Hoe krijg ik een strakke buik?

Het is een vraag die heel veel vrouwen en mannen zichzelf geregeld stellen. In allerlei onderzoeken en polls over de delen van het lichaam waar we het meest ontevreden over zijn, scoort het buikje standaard hoog. Al hoeven we heus niet allemaal een wasbordje, vrijwel iedereen wil een mooie, strakke buik. Een strakke buik is misschien wel een van de hardnekkigste dingen in ons schoonheidsideaal. Zelfs bij veel plus size modellen zul je ondanks de extra pondjes vaak een relatief platte en strakke buik zien.

Dat we zo’n strakke buik zo mooi vinden, is zonder meer cultureel bepaald. Waarschijnlijk hangt het samen met wat we met een gezond lichaam in verband brengen. En die associatie is zo gek nog niet. Veel vetreserve in de buikstreek wordt voor zowel mannen als vrouwen in verband gebracht met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Een strakke buik willen is dus heus niet alleen een kwestie van ijdelheid, maar ook iets om met het oog op je gezondheid na te streven. Maar hoe krijg je nu zo’n strakke buik?

Wat je niet hoeft te doen voor een strakke buik

Misschien denk je dat je voor een strakke buik talloze crunches en andere buikspieroefeningen moet doen. Misschien behoor je ook tot de grote groep mensen die op die manier al geprobeerd heeft een strakke buik te kweken. Hoewel dit soort oefeningen in combinatie met andere core oefeningen een prima methode kunnen zijn om je middensectie te versterken, ga je er nooit mee van je buikje af komen.

De enige manier waarop deze oefeningen een substantiële bijdrage gaan leveren aan alle moeite die je doet om een strakke buik te krijgen, is wanneer je ze op een zodanige manier uitvoert dat je er veel calorieën mee verbrandt (en dan zijn er heus betere opties) of wanneer je niet zozeer een buikje hebt maar alleen bezig bent je buikspieren wat beter uit te laten komen (en ook dan zijn er, vaak betere, alternatieven).

Wat je dan wél moet doen voor een strakke buik

Het probleem van het buikje zit ‘m in de vetopslag. We beschikken allemaal over buikspieren, die voldoende zijn voor een aardig wasbordje. Wil je een strakke buik, dan doe je er dus goed aan je niet zozeer te richten op de spieren, maar dan moet je juist de vetreserve aanpakken.

Wanneer je over je hele lichaam verspreid wel wat extra pondjes meedraagt, en het vet vooral op je heupen of billen zit, dan heb je zodra je een gezond gewicht bereikt al gauw de strakke buik die je zo graag wil. Al zul je voor een wasbordje toch echt flink droog moeten zijn. Heb je juist de neiging vet in je buikstreek op te slaan, dan kan het zijn dat je al een gezond gewicht hebt en toch nog steeds geen strakke buik. Ook dan zul je gewoon een erg laag vetpercentage moeten krijgen als je echt die strakke buik wil.

Gericht, plaatselijk vet verbranden bestaat nu eenmaal niet: waar je lichaam vet opslaat, bepaalt het zelf. Dat is voor het grootste deel genetisch bepaald. Het doen van buikspieroefeningen gaat er niet voor zorgen dat je juist de vetreserves in je buikstreek verliest en zo een strakke buik krijgt. Ook welke vetreserves je lichaam verbrandt, wordt niet daardoor bepaald.

Kortom: wil je een strakke buik, dan zul je droger moeten worden, de een wat meer dan de ander. En dat geldt dan voor je hele lichaam en niet alleen voor de buik.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>