4 Handige tips om een suikerdip te voorkomen!

Wil je weten hoe je een suikerdip kunt voorkomen? Met deze handige tips laat je een suikerdip verdwijnen als sneeuw voor de zon. De meeste mensen hebben het gevoel van een laag suikergehalte al wel eens ervaren, maar waar wordt dat nou eigenlijk door veroorzaakt? En hoe kun je dit voorkomen?

Allereerst is het belangrijk om wat meer inzicht te krijgen in het feit hoe zo’n dip ontstaat. Op die manier begrijp je namelijk ook beter hoe je deze kunt voorkomen. Het meest voorkomende tijdstip van de suikerdip is, je raadt het al, na het eten.

Dit zal je bekend voorkomen want er zijn heel veel mensen die na het nuttigen van een maaltijd last krijgen van een enorme inzinking. Je voelt je niet alleen vol, maar ook uitgeput en moe. In de meeste gevallen duurt deze periode zo’n 15 minuten.

Vooral bij het eten van snelle suikers en koolhydraten wordt het bloed op een zeer snelle wijze voorzien van suikers, en ja, hier krijg je een enorme boost van! Even dan, want deze suikers werken maar kort. Simpel gezegd geef je jouw lichaam dus een flinke dosis suiker welke leidt tot een zogenaamde suikerpiek.

Omdat je ineens een behoorlijke hoeveelheid suiker (en dus energie) naar binnen werkt, maakt de alvleesklier insuline aan zodat het overschot aan suiker in jouw bloed sneller door de cellen wordt opgenomen. Hierdoor is het logisch dat het niveau van de suikerspiegel met een rap tempo daalt.

In feite ben je dus niet zo heel veel opgeschoten toen je die reep chocolade verorberde voor nét dat extra beetje energie, want de suikerdip volgt snel. Je voelt je niet alleen nog vermoeider, maar in sommige gevallen ga je ook trillen, zweten, ben je misselijk of ga je zelfs warrig praten. Ben jij ook zo klaar met de suikerdip? Met deze handige tips weet je hoe je een suikerdip in het vervolg kunt voorkomen!

Tip 1. Beperk de inname van suiker om een dip te voorkomen

Het klinkt misschien raar, maar toch is suiker één van de grootste oorzaken waarom je last hebt van een dip en een gebrek aan energie. Maar suiker geeft toch juist energie? Dat klopt, snelle energie weliswaar met een korte werking. Hierdoor blijf je als het ware rondjes draaien in een vicieuze cirkel. Je krijgt een korte piek, en daarna slaat de suikerdip genadeloos toe.

Om jouw bloedsuikerspiegel op niveau te kunnen houden heb je eiwitrijke producten nodig die het energieniveau over de hele dag kunnen verdelen. Als je dus vaak last hebt van een lage bloedsuikerspiegel is het handig om de inname van suiker te beperken.

Niet makkelijk, want er zijn veel mensen die lijden aan een zogenaamde suikerverslaving. Dat is niet zo raar als je je bedenkt dat er in heel veel producten snelle koolhydraten en suikers verwerkt zijn. Een goede tip om een suikerdip te voorkomen is het eten van meer eiwitrijk voedsel. Voedsel wat rijk is aan eiwitten is bijvoorbeeld ongebrande en ongezouten noten, eieren, kwark en natuurlijk vis.

Veel vissoorten zoals zalm en makreel zitten bomvol omega-3 die ook nog eens een positief effect op jouw hersenen hebben. Ook fruit is goede voeding als je last hebt van een lage suikerspiegel maar ook fruitsuikers kunnen een onstabiele spiegel veroorzaken. Combineer een stuk fruit daarom met een klein beetje yoghurt.

Tip 2. Voldoende drinken om je bloedsuikerspiegel op peil te houden

Veel mensen denken dat ze trek hebben als ze hun maag horen rommelen, maar ook als je dorst hebt kan jouw maag dit signaal afgeven. In deze gevallen grijpen we vaak direct naar een makkelijk tussendoortje met suikers, wat een nadelig effect heeft op jouw energiepeil. Je krijgt even een energiestoot, om vervolgens weer als een plumpudding in elkaar te zakken. Om te voorkomen dat je een suikerdip krijgt, is het aan te raden om gewoon water te drinken.

Frisdranken zitten natuurlijk vol met zoetstoffen, en ook koffie en thee zijn niet bevorderlijk voor het goed hydrateren van jouw lichaam. Te weinig water drinken zorgt naast verminderde energie en een moe gevoel ook voor uitdrogingsverschijnselen zoals hoofdpijn. Drink dus minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag om jouw energiepeil optimaal te houden. Heb je moeite met het drinken van water? Dan mag je er natuurlijk ook een schijfje limoen aan toevoegen. Lekker!

Tip 3. Een suikerdip voorkomen? Lekker bewegen in de buitenlucht!

Natuurlijk weten we allemaal wel dat bewegen gezond is voor de spieren in ons lichaam. We blijven er jong en fit bij. Maar wist je ook dat bewegen en sporten kan helpen om een suikerdip te voorkomen? Beweging geeft ons lichaam energie zonder dat we de hulp nodig hebben van suikerhoudende producten. Op deze manier heb je dus geen last van de welbekende dip. Maak een fietstochtje naar het dorp of ga fitnessen met een vriendin.

Sporten en bewegen is tevens een ideale manier om een suikerdip te voorkomen, en geeft je de nodig ontspanning waarvan je ook weer hernieuwde energie krijgt. Voel je je moe en lusteloos door een suikerdip? Dan is het dus juist een heel goed idee om lekker te gaan bewegen in plaats van een tijdelijke energie-boost te nemen in de vorm van iets zoets.

Tip 4. Vezelrijk voedsel en regelmatig eten. Dé tip tegen een suikerdip

Gezonde voeding is misschien wel één van de belangrijkste manieren waarmee je een daling en schommeling in jouw bloedsuikerspiegel kunt voorkomen. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen in de ochtend al de fout ingaan doordat ze het ontbijt overslaan. Wil je jouw energie echter verdelen over de dag zonder dat je last krijgt van een trillend gevoel, misselijkheid of vermoeidheid? Dan is regelmatig eten met vezelrijke voeding écht een must-do.

Dit voorkomt dat je tussendoor zin krijgt in zoete versnaperingen en hiermee dus ook een suikerpiek én een suikerdip. Doordat je regelmatig eet, veroorzaak je geen schommelingen in jouw bloedsuikerspiegel en blijft deze stabiel. Je zult merken dat je meer energie hebt, en geen vervelend flauw gevoel ervaart. Goede tips voor voeding tegen een suikerdip zijn bijvoorbeeld gezonde crackers met quinoa, diverse soorten zaden en noten of gewoon een stukje kaas.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>