Meer water drinken. Met deze tips lukt het je!

Oke, het zal vast niet de eerste keer zijn dat je het gehoord hebt, maar water drinken is echt heel gezond. Eerder schreven we al erover hoe gezond het precies is. Water drinken zorgt er tenslotte voor dat je jouw lichaam hydrateert. Wanneer je veel inspanningen levert of de temperatuur oploopt droog je sneller uit. Op dat moment heeft je lichaam extra behoefte aan vocht. Ook bepaalde stoffen zoals cafeïne of alcohol zorgen ervoor dat je sneller uitdroogt. Kortom; voldoende water drinken is erg belangrijk. De meeste mensen weten dit wel maar hebben vooral moeite om het ook daadwerkelijk te doen. Gelukkig zijn er genoeg tips om toch aan je dagelijkse waterbehoefte te komen.

7 Tips om meer water te drinken

1. Bijhouden

Meten = weten toch? De reden waarom deze tip om meer water te drinken zo goed werkt is omdat je door het bij te houden er veel bewuster mee bezig bent. De mens heeft een natuurlijk instinct om dingen af te maken. Wanneer je na het eten ziet dat je nog 0,3 liter moet drinken zal je snel geneigd zijn om nog even een glas water achterover te drinken.

2. Vaste drinkmomenten

Bouw vaste drinkmomenten in waarbij je water drinkt. De makkelijkste momenten zijn ’s ochtends en ’s avonds voor het tandenpoetsen. Je staat dan tenslotte toch al voor de spiegel en door op deze momenten een glas water achterover te slaan heb je al meer dan een halve liter water op, zonder dat het je veel moeite kost. Je kan als je wil natuurlijk nog wat extra momentjes inplannen, zoals tijdens de lunch. Wanneer je een paar vaste drinkmomentjes hebt en hier aan gewend bent geraakt gaat het drinken van genoeg water helemaal vanzelf.

3. Maak gebruik van een app

Lukt het niet om je aan je vaste drinkmomenten te houden? Of vergeet je ze steeds. Geen nood. Er zijn ook apps voor je telefoon die je helpen meer water te drinken. Deze apps houden bij hoeveel je drink en geven je vanzelf een seintje wanneer het weer tijd is om een glas water te drinken. Je hoeft hier natuurlijk niet per se een app voor te gebruiken. Je kan er ook voor kiezen om het alarm van je telefoon op vaste momenten in te stellen.

4. Smaakjes!

Een veelgehoord argument van mensen die niet genoeg water drinken is dat ze het niet lekker vinden. Wij vinden water op zijn tijd hartstikke lekker maar snappen dat het niet heel spannend is. Je kan het voor jezelf veel lekkerder (en gezonder!) maken door wat stukjes gesneden fruit toe te voegen aan je waterfles. Er zijn hier ook speciale waterflessen voor met een ‘fruitfilter’. Aanraders zijn grapefruit, citroen, limoen of komkommer. Je kunt natuurlijk ook zelf een combinatie maken van verschillende fruitsoorten.

5. Water uit je voeding halen

Wat veel mensen niet weten is dat je ook uit eten vocht kan halen. Jazeker. Een gemiddeld persoon haalt ongeveer 20% van zijn vochtinname uit voeding. We halen niet uit alle soorten voeding vocht. Eten waar wel vocht in zit zijn groenten, vlees, kaas en natuurlijk fruit.

6. Zorg voor een goede waterfles

Een goede waterfles maakt erg veel verschil voor iemand die het moeilijk vind om meer water te drinken. Vaak beginnen mensen die meer water drinken in het begin heel goed, maar houden ze hier snel mee op omdat ze een fles hebben die lastig schoon is te maken. Bijvoorbeeld omdat deze niet in de vaatwasser kan of omdat er veel lastige randjes in zitten die lastig zijn schoon te maken. Zorg dan ook voor een makkelijke fles die je zelf goed kan schoonmaken.

7. Op kantoor? Regel een waterkoeler

Velen van ons besteden een groot deel van hun tijd door op een kantoor. Het grootste deel van je vochtinname moet dus hier gebeuren. Helaas komen de meeste kantoren niet veel verder dan lauw leidingwater in viezige glazen. Zeker omdat veel moderne kantoren een airconditioning installatie hebben is water drinken nog belangrijker. Airconditioning zorgt voor een drogere lucht waardoor hydratatie nog belangrijker wordt.

Je baas overtuigen om lekker koud water op het werk te regelen moet toch niet moeilijk zijn met de gezondheidsvoordelen die eraan vast zitten!

Hoeveel water heb je nodig?

We hebben inmiddels genoeg tips verzameld om meer water te drinken maar wat natuurlijk ook belangrijk is, is de vraag “hoeveel water je nodig hebt?”. Volgens het voedingscentrum is dit tussen de 1,5 en 2 liter. Dit zijn 6 tot 8 glazen water. Houd er wel rekening mee dat dit de gemiddelde waterbehoefte per persoon is. Als je heel veel inspanning hebt geleverd of zwaarder weegt dan een gemiddeld persoon kan je beter iets meer drinken. Heb jij zelf nog een tip om meer water te drinken die we hier niet behandeld hebben? Wij zijn heel benieuwd! Laat het ons weten in de reacties.

Dit artikel is geschreven door: Jerry van Es.

Neem contact op als jij ook geïnteresseerd bent om een gastblog te plaatsen.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>