Wil jij een gratis tussendoortjes boek ontvangen?


Ja, Graag!

Het DASH dieet plan: de zoveelste dieetrage of een dieet wat écht werkt?

De lijst van diëten die de afgelopen eeuw de revue gepasseerd zijn, is niet meer bij te houden. Het ene na het andere dieet wordt ontwikkeld en allemaal beloven ze je gouden bergen. En nu is er dan ook nog het DASH dieet. Is dit DASH dieet gewoon een van die vele diëten die van alles beloven, maar waarna je gewoon weer terug bij af bent? Of is het DASH dieet toch echt anders?

Het DASH dieet: wat is het?

Het DASH dieet werd ontwikkeld in de Verenigde Staten in het midden van de jaren negentig. In eerste instantie was het niet bedoeld als een dieetplan voor gewichtsverlies. Het DASH dieet had als doel de bloeddruk te helpen verlagen en het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen.

De letters DASH staan voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Vrij vertaald betekent dat zoiets als ‘Voedingsrichtlijnen om een hoge bloeddruk te stoppen’.

Mensen die het DASH dieet volgden, merkten dat ze er ook in slaagden om af te vallen. En hoewel gewichtsverlies dus niet het eerste doel was van het DASH dieet, heeft die bijkomstigheid er wel voor gezorgd dat het DASH dieet enorm populair werd.

Tegenwoordig wordt het DASH dieet juist vaak gebruikt als afslankmethode, en wordt het effect op de bloeddruk als een prettige bijkomstigheid gezien.

Wat houdt het DASH dieet in?

Het DASH dieet laat zich nog het beste omschrijven als een voedingspatroon, en niet als een afslankdieet. Het is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over wat het lichaam nodig heeft voor een gezonde bloeddruk.

Het DASH dieet, in tegenstelling tot veel andere diëten, sluit geen voedselgroepen of bepaalde voedingsstoffen uit. Je eet gezonde koolhydraten, goede vetten en voldoende eiwitten. Ook is er veel aandacht voor de juiste hoeveelheden vitamines en mineralen. En in de milde variant is er zelfs ruimte om eens te zondigen.

De strengste variant van het DASH dieet hanteert een voedselinname van 1600 kcal per dag; de mildste gaat uit van 3100 kcal per dag. De juiste hoeveelheid hangt samen met onder andere het leefpatroon (lichaamsbeweging, sport) en persoonlijke kenmerken als geslacht en lengte.

De genoemde calorieën zijn afkomstig uit de volgende voedingsgroepen (tussen haakjes staat het voorgeschreven aantal porties):

  • Granen (6 tot 12 per dag)
  • Fruit (4 tot 6 per dag)
  • Groente (4 tot 6 per dag)
  • Magere zuivel (2 tot 4 per dag)
  • Mager vlees, gevogelte, vis (1,5 tot 2,5 per dag)
  • Noten, zaden, peulvruchten (3 tot 6 per week)
  • Vetten/snoep (2 tot 4 per dag)

Wat kost het DASH dieet?

In de afslankwereld wordt handenvol geld verdiend. Veel diëten beloven je van alles, en daar hangt doorgaans ook een prijskaartje aan.

Het DASH dieet kost je echter helemaal niets! Je kunt dit dieet volgen zonder een euro uit te geven. Er bestaan zelfs online support groups (Engelstalig) waar je geheel kosteloos aan deel kunt nemen.

Het DASH dieet is dus gratis. De belangrijkste informatie vind je gratis en voor niets online. Wil je graag wat extra informatie in de vorm van een tastbaar boek of ebook, of bijvoorbeeld wat receptenboeken, dan kun je er zelf voor kiezen die aan te schaffen. Maar een vereiste om het DASH dieet te volgen is het niet.

Wat maakt het DASH dieet nog meer zo bijzonder?

Zoals we al aangaven, is DASH niet zozeer een dieet, maar eerder gewoon een gezond eetpatroon. In tegenstelling tot veel diëten is DASH dan ook prima geschikt om met het hele gezin te volgen. De kinderen kunnen zelfs gewoon meedoen! Bij het DASH dieet heb je dus geen gehannes met aparte maaltijden, en kun je gewoon als gezin of samen met vrienden aan tafel.

