Verbeter je immuunsysteem met deze handige tips!

Je immuunsysteem is heel belangrijk voor een goede gezondheid. Werkt je immuunsysteem niet naar behoren, dan word je sneller ziek. Maar wat is je immuunsysteem eigenlijk en hoe werkt het? Wat kun je doen om je immuunsysteem te verbeteren?

Wat is een Immuunsysteem?

Het immuunsysteem is het afweersysteem van je lichaam dat je beschermt tegen virussen, bacteriën, schimmels en andere ziekteverwekkers. Het bestaat uit verschillende organen, cellen en eiwitten. Het woord immuun komt van het Latijnse ‘immunis’, dat vrij of onaangeraakt betekent.

Het immuunsysteem is het meest ingewikkelde systeem dat je lichaam heeft, naast je zenuwstelsel. Het komt in actie zodra een lichaamsvreemde stof je lichaam binnenkomt. De verschillende processen die dan in je lichaam plaatsvinden, zijn er allemaal op gericht om schadelijke stoffen buiten je lichaam te houden en je lijf op deze manier gezond te houden. Dit doet je immuunsysteem op verschillende manieren.

Je immuunsysteem bestaat voornamelijk uit de volgende organen, cellen en eiwitten:

  • Milt: dit orgaan filtert het bloed, zodat vreemde cellen worden ontdekt
  • Beenmerg: het binnenste deel van je botten produceert alle bloedcellen
  • Thymus: dit orgaan is verantwoordelijk voor de aanmaak en rijping van speciale witte bloedcellen
  • Lymfesysteem:  Het lymfestelsel is een stelsel van lymfevaten dat vocht afvoert.
  • Witte bloedcellen: deze zetten andere cellen ertoe toe aan antistoffen aan te maken en produceren zelf ook antistoffen
  • Antistoffen: deze binden zich aan een lichaamsvreemde stof, zodat die zijn werking verliest
  • Hormonen: sommige zetten aan tot de productie van speciale witte bloedcellen, andere onderdrukken het immuunsysteem juist

Hoe werkt een Immuunsysteem?

Zolang je immuunsysteem goed werkt, merk je er helemaal niets van. Toch werken groepen cellen voortdurend samen tegen welke ziekteverwekker dan ook. De witte bloedcellen zijn waarschijnlijk het belangrijkste van je immuunsysteem.

Witte bloedcellen maken bepaalde eiwitten aan die antistoffen worden genoemd. Deze eiwitten hebben het vermogen om afwijkende en lichaamsvreemde cellen te vernietigen. Op deze manier beschermt je immuunsysteem je tegen veel voorkomende kwalen als griep en verkoudheid en daarnaast tegen ernstige ziektes als kanker.

Je immuunsysteem is er verantwoordelijk voor dat ziekmakende stoffen van buitenaf je lichaam niet kunnen binnendringen en je ziek kunnen maken. En als er toch eens een stof binnendringt, dan vernietigt en verwijdert je immuunsysteem deze uit je lichaam. Bijvoorbeeld door een heleboel slijm te produceren waarmee de ziekteverwekker kan worden afgevoerd.

Je immuunsysteem heeft een geheugen. Daardoor herkent het ziekteverwekkers die je lichaam al eerder hebben proberen binnen te dringen. Als je lijf deze indringer weer ontdekt, gaat het terug in zijn herinnering en reageert door de ziekteverwekker te vernietigen voordat hij je ziek kan maken.

Via het geheugen van je immuunsysteem werken vaccinaties tegen bijvoorbeeld griep, mazelen of hepatitis A. Een vaccin bevat een kleine maar onschadelijke hoeveelheid van de ziekteverwekker, zodat je immuunsysteem deze kan leren kennen, onthouden en erop kan reageren als het nodig is.

Soms kan je immuunsysteem falen en kan een ziekteverwekker zomaar binnendringen. Dan word je ziek. Hoe kun je je immuunsysteem verbeteren?

