Voordelen van meer groente en fruit eten en minder bewerkt voedsel!

We weten het allemaal. Groente en fruit zijn gezond. Toch is het belangrijk dat we hier opletten bij onze dagelijkse eetgewoonten. We nemen ons dikwijls voor om meer groente en fruit en minder bewerkt voedsel te eten, en toch betrappen we er ons regelmatig op dat we toch bewerkt voedsel eten, terwijl we zelf de indruk hadden dat we net meer groenten en fruit aan het eten waren.

Enkele voordelen van meer groenten en fruit eten i.p.v bewerkt voedsel

1. Bewerkt voedsel is niet hetzelfde als gezond groente en fruit eten

Tegenwoordig leiden we allemaal een haastig bestaan en dat heeft voor gevolg dat we nog maar weinig tijd hebben om zelf de keuken in te trekken en te gaan koken. Dit is spijtig, want wanneer we bewerkt voedsel kopen onder de vorm van bereide maaltijden, hebben we zelf veel minder zicht op het bereidingsproces en hebben we al helemaal geen zicht op belangrijke elementen zoals de versheid van het producten waarmee het voedsel bereid is.

Zeker voor ingrediënten zoals groente en fruit is het belangrijk om weten of deze goed vers zijn. Enkel dan kunnen we er zeker van zijn dat het vitaminegehalte op peil is en dat de producten gezond zijn en/ of geschikt voor consumptie.

2. Bewerkt voedsel bevat minder vitamines en mineralen dan verse groente en fruit

Wetenschappelijk onderzoek heeft meer dan eens uitgewezen dat bewerkt voedsel minder vitamines bevat dan verse groente en fruit. Wanneer we bewerkt voedsel kopen, hebben we geen overzicht over welke stoffen toegevoegd worden tijdens de bereiding van het voedsel.

Wanneer we zelf een maaltijd koken, dan weten we precies welke specerijen en kruiden we toevoegen en met welke hoeveelheid we dat doen. We hebben dus meer controle over wat we eten wanneer we meer groente en fruit eten en minder bewerkt voedsel.

3. Minder bewaarmiddelen en andere potentieel gevaarlijke stoffen

Wanneer we meer groente en fruit eten en minder bewerkt voedsel, staan we zelf in voor het versnijden en voorbereiden van het voedsel vooraf we daadwerkelijk gaan koken. Verse groente en fruit bevatten als het goed is, geen bewaarmiddelen. Dankzij moderne koel- en vervoertechnieken komen de groente en het fruit in verse toestand bij de consument aan.

Wanneer je groente en fruit koopt en die vervolgens bereidt, ga je als huismoeder of –vader alvast geen bewaarmiddelen of kleurstoffen aan je ingrediënten toevoegen. Dit houdt in dat je in vele gevallen de mogelijkheid hebt om met puur natuur te werken. Zo zorg je ervoor dat je minder kans loopt om potentieel gevaarlijke stoffen op te nemen wanneer je een zelfbereide maaltijd neemt.

Conclusie: eet meer groente en fruit en minder bewerkt voedsel

Dit is zeker een gouden raad. Je zorgt ervoor dat je zelf bewust met voedingsmiddelen omgaat en ervoor kunt zorgen dat er geen stoffen in je voeding terechtkomen die op lange termijn potentieel gevaarlijk kunnen zijn voor je gezondheid en die van je familieleden of vrienden waarvoor je een maaltijd kookt. Bovendien wijst onderzoek uit dat verse groente en fruit meer vitaminen bevatten en gezonder is dan bewerkt voedsel.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>