Waarom het DASH dieet volgen? We denken dat gewoon en gezond eten makkelijk is. Toch valt dat in de praktijk vies tegen voor veel mensen. De methode van het DASH dieet biedt duidelijke handvatten waarmee gezond en gevarieerd eten makkelijk wordt. Met informatie, het dieetplan, steungroepen en allerlei handige receptenboeken zet je eenvoudig de stap naar een gezonder leven.

Hierdoor is het DASH dieet ook een echt modern dieet, wat past bij deze tijd. Steeds meer mensen beginnen te beseffen dat een goed dieet niet gebaseerd is op rare fratsen maar op een normale, gezonde en verse voeding. En dat je jezelf niet uit moet hongeren, maar dat je een beetje lief moet zijn voor je eigen lichaam.

Wat zegt de wetenschap over het DASH dieet?

Praktisch ieder dieet claimt dat het gebaseerd is op wetenschappelijke inzichten. Helaas gaat het daarbij maar al te vaak om loze kreten, bedoeld om indruk te maken op de consument. Van integere wetenschap of gedegen onderzoek is vaak niet eens sprake. Er wordt van alles bij elkaar verzonnen.

Met het DASH dieet ligt dat toch echt weer even anders. Het DASH dieet werd tenslotte vanuit medisch oogpunt ontwikkeld en gaat ook echt uit van de nieuwste inzichten op het gebied van gezonde voeding, en van de link tussen voeding en een gezonde bloeddruk.

Het DASH dieet wordt aangeraden door betrouwbare organisaties, waaronder:

  • Het Nationale Hart, Long, en Bloed Instituut van het Amerikaanse Ministerie van Volksgezondheid en Sociale Zaken
  • The American Heart Association (te vergelijken met de Nederlandse Hartstichting)

Voordelen van het DASH dieet

Het belangrijkste voordeel van het DASH dieet kwam hierboven al aan bod. Het is namelijk niet echt een dieet in die zin van het woord, dat je met allerlei rare eetregels te maken hebt. De DASH dieet methode houdt eenvoudigweg in, dat je er een gezond en gevarieerd eetpatroon op nahoudt. Binnen die methode is er extra aandacht voor voeding die bijdraagt aan een gezonde bloeddruk en een goede hartgezondheid. Onderzoek toont aan dat het DASH dieet in dit opzicht ook echt resultaten geeft voor veel mensen die eraan beginnen.

Een ander groot voordeel van het DASH dieet is dat er eigenlijk niets is wat je nooit zou mogen eten. Een keertje zondigen mag best. Let wel, dat betekent dus niet dat je zomaar alles kunt eten waar je trek in hebt. Alles moet wel in balans blijven.

En, zoals gezegd, is de DASH dieet methode gratis.

Nadelen van het DASH dieet

Omdat het DASH dieet echt een eetpatroon is, en geen rare snelle afslankmethode, is het belangrijk dat je ook echt doorzet. Dit dieet biedt een oplossing voor de lange termijn. Mocht je het moeilijk vinden om dit vol te houden, dan kun je wel terecht bij de online support groepen.

Bovendien vergt het DASH dieet wel wat inzet. Je gaat zelf aan de slag in de keuken met veel verse producten. Erg veel moeite hoeft dat heus niet te kosten: er zijn talloze snelle en makkelijke recepten. Maar even snel een poedertje oplossen in een glas water, of een pilletje bij je maaltijd: dat is dit dus absoluut niet.

Het DASH dieet werd ontwikkeld om bij te dragen aan het verlagen van een te hoge bloeddruk. Het is dus niet in de eerste plaats gericht op gewichtsverlies. Echt een nadeel is dit overigens niet. Want het DASH dieet biedt volop ruimte om af te slanken en uitgebreide programma’s die gebaseerd zijn op een relatief lage calorie-inname. Of je nu flink wat overgewicht hebt, of slechts een paar kilootjes extra meedraagt: binnen DASH vind je altijd wel een programma waarmee je jouw doelen op een gezonde manier bereikt.

Niels van Loon
 

Ik ben Niels van Loon. Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>