Intermittent fasting: de voordelen en de nadelen op een rij!

Intermittent Fasting, oftewel periodiek vasten. ‘vasten met tussenpozen’ als je het zou vertalen naar het Nederlands, is een bijzondere dieettrend. Eigenlijk kun je intermittent fasting misschien beter geen dieet noemen, want het gaat eigenlijk meer om wanneer je eet dan om wat je eet. Het idee achter intermittent fasting is dat je door het afwisselen van momenten van vasten met eetmomenten, het maximale uit je maaltijden haalt. Dat kan op verschillende manieren.

Bij de ene manier van intermittent fasting is het patroon vooral gericht op het vasten voor langere perioden, waardoor je lichaam in een staat zou komen waardoor het later te nuttigen voedsel beter benut wordt. De andere methoden focussen vooral op het tijdstip waarop je bepaalde voedingsstoffen eet. Het basisprincipe van intermittent fasting blijft echter het afwisselen: momenten waarop bepaalde zaken gegeten mogen worden met momenten waarop dat niet mag, en eventueel met momenten waarop helemaal niets gegeten of zelfs gedronken mag worden. Maar wat zijn de voor- en nadelen van intermittent fasting? Je leest het in dit artikel!

Intermittent fasting is in principe al eeuwen oud

Hoewel intermittent fasting weer in toenemende mate in de belangstelling staat, is het principe al eeuwen oud. In verschillende religieuze en culturele tradities bestaan vormen van dit type vasten. Denk bijvoorbeeld aan de Islamitische vasten, de Ramadan, waarbij mensen gedurende de dag niets eten of drinken.

Vasten met tussenpozen is iets wat altijd bestaan heeft maar als methode om af te vallen, aan te komen of als ondersteuning van sportieve bezigheden, is de populariteit grillig. In onze tijd bestaat er vooral aandacht voor binnen de sportwereld, en dan met name onder bodybuilders, kracht en topsporters.

Wat zijn de voordelen van intermittent fasting?

Omdat intermittent fasting doorgaans een heel gecontroleerd eetpatroon inhoudt, zijn er vrijwel altijd positieve effecten waar te nemen. Mensen letten meer op wat ze eten en dat heeft logischerwijs een gunstig effect op het lichaam.

Naast dat mensen meer letten op wat ze eten heeft intermittent fasting ook andere belangrijke voordelen voor je gezondheid. Zo behoud je spiermassa bij het verminderen van  lichaamsvet. Ook heb je een betere concentratie en meer energie. Intermittent fasting verbetert daarnaast je stofwisseling en draagt bovendien bij aan een gezonder gewicht. Ook blijkt het gezond te zijn voor je hart en bloedvaten.

1. Helemaal af te stemmen op jouw leefpatroon

Bij intermittent fasting ga je niet uit van drie maaltijden en twee tussendoortjes verspreid over de dag. Je eet je calorieën in een tijdsbestek dat werkt voor jou, maar meestal wel binnen vier tot acht uur. Het kan ook zijn dat je een dag gewoon eet en de volgende dag vast. Of dat het je beter uitkomt om vijf dagen normaal te eten en twee dagen te vasten.

2. Minder lichaamsvet met behoud van spiermassa

Vasten stimuleert de aanmaak van het groeihormoon, waardoor je lichaam instaat is spiermassa te behouden. Bovendien stimuleert het groeihormoon je lichaam om vooral vet te verbranden.

Tijdens het vasten kan je lichaam tot wel vijf keer meer groeihormoon aanmaken. Uit onderzoek blijkt dat intermittent fasting je tailleomtrek met 4 tot 7 procent kan doen afnemen. Je verliest dus gegarandeerd lichaamsvet met deze methode.

3. Betere concentratie en meer energie

Intermittent fasting zorgt voor minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel, waardoor je geen last hebt van de zogenoemde suiker crash of middagdip. Bij zo’n dip voel je je slap, moe of duizelig omdat je bloedsuikerspiegel ineens sterk daalt.

Bij intermittent fasting heb je dat probleem niet omdat je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Hierdoor voel je je de hele dag door helder en energiek. Ook heb je een beter humeur doordat je bloedsuikerspiegel beter in balans is.

