Je vetpercentage meten! hoe moet dit?

Tegenwoordig heb je op bijna alle sportscholen de mogelijkheid je vetpercentage te laten meten. Ook in speciale winkels voor voedingssupplementen kun je het laten doen, of bij de huisarts of diëtist. Maar waarom zou je? En hoe kun je het beste je vetpercentage meten?

Je vetpercentage meten is in een aantal gevallen belangrijk

1. Als je af wilt vallen, is het fijn om te kunnen zien waar je staat als je begint en vervolgens of je vooruitgang boekt. Je lichaamsgewicht en de daaraan verbonden BMI-index zijn daarvoor veel te beperkte maten. Hieraan kun je bijvoorbeeld wel zien of iemand overgewicht heeft, mits die persoon niet te veel spiermassa heeft of vocht vasthoudt.

Maar deze maten zijn te ongenuanceerd om voortgang bij het afvallen nauwkeurig in kaart te brengen. Als je bezig bent met afvallen en beter eet en beweegt, is de kans namelijk groot dat je meer spiermassa ontwikkelt. Ook kan het zijn dat je minder vocht blijft vasthouden. Gewicht en BMI vertellen je daar niets over. Je vetpercentage geeft je wel de juiste informatie.

2. Voor sporters is het vetpercentage eveneens een belangrijke maat. Denk bijvoorbeeld aan bodybuilders. Op basis van gewicht alleen, of de BMI, zouden veel van hen onder de noemer ‘ernstig overgewicht’ vallen. En dat terwijl er amper een gram vet aan zit.

Ook vechtsporters en krachtsporters willen weten hoe het er voor staat met de verhoudingen in het lichaam, vooral in de wedstrijdvoorbereiding. Het vetpercentage helpt je de balans tussen spierweefsel en vetmassa in kaart te brengen en die informatie is belangrijk voor iedereen die spieren wil kweken en die spieren beter uit wil laten komen.

Verschillende manieren om vetpercentage te meten

Het vetpercentage meten kan op meerdere manieren. De traditionele methode is de huidplooimeting. Je kunt deze zelf uitvoeren of uit laten voeren door een deskundige. Met een soort klemmetje wordt op een aantal plaatsen op het lichaam de dikte van de huidplooi, en daarmee van het onderliggende vetweefsel, gemeten.

Met een rekenformule kan dan op basis van deze metingen het vetpercentage worden vastgesteld. Er zijn daarnaast ook speciale weegschalen, die een stroompje door het lichaam sturen en vervolgens een uitdraai geven van het lichaamsgewicht en de verhouding vetweefsel, spierweefsel en vocht in het lichaam. Bij andere apparaten is de werking vergelijkbaar maar houdt je twee sensoren in je handen.

Hoe kun je het beste vetpercentage meten?

Hoewel je het niet zou verwachten, is over het algemeen de traditionele huidplooimeting, als die tenminste uitgevoerd wordt door iemand met kennis van zaken, de meest nauwkeurige methode om vetpercentage te meten. De techniek ontwikkelt zich snel maar de gecomputeriseerde systemen hebben nog wel eens moeite met het onderscheid tussen verschillende weefsels.

Wat de huidplooimeting lastig maakt, is dat er steeds op precies dezelfde plaats, op dezelfde manier gemeten moet worden. Daarom is het niet aan te raden zelf die metingen uit te voeren maar om dit over te laten aan de professional.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>