Hoe krijg je een gezonde darmflora?

De term darmflora wordt gebruikt om het geheel aan micro-organismen in ons spijsverteringskanaal aan te duiden. De term op zich is dus niet zo nauwkeurig eigenlijk. Het betreft namelijk allerlei soorten micro-organismen, waarvan bacteriën nog de voornaamste groep vormen, terwijl in biologisch opzicht ‘flora’ verwijst naar organismen uit het plantenrijk. Bovendien betreft de term niet alleen onze dikke en dunne darm, maar bijvoorbeeld ook de maag. Toch is de term dusdanig ingeburgerd, dat we wel zo’n beetje weten wat er onder verstaan wordt.

De darmflora speelt een rol bij de spijsvertering. Goede bacteriën helpen bij de afbraak van afvalstoffen en zetten andere stoffen weer om in voor ons lichaam belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamine K. Een gezonde darmflora draagt bij aan een gezond immuunsysteem. Toch kunnen er ook schadelijke effecten optreden door de bacteriën in de darmen. Sommige bacteriën produceren zelfs kankerverwekkende stoffen. Een gezonde darmflora is dus van belang voor onze gezondheid, maar een ongezonde darmflora kan juist een negatieve invloed hebben.

Verstoring van de darmflora

Baby’s komen zonder darmflora ter wereld. Wel wordt het eerste beginnetje meteen gemaakt bij de geboorte, door bacteriën van de moeder. De darmflora breidt zich vervolgens uit en bij volwassen mensen bevat het spijsverteringskanaal zelfs meer micro-organismen dan het hele lichaam aan cellen telt.

Je darmflora wordt continu beïnvloed en kan door allerlei factoren verstoord raken. Zo heeft een antibioticum het doel schadelijke bacteriën in je lichaam tegen te gaan, maar heeft dit type medicijn ook het nadelige effect de gezonde bacteriën in ons spijsverteringskanaal aan te tasten. Ook als je langdurig last hebt van stress, schijnt dit de darmflora geen goed te doen.

Andere factoren die de darmflora negatief beïnvloeden, zijn bijvoorbeeld blootstelling aan zware metalen en stoffen als fluor en chloor. Stoffen waarmee we dagelijks vanuit het externe milieu in aanraking komen.

Tips om je darmflora te verbeteren!

Met al die invloeden die de goede bacteriën in ons lichaam geen goed doen, kan het geen kwaad wat extra moeite te doen om je darmflora gezond en op peil te houden.

Een goede, vezelrijke voeding, zonder al te veel bewerkte producten, rijk aan verse groenten en fruit, vormt al een prima basis. Het regelmatig eten van gefermenteerde producten zoals zuurkool, yoghurt, tempeh en kombucha heeft ook een gunstige invloed. De bekende drankjes met probiotica dragen eveneens bij aan een gezonde darmflora.

Die laatste lijken misschien alleen een slim marketingtrucje dat inspeelt op een nieuwe gezondheidshype, maar hebben wel degelijk effect. Zo worden ze door artsen soms zelfs aangeraden voor patiënten met een aandoening aan het spijsverteringskanaal.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>