1

Stofwisseling versnellen met deze 7 bewezen tips!

Alle processen in ons lichaam die deel uitmaken van het regelen van de voedingsstoffen vallen onder de stofwisseling. Dit is een proces dat heel bewegelijk is, de stofwisseling versnellen of de stofwisseling langzamer maken, het is allemaal mogelijk.

Onze stofwisseling wordt met een ander woord ook wel metabolisme genoemd. Het metabolisme zorgt ervoor dat de voedingsstoffen van het eten dat in onze maag terecht komt, op de juiste plek in het lichaam terecht komen. Het is het proces van de aanvoer van de bouwstoffen voor ons lichaam en de afvoer van de afvalstoffen die wij produceren, met als doel het produceren van energie. Bij een snellere stofwisseling worden voedingsstoffen in een hoog tempo verwerkt. Oftewel met een snellere stofwisseling kan je ook makkelijker afvallen.

Het is deels genetisch aangelegd hoe snel je metabolisme werkt, maar je kan ook zelf invloed uitoefenen op de snelheid van je stofwisseling. De vraag is dan ook: hoe werkt de stofwisseling en hoe kan je je stofwisseling versnellen?

Hoe werkt het metabolisme?

Om het deftig uit te leggen is je stofwisseling het geheel van biochemische processen dat plaatsvindt in de cellen van organismen, hierbij spelen enzymen een centrale rol. Stofwisseling vindt plaats in het hele lichaam, verschillende organen en andere onderdelen van het lichaam spelen een rol bij het metabolisme. Voorbeelden van stofwisselingsprocessen zijn bijvoorbeeld het omzetten van koolhydraten in glucose, vetten omzetten in vetzuren en eiwitten die in de lever worden afgebroken tot aminozuren.

Hoe snel jouw processen werken, ligt aan een aantal factoren. Ten eerste zorgt spiermassa ervoor dat er sneller energie wordt verbruikt. Vooral mannen hebben van nature meer spiermassa en een lager vetpercentage dan vrouwen. Leeftijd speelt ook een rol. Jonge cellen vernieuwen zich een stuk sneller dan oudere cellen, en er is energie nodig om dit zo snel te kunnen doen. Als laatste hebben lange mensen meer energie nodig voor het verwarmen van het hele lichaam. Het lichaamsoppervlak van een lang persoon is een stuk groter dan bij een klein persoon. Je hormoonhuishouding en je erfelijkheid kunnen ook nog in meerdere mate invloed hebben op de snelheid van je metabolisme.

Nu zijn er helaas geen wondermiddelen en drankjes waarmee je metabolisme op magische wijze kan versnellen. Wel zijn er een aantal manieren waarop je je leefstijl kan aanpassen op een zodanige manier dat het invloed heeft op de snelheid van je metabolisme.

7 tips om je stofwisseling te versnellen

Hieronder staan 7 tips die je kan toepassen om je stofwisseling sneller te laten werken. Ieder persoon is anders dus ook niet elke tip zal even goed werken. Daarbij krijg je een sneller en beter resultaat als je meerdere van deze tips tegelijk opvolgt. Het is ook van belang dat je de tips wel enige tijd volhoudt, het gaat je niet lukken om binnen een week al resultaat te zien.

1. Probeer vaker te eten

Met vaker eten, wordt niet gelijk meer eten bedoeld. De gemiddelde Nederlander eet zo’n 3 maaltijden per dag – ontbijt, lunch en avondeten. Voor je lichaam is het beter om 5 tot 7 kleinere maaltijden te nuttigen. Door telkens kleine beetjes te eten, houd je je lichaam actief en moet je stofwisseling constant actief blijven. Zo verbrand je veel meer energie en hoeft je metabolisme niet telkens weer opnieuw op gang te komen.

2. Drink meer water

Als je graag een magisch drankje wil dat alleen maar voordelen biedt aan je lichaam, dan is dat water. Water heeft allerlei eigenschappen die goed zijn voor het menselijk lichaam. Zo heeft het ook een positieve invloed op je metabolisme. Het lichaam heeft namelijk vocht – het liefst water – nodig om afvalstoffen te kunnen aan- en afvoeren. Als je te weinig vocht drinkt, zal de stofwisseling worden vertraagd.

Als het kan moet je proberen om zo’n 8 tot 10 glazen vocht per dag te drinken. Het gaat dan ook echt om water, geen frisdranken bijvoorbeeld met veel overtollige suikers. Dit werkt vervolgens weer averechts op het afvallen.

3. Veel en intensief sporten

Met veel spieren verbrand je veel meer energie dan wanneer je veel vet hebt. Dit komt onder andere doordat je je spieren altijd onbewust aanspant en beweegt, ook in een rusttoestand. Beweging zorgt er weer voor dat je stofwisseling getriggerd wordt om te gaan werken. Het kost immers energie om deze spieren aan het werk te zetten.

Als je niet heel gespierd bent en geen fan van bent van krachttraining, kan ook cardiotraining een positief effect hebben op je metabolisme. Hardlopen zorgt bijvoorbeeld niet voor veel spieren, maar je verbruikt er wel veel energie voor.

Ook niet onbelangrijk is dat twee trainingen van 30 minuten meer resultaat opleveren dan één training van een uur. Elke keer als je traint, stimuleer je je stofwisseling. Ook wanneer je een stukje fietst naar de trein of de trap neemt in plaats van de lift.

4. Eet meer pepers

Houd je van kruidig eten? Dan heb je geluk, met groene en rode pepers kan je namelijk je stofwisseling versnellen. Peper brengt niet alleen je maaltijd op smaak, het verhoogt ook nog eens je stofwisseling met 20% gedurende een half uur na de maaltijd. Dit zal je metabolisme niet drastisch veranderen, maar het kan je dagelijkse of wekelijks een steuntje in de rug geven.

5. Zorg voor genoeg slaap

Slaap is een belangrijke tool van je lichaam om voor rust en regelmaat te zorgen. Als je slecht of onregelmatig slaapt, kan dit je metabolisme flink verstoren. Dit kan namelijk invloed hebben op je koolhydraatverwerking. Als resultaat daarvan kan je honger krijgen of een vertraagde stofwisseling oplopen. Dit resulteert weer in vermoeidheid en de drang om meer te gaan eten en snacken, en dat wil je juist voorkomen.

6. Drink meer groene thee

Groene thee bevat twee stoffen die een positieve werking hebben op je metabolisme: cafeïne en catechine. Als je iedere dag zo’n 3 kopjes groene thee per dag drinkt, kun je in 1 tot 3 maanden een hele kilo vet verliezen, enkel met het drinken van groene thee! Zowel de cafeïne als de catechine in de thee geven je metabolisme een boost voor een paar uur. Groene thee kan je vooral zien als een ondersteunend middel als je het uitvoert in combinatie met de andere tips.

7. Zwarte koffie kan ook helpen

Niet zo’n theedrinker? Zwarte koffie kan ook helpen, als je het met mate drinkt – bijvoorbeeld bij het ontbijt – werkt het licht stimulerend op je stofwisseling. Groene thee zal waarschijnlijk wel iets effectiever werken. Daarbij is het ook belangrijk dat je je koffie ook echt zwart drinkt; melk en suiker in de koffie passen niet thuis in een gezonde levensstijl.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • ruud schreef:

    dat je 6 of 7x moet eten is een fabeltje 1x is genoeg in de oertijd was dat ook zo want we hebben nog steeds de zelfde genen ik doe dat zelf ook ben 67 nog steeds six pack gr tuud

  • >