GezondheidGezondheid

Muesli of cruesli: wat is gezonder?

Wat is nu gezonder muesli of cruesli? In dit artikel ga ik hier verder op in. “Een goede start is het halve werk”, zo luidt het spreekwoord. Dit geldt met name voor ons ontbijt. Wat je ’s ochtends consumeert heeft meer effect op de rest van je dag dan je denkt! Het voorziet je op het moment dat je net wakker bent van de nodige voedingsmiddelen, waar je de rest van de dag als het ware op zult teren.

Ontbijtgranen zijn al decennia populair, wellicht vanwege het feit dat het meestal met zuivel wordt gemengd en daardoor wat makkelijker te eten is in de vroege morgen. Maar wat houdt deze term precies in? Volgens het Voedingscentrum omvat het “graanproducten die meestal bij het ontbijt gegeten worden”, nogal een breed begrip dus. Niet alleen muesli valt hier onder, maar ook havermout, Brinta en eigenlijk alles dat op basis van granen wordt geproduceerd en vervolgens met zuivel(vervangers) wordt gegeten.

Wat is gezonder muesli of cruesli?

1. Muesli

Muesli is aan het begin van de vorige eeuw bedacht door een Zwitserse arts, Maximilian Bircher-Benner. Hij wilde iets creëren om aan zijn patiënten te geven dat hen een voedzame basis zou geven. Hiervoor gebruikte hij onbewerkte, vegetarische en rauwe basisproducten omdat hij van mening was dat dit gezonder zou zijn dan de alternatieven.

Uiteindelijk kwam hij uit op een mix van geraspte appels, havervlokken, citroensap, melk en noten, die hij als lichte maaltijd aan zijn patiënten gaf. De muesli die wij nu eten stamt hier dus vanaf, maar bevat tegenwoordig ook veel andere ingrediënten, zoals meerdere graansoorten, andere fruitsoorten en (helaas) ook suiker. Het graan en de bijproducten worden bij bereiding in een oven gedroogd, waarna het kan worden gegeten.

2. Cruesli

Cruesli is, in tegenstelling tot muesli, eigenlijk een merknaam van Quaker producten. Dit ontbijtgranenmerk heeft op een bepaald moment bedacht, dat geroosterde muesli waarschijnlijk een breder publiek zou aantrekken omdat het lekkerder en krokanter is. In principe is het dus hetzelfde als muesli, alleen worden de granen gecombineerd met suiker of een suikervervanger en boter of vet, om vervolgens tot krokante koeken te worden gebakken.

Deze worden in stukjes gebroken en wat overblijft, is de hedendaagse cruesli. Ook cruesli wordt gemengd met diverse soorten (gedroogd) fruit en tegenwoordig bestaan er ook bepaalde speciale edities, bijvoorbeeld met karamel en chocola. Niet zo vreemd dus, dat dit product bijzonder populair is; wie wil er immers geen chocola als ontbijt nuttigen?

Het grote verschil?

Gelet op bovenstaande wordt al snel duidelijk, welke van de twee varianten gezonder is. Beide producten zijn een bron van vezels, het basisproduct is immers graan, echter wordt aan cruesli zowel meer vet als suiker toegevoegd. Door het bereidingsproces, namelijk het bakken, ontstaat een product dat weliswaar lekkerder is voor de meeste mensen, maar het doet helaas wel af aan de algehele voedingswaarde.

Wil je bijvoorbeeld een beetje afvallen, ga dan voor muesli. Wat handig is om altijd te doen: check even de verpakking om exact te weten wat er in je product zit. Nu weet je wat gezonder is muesli of cruesli. Zo kom je in ieder geval niet voor (zoete) verassingen te staan..!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>