Je immuunsysteem verbeteren door voeding

Net als soldaten werkt je immuunsysteem alleen met de juiste voeding. Jouw gezondheidsstrijders hebben voedingsstoffen nodig om effectief te kunnen zijn. Uit dierproeven blijkt dat een tekort aan bepaalde voedingsstoffen – zoals zink, selenium, ijzer, koper, foliumzuur en vitamine A, B6, C en E ‒ de reactie van het immuunsysteem veranderen. Het is niet duidelijk of de gezondheid van mensen hierdoor ook veranderd, maar er zijn onderzoeken die in deze richting wijzen.

Eet je weinig groenten en fruit en juist veel geraffineerde koolhydraten, dan kan het zijn dat je dieet niet voldoende voedingsstoffen levert voor een gezond immuunsysteem. Kijk dan of je meer voedingsmiddelen kunt eten die je immuunsysteem een boost geven.

Wij geven gratis een receptenboek weg!

Wil jij het receptenboek hebben?

Top 10 voeding die het Immuunsysteem een boost geven!

Er zijn verschillende voedingsmiddelen die je immuunsysteem ondersteunen met gezonde voedingsstoffen. Ze bevatten bijvoorbeeld een grote hoeveelheid vitamine A, C of E of ijzer, zink of foliumzuur. De meeste voedingsmiddelen leveren verschillende voedingsstoffen die goed zijn voor je immuunsysteem. Dit is de top 10 van voeding voor je afweer:

1. Guave

Guave is een vrucht die vier keer zoveel vitamine C bevat als een sinaasappel. Dit maakt het fruit enorm effectief als het om je weerstand gaat. Vitamine C helpt namelijk je immuunsysteem op te bouwen en stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen.

Je eet een guave door de vrucht te schillen en de pitjes te verwijderen. Het vruchtvlees heeft een zoetzure smaak waar je van moet houden. Je kunt guave ook verwerken in een saus, smoothie of compote.

2. Rode paprika

Rode paprika bevat twee keer zoveel vitamine C als citrusvruchten. Ook dit is dus een goede keuze als je je immuunsysteem van de juiste voedingstoffen wil voorzien. Rode paprika bevat ook nog eens bètacaroteen. Dit is een voorloper van vitamine A, die een normale werking van je immuunsysteem mogelijk maakt. Eenmaal omgezet in vitamine A, zorgt het voor een gezonde darmwand. Deze werkt als een barrière tegen virussen en bacteriën en is dus ook cruciaal voor een goede gezondheid.

3. Peterselie

Peterselie bevat veel vitamine C en daarnaast vitamine A, vitamine B6 en ijzer. Allemaal voedingsstoffen die je immuunsysteem een boost geven. Strooi regelmatig wat peterselie over je salade of verwerk het kruid in pesto, saus of smoothie. Gezond!

4. Kiwi

Ook kiwi is rijk aan vitamine C en dus goed voor je weerstand. Per 100 gram bevat deze fruitsoort wel 90 gram van deze vitamine. Daarnaast levert deze vrucht nog vitamine A, B6 en ijzer. Een hele gezonde vrucht dus voor je immuunsysteem. Eet een kiwi zó uit de hand of maak er een fruitsalade van. Kiwi is trouwens ook erg lekker in een smoothie.

5. Broccoli

Broccoli bevat veel vitamine C en A en foliumzuur, die samen je immuunsysteem ondersteunen. Verder bevat deze groente ook vitamine B6 en ijzer. Zet deze gezonde groente dus vaak op het menu als je je weerstand wilt verhogen.

Broccoli is zowel gekookt als roergebakken lekker. Daarnaast kun je de groente verwerken in de pastasaus. Wist je dat je de stengel ook rauw kunt eten? Gewoon even de harde vezelige buitenkant eraf snijden en smullen maar!