4. Betere stofwisseling en gezonder gewicht

Intermittent fasting zorgt voor een betere stofwisseling omdat je lichaam tijdens het vasten meer adrenaline en noradrenaline aanmaakt. Deze hormonen stimuleren je stofwisseling, juist ook als je niet beweegt. Je stofwisseling kan maar liefst met ruim 3 tot 14 procent sneller werken.

Ook zorgt intermittent fasting er bovendien voor dat je minder trek hebt, waardoor de kans groot is dat je minder eet. Dit alles zorgt ook voor een gezonder gewicht. In 3 tot 24 weken tijd kun je hierdoor maar liefst 3 tot 8 procent lichaamsgewicht afvallen.

5. Gezond voor hart en bloedvaten

Een groot voordeel van vasten is dat je insuline-gevoeligheid verbetert. Dit betekent dat je lichaam suikers beter kan opnemen en je bloedsuikerspiegel minder stijgt. Hierdoor loop je minder risico op diabetes type 2 en daarmee op hart- en vaatziekten. Bovendien blijkt uit onderzoeken dat intermittent fasting slecht LDL cholesterol kan verlagen. Ook dat is gezond voor je hart en bloedvaten.

De nadelen van intermittent fasting!

Intermittent fasting kent ook nadelen. De belangrijkste zijn het wennen in het begin, de praktische problemen en sociale druk. In zeldzame gevallen kan intermittent fasting de vruchtbaarheidscyclus van vrouwen verstoren.

1. Wennen in het begin

Vasten kan in het begin wat moeilijk zijn. Vooral in de eerste week is het vaak wennen. Je hebt dan waarschijnlijk honger in de tijd dat je vast. Dit hongergevoel verdwijnt geleidelijk naarmate je lichaam zich meer aanpast.

2. Praktische problemen

Heb je een drukke baan of ga je een dagje uit, dan kan het lastig zijn om je maaltijdmomenten in te plannen. Je kunt bij intermittent fasting namelijk niet even snel iets naar binnen werken, maar je moet er echt even voor gaan zitten. Wat kan helpen, is je maaltijd van tevoren klaarmaken en deze mee te nemen.

3. Sociale druk

Sociale druk kan het lastig maken om intermittent fasting vol te houden. Als je ervoor kiest om tussen 12.00 uur en 20.00 uur te eten, kunnen mensen raar opkijken als je om 11.00 uur geen tussendoortje neemt en je ’s middags wel tegoed doet aan de lunch. Eet je binnen een tijdsbestek van vier uur, dan kan het zijn dat je wel luncht, maar niet meedoet met de borrel of de avondmaaltijd.

Dat is voor sommige mensen moeilijk te begrijpen, want ben je nou op dieet of niet? Ze zullen je misschien overtuigen dat je best een bitterbal of wijntje mag nemen. En wat te denken van vrienden die net iets lekkers hebben klaargemaakt terwijl jij aan het vasten bent. Dat vraagt behoorlijk wat discipline.

4. Verstoorde vruchtbaarheidscyclus

Intermittent fasting kan bij vrouwen hun vruchtbaarheidscyclus verstoren, al komt dat zelden voor. Toch kan het goed zijn om als vrouw je cyclus goed in de gaten te houden als je met intermittent fasting begint. Zo kun je zien of je cyclus verandert.

Wegen de voordelen op tegen de nadelen?

intermittent fasting

Nu je dit allemaal weet is het voor jou misschien het proberen waard. Wanneer je vooruitgang stagneert of je je gewoon niet lekker voelt bij je huidige eetpatroon, dan kan intermittent fasting iets zijn dat bij je past.

Het populaire programma “Vet verliezen 1.0” is wellicht een geschikte methode voor jou. Vet verliezen 1.0 is gebaseerd op het populaire intermittent fasting en bevat praktische uitleg over hoe je stap voor stap effectief vet kunt verbranden. Compleet met eetschema’srecepten en oefeningen. Het E-book kost slechts 14,95 en je ontvangt Vet verliezen 1.0 na betaling direct in je mailbox!

Klik hier om direct te beginnen met Vet verliezen 1.0…

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>

Wil jij een gratis receptenboek ontvangen?