Wil jij een slanker en strakker lichaam?

Dan is het ultieme afslankprogramma vet verliezen 1.0 zeker iets voor jou...!


Meer informatie

Hongergevoel onderdrukken met deze 5 tips!

Het meeste lastige aan diëten is wanneer je hongergevoel gaat opspelen. Des te langer je ermee bezig bent, des te moeilijker het wordt om die cravings naar zoetigheid en lekkers te weerhouden. Dit is niet alleen vervelend omdat je de hele tijd met een hongergevoel rondloopt, het is natuurlijk funest voor je dieet als je ineens in een snaaibui terecht komt. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen waarmee je je hongergevoel kunt onderdrukken.

Wat is honger?

Om je hongergevoel te onderdrukken, is het misschien handig om eerste eens te kijken naar wat nou dat hongergevoel veroorzaakt. Honger is niets anders dan een biologisch signaal van je lichaam dat er behoefte is aan eten. Immers zorgt eten voor energie en voedingsstoffen. Het hongergevoel gaat in z’n werking zodra het glycogeengehalte in de lever onder een bepaald niveau terecht komt. Wist je dat een mens eigenlijk tot wel 50 dagen zonder eten kan leven? Het is vooral drinken dat je nodig hebt om te overleven, na 3 dagen zonder drinken leg je het loodje.

Je hongergevoel wordt dus automatisch door je lichaam geregeld. Als je hebt gegeten, dan raak je verzadigd. Zodra het voedsel in je mond belandt, begint het verzadigingsmechanisme met werken. De smaak en het proeven van eten zorgen er in eerste instantie voor dat je geen honger meer hebt. Intensieve smaken zorgen voor een heftigere reactie. Er bestaat bijvoorbeeld dieetcola, frisdrank om je te helpen met afvallen. Deze dieetcola is heel sterk van smaak, heel zoet, zodat je snel verzadigd raakt. Er zit echter geen energie in, na een half uurtje merkt je lichaam dat het genept is en kan je weer honger krijgen.

Het hongermechanisme zou vooral in werking moeten treden als je daadwerkelijk een tekort hebt aan energie of voedingsstoffen. Helaas is bij veel mensen het hongermechanisme verstoort en werkt het op de verkeerde moment. Boosdoeners van deze verstoring zijn bijvoorbeeld ongezond eten, een slecht werkende spijsvertering, verveling en het eten van veel koolhydraten en frequente tussendoortjes, dat het hongergevoel juist kan opwekken.

Je hongergevoel onderdrukken

Gelukkig zijn er tips en tricks waarmee je je hongergevoel kan onderdrukken. Hiermee kan je ervoor zorgen dat je niet zo veel meer tussendoor gaat snacken en ongezonde dingen gaat eten. Deze tips zijn vooral handig voor als je actief wilt afvallen. Als je af wilt vallen, moet je namelijk minder calorieën eten. Dit betekent niet gelijk dat je heel weinig mag eten, maar dat je moet opletten wat je eet, je kan prima minder eten zonder een hongergevoel te creëren. Snoep bevat bijvoorbeeld veel calorieën, maar werkt totaal niet verzadigend. Aan de andere kant bevat een handje wortelen heel weinig calorieën, maar verzadigen ze wel heel goed door de aanwezigheid van vezels.

Maar deze tips zijn ook handig wanneer je bezig bent met het creëren van een gezonde levensstijl. Want ook al ben je misschien niet te zwaar, dat betekent niet dat je constant ongezonde tussendoortjes moet eten.

1. Drink veel water

De allerbelangrijkste tip is dat je genoeg water moet drinken. Ten eerste is dit hartstikke gezond voor je lichaam. Water is nodig om je lichaam jong en gezond te houden. Daarnaast kan je lichaam honger en dorst niet altijd uit elkaar halen. Soms denk je dus dat je honger begint te krijgen, terwijl je lichaam eigenlijk gewoon behoefte heeft aan water. Je kan onnodig snacken dus voorkomen door voldoende water te drinken. Neem bijvoorbeeld na je ontbijt een extra glas water, zo duurt het veel langer voordat je weer opnieuw honger krijgt.

2. Eet veel vezels

Vezels zijn onverteerbare koolhydraten die voorkomen in plantaardige voedingsmiddelen. Deze vezels kunnen dus niet verteerd worden, je eet ze op en ze gaan er via je ontlasting weer uit. Doordat deze vezels in je maagdarmstelsel blijven zitten, zijn ze een goede vulling. Oftewel je hebt een volle maag waardoor je geen honger meer hebt. Je vindt vezels vooral in groente, fruit en volkoren granen. Voor fruit is het in dit geval beter om het niet in een smoothie te verwerken. Door het pureren maak je de meeste vezels kapot, waardoor je er dus geen verzadigd gevoel meer van krijgt.

3. Eet eiwitten

Eiwitten zijn naast vezels ook een handige middel om je hongergevoel mee te onderdrukken. Omdat je lichaam eiwitten voor heel erg veel processen gebruikt, verlangt je lichaam naar eiwitten als je deze niet genoeg eet. Dit kan een hongergevoel veroorzaken waardoor je weer ongezond gaat eten. Als je je lichaam de eiwitten geeft die het nodig heeft, kan het je hongergevoel onderdrukken. Eiwitten worden ook relatief langzaam verteerd, zodat je voor langere tijd verzadigd bent. Eiwitten zitten gelukkig in heel erg veel gezonde voedingsmiddelen, dus het is niet zo heel moeilijk om wat extra eiwitten te eten.

4. Eet rustig

Als je heel erge honger hebt, is de verleiding groot om je bord met eten in een keer naar binnen te werken. Helaas kan dit averechts werken op je hongergevoel. Net na de maaltijd voel je je vol, maar een half uur later heb je ineens weer honger. Dit komt door het samenspel tussen je maag en je hersenen.

Als je maag vol is door het eten, sturen ze een signaal naar de hersenen dat de maag vol zit. Je hersenen ontvangen dit signaal meestal pas na 15 tot 20 minuten. Als je dus heel snel eet, dan blijven je hersenen denken dat je honger hebt omdat je maag nog niet vol zit. Als je langzamer eet, geef je je hersenen de kans om na een kleinere hoeveelheid voedsel al een signaal door te geven dat je verzadigd bent.

5. Zorg voor regelmaat

Waar je je lichaam ook mee kunt helpen, is door een vast eetpatroon aan te nemen. Wanneer je erg onregelmatig eet, kan het hormoon ghreline flink in de war raken. Het is het beste om minimaal 5 maaltijden per dag te eten, waarvan 3 grote maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en 2 tussendoortjes. Door een regelmatig eetpatroon te creëren, weet je lichaam waar het aan toe is. Je zal niet zo snel meer een hongergevoel krijgen omdat je lichaam weet dat het een uur na een lunch een snack kan verwachten bijvoorbeeld.

Hongergevoel onderdrukken met doorzettingsvermogen

Uiteindelijk heeft het onderdrukken van je hongergevoel te maken met zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Je kan je hongergevoel pas goed onderdrukken als je bereid bent om je eetpatroon aan te passen. Met een beetje zelfdiscipline zorg je er uiteindelijk voor dat je makkelijker kunt afvallen en dat je gezonder gaat eten.

vet verliezen 1.0

Vet Verliezen 1.0

Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!

  • Het ultieme strategie om vet te verbranden
  • 100% natuurlijke manier voor een fitter lichaam
  • Compleet met schema's en recepten
Klik hier om hieronder een bericht achter te laten 0 Reacties

Laat een reactie achter: