5 Voedingsbronnen die barsten van de Omega 3!

Als jij veel waarde hecht aan het eten van gezonde voeding dan is omega 3 vast iets waar je wel is eerder van hebt gehoord. Zo zie je omega 3-vetzuren steeds vaker terugkomen op verpakkingen van bepaalde producten in de supermarkt. Daarnaast barst het internet van de artikelen over omega 3 en waarom dit zo ontzettend gezond is. 

Een vraag die we echter vaak voorbij zien komen is: wat is omega 3 eigenlijk en in welke voedingsproducten vind je deze vetzuren terug? In dit artikel gaan we antwoord geven op deze vragen!

Wat is Omega 3?

Laten we beginnen bij de basis: wat is omega 3 eigenlijk? omega 3-vetzuren worden gezien als 'gezonde' meervoudig onverzadigde vetzuren. Onder deze vetzuren vallen verschillende soorten waarbij de plantaardige ALA en de visvetzuren EPA en DHA het bekendst zijn. 

Zoals de naam al doet vermoeden is het zo dat EPA en DHA voornamelijk voorkomen in vis, schaal- en schelpdieren. Denk hierbij aan verschillende vette vissoorten zoals haring, sardines en zalm. ALA daarentegen vind je vooral terug in plantaardige olie en verschillende noten. Denk hierbij aan lijnzaadolie en walnoten bijvoorbeeld.

5 voedingsbronnen met veel Omega 3

1.Walnoten

Walnoten zijn ontzettend gezond en voedzaam. Zo bevatten ze een flinke hoeveelheid vezels, Vitamine E en koper. 

Bovendien zijn walnoten een ontzettend goede bron van omega-3 vetzuren. Zo'n 28 gram walnoten levert je namelijk maar liefst 2570 mg omega 3.

Een handje walnoten per dag kan er dus al voor zorgen dat je een flinke hoeveelheid extra omega 3-vetzuren binnen krijgt. Ideaal dus en bovendien ontzettend lekker!

2. Lijnzaad

Lijnzaad is de afgelopen jaren ontzettend gestegen in populariteit en is vooral geliefd onder mensen die last hebben van hun stoelgang. 

Dit komt door de positieve effecten die lijnzaad heeft op een moeilijke stoelgang. Een ander voordeel van lijnzaad is dat het rijk is aan omega 3-vetzuren. 

Een theelepel van zo'n 10 gram levert je namelijk al snel 2350 mg omega 3 op. Zelf vinden wij het fijn om wat lijnzaad door onze smoothie te mengen. Je proeft het namelijk en amper en zorgt er toch voor dat je wat extra gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt.

3. Zalm

Zalm mag uiteraard niet ontbreken aan deze lijst. Zalm is namelijk een product dat ontzettend voedzaam is en vele gezonde voedingsstoffen bevat. 

Zo barst zalm van de hoogwaardige eiwitten, vitamine D en vitamine B. Bovendien is het zo dat onderzoeken aantonen dat het eten van zalm het risico op ziektes aanzienlijk kan verminderen (1).  

Doordat zalm ontzettend rijk is aan eiwitten is het vooral voor mensen die fanatiek bezig zijn met fitness een ideaal voedingsproduct. Eiwitten zijn namelijk de bouwstenen van je spieren en zorgen ervoor dat je spieren goed kunnen herstellen na een zware training. 

Kijkend naar de hoeveelheid omega 3 in zalm dan levert zo'n 100 gram zalm je ongeveer 2260 mg op. Hiermee is het dus zeker een waardig product ons lijstje.

4. Haring

We blijven even bij de vissoorten, de volgende voedingsbron op onze lijst is namelijk onze Hollandse Haring! Wie aan vette vis denkt, denkt eigenlijk meteen aan haring. 

Een rauwe haring op z'n tijd is ontzettend gezond aangezien deze vis ontzettend voedzaam is. 

Gemiddeld gezien levert een haring van zo'n 100 gram levert je ongeveer 2400 mg omega-3 op. Hiermee verdient ook de haring een plekje in dit artikel!

5. Tonijn

We sluiten deze lijst af met één van onze favoriete voedingsproducten: tonijn! Zelf zijn we dol op tonijn en eten het eigenlijk elke dag wel. 

Het voordeel van deze vissoort is dat het een relatief goedkope voedingsbron is, veel eiwitten bevat en daarnaast ook nog eens barst van de omega 3-vetzuren. Zo'n 100 gram tonijn levert je namelijk ongeveer 1640 mg omega-3 vetzuren op.

Deze gastblog is geschreven door Levi van Fitcode.nl

Neem contact op als jij ook geïnteresseerd bent om een gastblog te plaatsen.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>