Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Wat zijn sportsupplementen & de voordelen?

Sportsupplementen zijn vandaag de dag niet alleen maar voor de bodybuilders en fanatieke sporters. Steeds meer normale sporters beginnen het nut van sportsupplementen in te zien. Ondanks dat het gebruik van sportsupplementen steeds populairder wordt valt op dat velen niet weten welke supplementen voor hen geschikt zijn. Veel mensen weten niet waar ze op moeten letten bij het kopen van supplementen. In dit artikel zal antwoord gegeven worden op de vraag: Wat zijn gezonde sportsupplementen en waarvoor kan ik die gebruiken?

De werking van sportsupplementen

Sportsupplementen zijn er om de sporters extra voedingsstoffen voor, tijdens of na een training te bieden. Sporters zullen deze extra voedingsstoffen nodig hebben omdat ze deze ook verbruiken tijdens een training. De sportsupplementen zullen zorgen voor een optimaal herstel van de spieren na een intensieve training. Naast supplementen die helpen bij het herstellen van de spieren zijn er ook supplementen die ervoor zorgen dat je extra energie krijgt. Door deze extra energie is het voor de sporters mogelijk de prestaties te verhogen.

Veel goedkopere supplementen hebben schadelijke toevoegingen waardoor het gebruik van deze supplementen minder gezond wordt. Wil je dit niet? let er dan bij de aankoop goed op dat je te maken heb met gezonde sportsupplementen zonder schadelijke toevoegingen. Zonder deze schadelijke toevoegingen kun je er vanuit gaan dat het een gezonde aanvulling op je voeding is. Om jouw te helpen bij het kiezen van de juiste sportsupplementen zullen we hieronder de werking van de bekendste sportsupplementen behandelen.

De werking van Creatine

Een supplement dat zorgt voor extra energie in je spieren is creatine. Creatine is een lichaamseigen stof die zorgt voor energie in je spieren. De aanmaak van creatine gebeurd in lever, nieren en alvleesklier. Creatine wordt in het lichaam omgezet in adenosinedifosfaat (ADP) en adenosinetrifosfaat (ATP). De energie die je krijgt van creatine komt door de aanmaak van ATP.

ADP zorgt niet voor extra energie maar zorgt ervoor dat er creatine wordt aangemaakt op het moment dat de voorraad minder begint te worden. Dit is echter een traag proces en gebeurd van in periodes van rust. Verder kan creatine ook handig zijn voor vegetariërs. Creatine zit namelijk alleen in vlees, wat maakt dat vegetariërs via hun dagelijkse voeding geen creatine binnen krijgen. Voor vegetariërs is creatine als sportsupplement dus een prima optie.

Creatine voor of na de training?

Veel mensen denken dat creatine voor de training ingenomen moet worden. In de werkelijkheid maakt het bij pure creatine niet uit of je het voor of na de training inneemt. Creatine is een lichaamseigen stof en moet een optimaal niveau halen wil het invloed hebben op je sportprestaties. Heb je te maken met creatine blend waarbij toevoegingen aan zijn gedaan? Dan is het wel verstandig te kijken wat er is toegevoegd. Vaak zijn deze toevoegingen geschikt om voor of na de training in te nemen en kan het juiste moment van inname afwijken.

Eiwitshakes als sportsupplement

Eiwitshakes zijn voor velen het bekendste sportsupplement dat er is. Veel mensen denken dat eiwitshakes alleen bedoeld zijn voor fanatieke sporters maar daar is het tegendeel van bewezen. Eiwitshakes zorgen voor de groei en behoud van spiermassa. Daarnaast zorgt het voor sterke botten. Bij een tekort aan eiwitten zullen onze spieren niet herstellen waardoor de spieren ook niet zullen groeien. Tijdens elke training zal je je spieren beschadigen. Er zullen namelijk allemaal kleine scheurtjes ontstaan in de spieren die zich graag willen herstellen en versterken.

Eiwitten zijn de bouwstenen voor spieren en dus essentieel voor de herstel ervan. Vlees, vis en zuivelproducten zijn voorbeelden van producten waar eiwitten inzitten. Als het voor jou moeilijk is om via je dagelijkse voeding voldoende eiwitten binnen te krijgen is een eiwitshake een goed alternatief om dit aan te vullen. Er zijn verschillende soorten eiwitshakes die ingezet kunnen worden op basis van je eigen doel. Eerst zullen we vertellen wat whey eiwitten zijn voordat we het gaan hebben over de verschillende soorten eiwitshakes.

Wat zijn Whey eiwitten?

