Wil jij een slanker en strakker lichaam?

Dan is het ultieme afslankprogramma vet verliezen 1.0 zeker iets voor jou...!


Meer informatie
2

Waarom is eiwitrijk voedsel belangrijk om af te vallen?

Als je wilt afvallen, hoor je regelmatig dat het belangrijk is om eiwitrijk voedsel te eten. Waarom is dat eigenlijk zo? En welke producten zou je dan juist wel of juist niet moeten eten?

Eiwitrijk voedsel: het ‘waarom’

Eiwitten behoren naast vetten en koolhydraten tot de zogenaamde macronutriënten. Dat zijn voedingsstoffen die in flinke hoeveelheden voorkomen in onze dagelijkse voeding en die ons lichaam ook in grote hoeveelheden nodig heeft. Eiwitten vormen als het ware de bouwstenen van ons lichaam. Eiwitrijk voedsel levert de aminozuren die ons lichaam om kan zetten in de bouwstoffen die het nodig heeft voor het in stand houden van organen en spieren. Een teveel aan eiwitten kan worden omgezet in energie of worden uitgescheiden.

Eiwitrijk voedsel heeft bovendien een aantal voordelen. Zo zorgt het bijvoorbeeld voor een voldaan gevoel. Door eiwitrijk te eten, krijg je minder snel last van honger en neemt de trek in tussendoortjes tussen de maaltijden door, af. Eiwitrijk voedsel is daarnaast over het algemeen arm aan koolhydraten. Je hebt met een eiwitrijk dieet minder last van een schommelende bloedsuikerspiegel en daardoor een evenwichtiger energiepatroon.

Kleven er ook nadelen aan eiwitrijk voedsel? Veel eiwitrijk voedsel bevat weinig koolhydraten maar vaak wel een aanzienlijke hoeveelheid vetten. Als je wilt afvallen, is het belangrijk dat alles in balans is en je wilt dus ook geen teveel aan vetten naar binnen werken. Dat is dus iets om op te letten. Hieronder geven we je een aantal tips voor eiwitrijk voedsel dat goed past binnen een dieet om af te vallen.

Eiwitrijk voedsel: voorbeelden

Complete eiwitten vind je vooral in voedselproducten van dierlijke bron, zoals vlees, gevogelte, vis, eieren en zuivel. Plantaardig eiwitrijk voedsel bevat doorgaans geen complete eiwitten. Een uitzondering hierop is soja. Door combinaties te maken van granen en peulvruchten, of van noten en zaden samen met granen of peulvruchten, kun je echter ook een compleet eiwitprofiel binnen krijgen.

Eiwitrijk voedsel van dierlijke bron is meestal rijk aan vet, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Voorbeelden van vetarm maar eiwitrijk voedsel zijn eiwitten (dus niet de dooiers), magere kwark en magere vleessoorten zoals kip en mager rundvlees. Vissoorten met relatief weinig vet zijn bijvoorbeeld koolvis, schelvis en kabeljauw. Hou er rekening mee dat je overigens best wat vet mag hebben, ook als je af wilt vallen. Vooral vette vis levert belangrijke voedingsstoffen. Maar, het is belangrijk dat alles in balans blijft dus neem voldoende magere eiwitbronnen in je dieet op.

Eiwitrijk voedsel kan gerust voor een groot deel uit plantaardig voedsel bestaan. Als je vegetarisch of veganistisch eet, zul je het hier zelfs grotendeels van moeten hebben. Plantaardig eiwitrijk voedsel is doorgaans veel armer aan vet dan dierlijk eiwitrijk voedsel maar bevat wel weer meer koolhydraten en suikers. En dat is wel iets om extra op te letten.

vet verliezen 1.0

Vet Verliezen 1.0


Het ultieme handvat voor het verlagen van je vetpercentage!

  • Het ultieme strategie om vet te verbranden
  • 100% natuurlijke manier voor een fitter lichaam
  • Compleet met schema's en recepten
Klik hier om hieronder een bericht achter te laten 2 Reacties
Mark - 5 september 2015

Bedankt voor deze tips! Interessante website. Ik ga je volgen!

Reply
    extragezond - 7 september 2015

    Bedankt Mark, heel fijn om te horen dat je iets met mijn tips kan! 😀

    Reply

Laat een reactie achter: