn gerelateerd aan wat we hierboven reeds vertelden over hoofdpijn door te weinig drinken. We hebben onze hersenen nodig om ons te kunnen focussen als we iets willen lezen of studeren. Als dit niet goed gaat omdat we te weinig gedronken hebben, dan is het duidelijk dat we dringend iets moeten drinken.

5. Donkere urine

Deze klacht is voor veel mensen herkenbaar. Als je te weinig drinkt, wordt je urine geconcentreerder en donkerder van kleur. Vaak zal je dan ook een lichte geur waarnemen als je naar het toilet gaat om te plassen. Tegelijk zul je ook merken dat je minder naar de wc gaat dan normaal. Wie genoeg drinkt, gaat ongeveer 5 keer per dag plassen. Drink je te weinig, dan is het gevolg dat je ook te weinig naar het toilet gaat.

6. Vermoeidheid

Ons lichaam heeft zowel voedsel als vocht nodig om optimaal te kunnen functioneren. De meeste mensen eten voldoende. Je zou verwachten dat mensen van nature ook voldoende zouden drinken, maar dit is jammer genoeg niet het geval.

Als je te weinig drinkt, krijg je een lagere bloeddruk en een gebrek aan zuurstof. Dit komt omdat het vervoer van de zuurstof naar de hersenen en andere organen langs de bloedsomloop dan trager verloopt. Hierdoor voelen we ons moe.

7. Droge huid

We staan er niet bij stil, maar ook de huid is een van de menselijke organen die door onze bloedsomloop voorzien wordt van vocht. Wanneer de bloedsomloop trager verloopt omdat we te weinig water gedronken hebben, kan het vocht onze fijnste aders en haarvaten niet meer bereiken. Hierdoor wordt onze huid droger.

8. Droge keel en hoesten

Wie te weinig water drinkt, krijgt niet alleen een normaal dorstgevoel, maar vaak ook last van een droge keel. In veel van zulke gevallen moeten mensen dan ook hoesten, zonder dat ze verkouden zijn. Een glaasje water kan dan wonderen doen.

9. Verhoogde hartslag

We legden al eerder uit dat te weinig water drinken leidt tot een lagere bloeddruk. Dit is maar één van de redenen waarom je organen minder vocht krijgen om te kunnen functioneren. Wie te weinig drinkt, zorgt er ook voor dat zijn of haar bloed dikker wordt dan normaal. Is dit het geval, dan moet het hart harder pompen om alles rond te krijgen. Hierdoor krijg je een verhoogde hartslag.

10. Spierkrampen

Net als de rest van ons lichaam, bestaan onze spieren voor 4/5 uit water. Wie te weinig water drinkt, krijgt spierklachten door vochtgebrek. Wanneer onze spieren te weinig vocht hebben, heeft dit gevolg voor ons kraakbeen dat dan gaat slinken of minder wordt. Hierdoor is er geen buffer meer tussen onze botten en krijgen we krampen of pijn in onze spieren en gewrichten.

11. Nierstenen

Hoewel nierstenen kunnen ontstaan omwille van verschillende redenen, is het duidelijk dat in bepaalde gevallen voldoende drinken de vorming van nierstenen kan doen voorkomen. Wie van nature aanleg heeft om nierstenen te ontwikkelen, doet er dus goed aan om voldoende water te drinken.

Kun je ook te veel water drinken?

We hebben het in dit artikel vaak gehad over te weinig en voldoende water drinken. De juiste hoeveelheid vind je in het begin van het artikel: 1,5 tot 2 liter per dag. Het is echter ook mogelijk om te veel water te drinken. Overschrijd de aanbevolen liters water of vocht liever niet en pas op met zogenaamde waterdiëten.

Deze kunnen trouwens ook hoofdpijn veroorzaken omdat je hersenen dan een teveel aan water krijgen. Raadpleeg bij twijfel steeds een arts indien je last hebt van de hierboven beschreven klachten of wanneer je aan een bepaald dieet wilt beginnen dat je aanraadt om meer water te drinken dan aanbevolen.

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?