6. Knoflook

De stimulerende werking van knoflook op je immuunsysteem komt vooral van de zwavelachtige verbindingen in dit bolgewas. Daarnaast bevat knoflook stofjes met een antimicrobiële werking die virussen, bacteriën en schimmels tegengaan. Zo ondersteunt knoflook je natuurlijke afweer.

Knoflook is rauw te eten, maar dat moet je wel kunnen. Verder kun je knoflook verwerken in allerlei maaltijden: van soep tot ovenschotels. Ook in een zelfgemaakte sladressing is knoflook erg lekker.

7. Zonnebloempitten

Zonnebloempitten bevatten een ongelooflijk grote hoeveelheid vitamine E en daarnaast vitamine B6 en foliumzuur. Met deze kleine pitjes geef je je immuunsysteem dus een enorme boost! Eet ze zó uit je hand of verwerk ze in een zelfgemaakte granola van gedroogd fruit, zaden en noten. Je kunt ze ook over een salade strooien of roosteren voor een gezonde snack.

8. Amandelen

Net als andere noten zijn amandelen rijk aan vitamine E, die de basis vormt voor een gezond immuunsysteem. Ook koper vind je in amandelen. Dit mineraal draagt eveneens bij aan het immuunsysteem.

Probeer dagelijks een handje noten te nemen voor een goede afweer. Je kunt amandelen ook roosteren of verwerken in tal van gerechten: van groenten of vis met amandelen tot smoothies en cake. Wat dacht je bijvoorbeeld van gezonde amandelcake met appel?

9. Zeevruchten

Misschien denk je niet meteen aan zeevruchten om je immuunsysteem een boost te geven. Toch bevat krab, kreeft, mosselen en garnalen en grote hoeveelheid zink. Dit mineraal heeft je lichaam nodig om je witte bloedcellen en andere immuuncellen goed te laten functioneren.

Om je immuunsysteem te ondersteunen, voeg je dus het beste zeevruchten toe aan je eetpatroon. Lekker zijn bijvoorbeeld garnalen met pasta of rijst. Je kunt van zeevruchten ook een lekkere cocktail, soep of salade maken. Geniet ervan!

10. Kippenlever

Kippenlever bevat een indrukwekkende hoeveelheid foliumzuur ofwel vitamine B11. Deze vitamine heeft je lichaam nodig voor de aanmaak van witte bloedcellen. Om van dit gezonde effect te profiteren, eet je wat vaker gebakken kippenlevertjes.

Kippenlevertjes zijn lekker met groenten als ui, paprika of champignons. Ze schijnen het ook goed te doen in een bolognesesaus, paté of terrine. Van kippenlevertjes kun je zelfs een mousse maken. Lekker voor op een toastje of op stokbrood!

Immuunsysteem verbeteren door een gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl is belangrijk om je immuunsysteem gezond te houden. Een gezonde leefstijl houdt in dat je gezond eet, voldoende beweegt, niet rookt en niet of slechts met mate alcohol drinkt. Dit kun je verder doen om je immuunsysteem verbeteren:

  • Eet veel verse groenten en fruit, volkoren granen, vers vlees en verse vis
  • Laat suiker en andere sterk bewerkte etenswaren staan
  • Werk aan een gezond gewicht
  • Houd je bloeddruk en bloedvetten onder controle
  • Zorg voor voldoende slaap
  • Vermijd stress
  • Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging en overdrijf niet (dit zou wel eens een averechts effect op je immuunsysteem kunnen hebben)

Heb je supplementen nodig of is dit onzin?

Als je voeding te weinig voedingsstoffen bevat, kan het helpen om iedere dag een multivitamine en mineralensupplement te slikken. Een grote dosis van één enkele vitamine helpt daarentegen niet. Meer is niet per se beter.

Multivitamine voor een gezond immuunsysteem!

Bekijk het aanbod!

Klik hier om een reactie achter te laten 0 Reacties