De vele gezondheidsvoordelen van vitamine D!

En dit wil je weten over jouw vitamine D-tekort. De donkere maanden zijn begonnen, en daarmee komt vitamine D weer wat meer in de winterse belangstelling te staan. Terecht, want we bouwen zonder krachtige zonnestralen al gauw een vitamine D-tekort op. In onderstaand stuk lichten we dit toe, geven wij jou alle gezondheidsvoordelen van deze vitamine en waar je goede vitamine D (uit) kunt halen.

'Vitamine D' is een vrij complex onderwerp en de visies hierop kunnen wat variëren, maar veel internationale vitamine D-experts (zoals die van Harvard Universiteit) zijn het zowel over de gezondheidsvoordelen eens. Er wordt ook regelmatig gepleit voor meer erkenning van vitamine D, dat zo schromelijk onderschat wordt.

Bij een ongezondere leefstijl op jongeren leeftijd kan je al het zaadje planten van veel ongemak wat zich pas op veel latere leeftijd openbaart. Dat betekent natuurlijk niet dat het op latere leeftijd tevergeefs is. De beste tijd om een boom te planten was weliswaar 20 jaar geleden, maar het op-een-na-beste tijdstip is nú. Dus ook om vitamine D te gaan innemen.

Laten we bij het begin beginnen...

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vitamine (eigenlijk zijn het zogenaamde prohormonen) die oplosbaar is in vet, en met name vanaf je jeugd tot en met je 35e levensjaar verantwoordelijk is voor de gezondheid van je botten (en tanden), als ook voor je bloeddruk, je humeur en de werking van je hersenen.

De belangrijkste van deze in vetoplosbare prohormonen zijn de varianten D2 (plantaardig) en D3 (dierlijk). Vitamine D3 wil je in principe hebben, omdat deze variant de bloedwaarden veel meer doen laten stijgen (bron, bron). Van het plantaardige D2 moet je dus (flink) wat meer innemen voor hetzelfde resultaat.

Vitamine D zorgt voor de opname van calcium uit het voedsel dat je eet, en dat gebeurt in je darmen. Dat calcium is natuurlijk nodig voor de groei van je botten en het onderhouden daarvan (vanaf je 50e verjaardag verlies je als vrouw zo’n 50% van je botomvang en als man zo’n 25%!). Vitamine D zorgt ook nog eens voor de juiste hoeveelheid calcium in je bloed. Onderzoekers menen aanwijzingen te vinden dat te hoge calciumwaarden een relatie hebben met onder meer aderverkalking. Gelukkig checkt je lichaam zelf hoe het met de voorraad calcium staat, en als je teveel hebt dan plas je dat gewoon weer uit.

Zo dadelijk veel méér over de gezondheidsvoordelen van vitamine D.

Hoe wordt vitamine D gemaakt

Nou kan je eigenlijk zelf wel voldoende vitamine D aanmaken, maar dat gaat alleen op als je je (huid) bijna dagelijks laat ‘aanstralen’ door een goede dosis zonlicht (bron). Dat betekent eigenlijk dat je in Nederland maar een paar maanden hebt om echt voldoende te kunnen aanmaken en op te slaan. Dat betekent dus helaas ook dat je het vooral vanaf 1 oktober tot en met eind april moet hebben van andere bronnen. Bronnen die in de natuur voorkomen, en we onszelf mee kunnen voeden.

Waar zit vitamine D in?

Om een gezonde waarde aan vitamine D in je bloed te hebben (met name in de herfst en winter of als je een donkere huid hebt – zie hierna) kom je er eigenlijk niet onderuit om vette vis te gaan eten. Met haring ben je het beste af: 800 IE (100 gram). Dezelfde hoeveelheid zalm levert zo’n 450 IE. Sardientjes leveren je per 100 gram 260 IE op.

Vlees, volle melkproducten en eieren leveren veel minder vitamine D. Twee met margarine besmeerde boterhammen slechts zo’n 30 IE. Verder, orgaanvlees als lever (of als leverpastei), sommige typen visolie en eidooiers bevatten ook vitamine D. En ook paddenstoelen als die aan de zon gedroogd zijn, denk aan Portobello’s, bevatten ook best wel wat vitamine D.

De mens haalt zo ongeveer 1/3e van de benodigde vitamine D uit voeding. Als we geluk hebben, want weinig voedingsmiddelen bevatten vitamine D. Dus je kan maar beter wéten wat je eet.

Zalm en vitamine D?

We kunnen het niet genoeg benadrukken: als je het liefst zalm neemt voor je vitamine D, bedenk dan dat je de (kostbare) wilde zalm moet kopen. En dus juist niet de kweekzalm, onder meer vanwege de mogelijke medicijnresten en de veel lage dosering Omega 3-vetzuren).