Whey is een restproduct wat overblijft bij het produceren van kaas. Waar het vroeger niet werd gebruikt en werd gezien als afval is het nu voor velen een waardige toevoeging aan hun dagelijkse eetpatroon. Whey isolaat is een vorm van Whey en heeft de hoogste concentratie eiwitten namelijk 90%. Dit eiwit is zo goed als vrij van vet en koolhydraten. Whey is makkelijk op te nemen in het lichaam en daarom voor vele sporters een belangrijk sportsupplement.

Verschillende soorten eiwitshakes

Aan de hand van je doel kun je kiezen voor verschillende soorten sportsupplementen en eiwitshakes. Eiwitshakes zijn op hun plaats wanneer je bezig bent met afvallen of probeert aan te komen in spiermassa. Bij het afvallen is het zeer belangrijk voldoende eiwitten binnen te krijgen. Naast het verzadigde gevoel wat eiwitten geeft zorgt het er ook voor dat er geen spierafbraak plaats zal vinden bij een calorie tekort. Doordat eiwitten minder snel worden verteert als koolhydraten en vet zorgt het ervoor dat je een langer verzadigd gevoel hebt.

Daarnaast zorgt het ervoor dat het ondanks het calorietekort de spieren intact zullen blijven. Door eiwitten zullen de spieren sneller herstellen van een intensieve training. Wel is het belangrijk te letten op welk soort eiwit je koopt. De meeste eiwitshakes bestaan voor een deel uit concentraat, zelf als ze zeggen isolaat te verkopen. Het is beter eiwitshakes te gebruiken die 100% isolaat bevatten. Deze shakes hebben meer eiwitten, wat sneller opgenomen zal worden.

Wat zijn vitaminesupplementen

Tijdens het sporten vindt er afbraak plaats van vitamines. Dit gebeurd niet alleen bij krachtsporten zoals fitness maar ook bij sporten als voetbal en tennis. Iedereen weet natuurlijk wel dat vitamines van groot belang zijn voor het dagelijks functioneren. Een van de belangrijkste aspecten waar vitamines voor zorgen is het versterken van het immuunsysteem. Hierdoor is het ook erg belangrijk te zorgen voor een voldoende vitamine toevoer. Voor sporters zijn er een aantal vitamines zeer belangrijk zoals vitamine B, vitamine C, Vitamine D en multivitaminen. Dat maakt dat deze vitamines vaak worden ingenomen als sportsupplement.

Voor het kopen van vitamines is het belangrijk je doel vast te stellen. Mensen die bijvoorbeeld veel sporten zullen meer vitamines nodig hebben dan mensen die niet sporten. Verder is ook je huidige voedingspatroon belangrijk bij het kopen van vitamines. Eet jij goed en gezond en krijg je via je dagelijkse eetpatroon veel vitamines binnen? Dan zal je minder vitamines nodig hebben als supplement.

Vetzuren als sportsupplement

Vetzuren bestaat uit een groep organische moleculen die bij elkaar triglyceriden worden genoemd. Vetzuren bestaat altijd uit een mengsel van 2 soorten vetten: onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Wij raden aan vooral voedsel te consumeren met onverzadigde vetten.

Er zijn verschillende soorten vetzuren met elk haar eigen voordelen. EPA en DHA zijn vetzuren die bijdrage aan een werking van het hart. Omega 3 visvetzuren zijn goed voor het behoud van een normale bloeddruk. Alfa linoleenzuur zorgt voor een goed cholesterolgehalte, wat op zijn beurt weer zorgt voor een goede doorstroming van het bloed.

Het kopen van sportsupplementen

Bij het kopen van sportsupplementen zijn er een aantal zaken waar je op kunt letten. Allereerst is het natuurlijk belangrijk eerst te kijken wat voor behoeftes je hebt. Hierbij kun je kijken naar je eetpatroon om op die manier te bepalen of je ergens een tekort van hebt. Ook is het handig te kijken naar hoeveel je sport. Ben je een fanatieke sporter? Dan zal je meer supplementen nodig hebben als iemand die minder sport.

Verder is het belangrijk te kijken dat je niet te maken hebt met supplementen die chemische stoffen bevatten. Chemische stoffen in supplementen kunnen schadelijk zijn voor het lichaam en komen voornamelijk voor in de goedkopere supplementen. Aspartaam, Sucralose en Acesulfaam-K zijn voorbeelden van schadelijke stoffen die regelmatig terug zijn te vinden in supplementen. Echter zijn er ook gezonde sportsupplementen die natuurlijk zijn geproduceerd en vrij zijn van chemische stoffen. Deze gezonde sportsupplementen zoals eiwitshakes zijn vrij van deze stoffen waardoor het een gezonde toevoeging is aan het dagelijkse eetpatroon.

Dit artikel is geschreven door: Mark Bakker van Muscle Concepts

Neem contact op als jij ook geïnteresseerd bent om een gastblog te plaatsen.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>