Drie slechte gewoontes en hoe je ze kunt stoppen

We hebben allemaal wel slechte gewoontes waar we vanaf willen maar die we op de een of andere manier stug vol blijven houden. Maar, niet getreurd: het is nooit te laat om je slechte gewoontes af te leren.

Meer over de drie veelvoorkomende slechte gewoontes!

1. Roken

Dat roken slecht voor je is, dat weten we inmiddels allemaal. Toch blijft het een van de moeilijkste slechte gewoontes om af te leren. Het gaat tenslotte ook om een echte verslaving. Omdat het een van de veelvoorkomende slechte gewoontes is, is er gelukkig veel informatie beschikbaar over hoe je ermee kunt stoppen.

Je kunt er gewoon bij je huisarts mee terecht. Ben je al jaren een verstokte roker? Ook dan loont stoppen de moeite: je gezondheid verbetert aanzienlijk door te stoppen. De eerste effecten zijn al na enkele uren tot enkele dagen merkbaar.

2. Ongezond eten

Ongezond eten blijft een van die slechte gewoontes waar we ons allemaal wel eens schuldig aan maken. Op zich is het echt geen probleem als je eens wat ongezonds wegwerkt. Maar als je structureel ongezond eet, geeft dat problemen. Ongezond eten kan leiden tot overgewicht of juist tot ondergewicht en tot tal van ziekten en aandoeningen. Ongezond eten is bovendien een van de slechte gewoontes waar we ons niet altijd bewust van zijn.

Veel mensen denken dat ze goed bezig zijn maar blijken na enig onderzoek toch met structurele tekorten te kampen, of toch teveel binnen te krijgen van bepaalde stoffen. De beste manier om te zien of je voldoende gezond eet, is je eetpatroon nauwkeurig te tracken. Er zijn allerlei online tools en apps die je hierbij kunnen helpen, Bijvoorbeeld My fitness pall.

Een ongezond eetpatroon is ook een van de slechte gewoontes waarbij je heel gemakkelijk wat extra hulp kunt krijgen als je er vanaf wilt. Je eigen huisarts, een diëtist of voedingscoach kan je de steun in de rug geven die je nodig hebt als het je in je eentje niet lukt.

3. Veel zitten en te weinig bewegen

Aan sommige slechte gewoontes maken heel veel mensen zich schuldig. Teveel zitten is er zo een. Een kantoorbaan, studie, veel televisie kijken: we bewegen met z’n allen te weinig. Net als de hierboven genoemde slechte gewoontes is het teveel zitten een gewoonte die serieuze consequenties kan hebben. Mogelijke gevolgen zijn onder andere een verhoogde kans op overgewicht en hart- en vaatziekten.
Gelukkig is het ook een van die slechte gewoontes die relatief makkelijk te doorbreken zijn.

Op steeds meer werkplekken is aandacht voor dit probleem. Thuis kun je het televisie kijken beperken, of je kunt televisie kijken terwijl je ergens mee bezig bent. Zit je vaak omdat je veel moet studeren, probeer dan eens lopend of staand te lezen. Dit heeft zelfs een gunstig effect op het geheugen!

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>