Ook jij hebt misschien vitamine D-tekort

Steeds meer kinderen spelen binnen. Steeds meer volwassenen hebben een kantoorbaan. Een groot deel van het jaar, zou ongeveer de helft van alle Europeanen aan vitamine D-tekort lijden (bron). En natuurlijk: in Italië en Spanje is er veel meer zonlicht, dus schat je kansen in Noorwegen en Nederland even in… Die zijn dus erg laag.
Trouwens, mensen met een donkere huid maken door zonlicht veel minder vitamine D in hun lichaam aan. En als je dan in bijvoorbeeld Noord- of West-Europa woont, dan wordt het aannemelijk dat het vitamine D-tekort vrij hoog is.

Extra vitamine D slikken

Kortom, na dit alles hierboven gezegd te hebben: mensen die weinig tijd in de zon zijn en zelden tot nooit vette vis of lever eten, als ook veganisten en mensen met een donkere huid, kunnen beter extra vitamine D innemen. Ook jonge kinderen, senioren, zwangere vrouwen en mensen die hun huid bedekken hebben extra vitamine D nodig.

In principe komt dit op het volgende neer:
Ben je tussen 5 en 70 jaar oud en je moet vitamine D bijslikken in de vorm van een voedingssupplement, neem dan dagelijks 10 mg extra. Boven de 70? Neem dan 20 mg extra per dag.

Vitamine D kopen

Goed, je voelt je tekort al oplopen bij elke regel die je leest, en je wilt gaan bijslikken. Maar waar koop je nou goede, en duurzame visolie… Waarom kies je niet voor deze kwalitatief goede, zuivere, vloeibare visolie met MSC-keurmerk met Omega 3 én vitamine D van Arctic Blue? Het merk was één van de allereersten en is nog steeds één van de weinige merken die duurzame visolie met MSC-label kunnen leveren. Duurzaam, want álle varianten van de Arctic Blue visolie worden gewonnen uit de snijresten van filets. Er worden dus géén extra vissen voor gevangen!
We maken het jullie gemakkelijk: je kunt nu zeer voordelig de vloeibare Arctische visolie mét vitamine D3 uitproberen. We leggen je even uit waarom je dit graag zou willen…

Extra gezondheidsvoordelen met vloeibare visolie mét vitamine D

Vloeibare visolie en vitamine D

Goed, je bent overtuigd van een gezonde dosis vitamine D. Dus wat wil je nog meer?
“Nou, een combi met Omega 3 bijvoorbeeld,” hoor ik je zeggen “zoals levertraan vroeger”. En dat kan! Als je deze vloeibare visolie neemt, krijg je ook vitamine D binnen. Onze oma’s wisten dat al heel lang, en daarom kregen kinderen vroeger vooral levertraan na het eten. En dat goedje is weer helemaal terug – met een veel lekkerder smaakje! Lees dit laatste stukje nog even met me mee…

Wat is visolie?

Visolie is ten eerste een voedingssupplement. De stofjes die in visolie zitten, en waar het iedereen om gaat vanwege het bewijsbaar positieve effect op de gezondheid, zijn de “essentiële vetzuren”, EPA (Eicosapentaeenzuur) en DHA (Docosahexaeenzuur) genaamd. Yup, essentieel, omdat je lijf deze stofjes wèl nodig heeft maar zelf nìet kan aanmaken.. én omdat een langdurig tekort kan leiden tot hele waslijst aan klachten.

En omdat je in de donkere maanden dus vitamine D nauwelijks aanmaakt, is het zéér verstandig om een supplement te nemen die jou zowel Omega 3 als vitamine D levert.

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van visolie (> 250 mg DHA en 250 mg EPA/dosering ) met vitamine D (10 mcg/dosering)

  • Het optimaliseert de balans van vetzuren in je lichaam;
  • het is goed voor je hart
  • het werkt ontstekingsremmend
  • Verhoogt de calciumopname en is van belang voor behoud van sterke botten
  • is goed voor de hersenfunctie
  • is goed voor je gezichtsvermogen
  • en het speelt een rol bij het behoud van sterke spieren

Vloeibare visolie vol omega 3 én vitamine D kopen

Probeer het 3 maanden nu voordelig:

  • Duurzame keuze; met het blauwe MSC Keurmerk
  • Gebruik code extragezond voor 20% korting

Nog iets anders kopen bij Arctic Blue?

Als lezer/volger ontvangen je op het gehele assortiment 20% korting bij gebruik van de kortingscode: extragezond

We wensen jullie veel gezondheid!

Dit artikel is geschreven door: Ludo van de Wiel van Arctic Blue.com

Neem contact op als jij ook geïnteresseerd bent om een gastblog te plaatsen.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>