1

Wat is een cheat day: hard nodig of overbodig?

Als je fanatiek bezig bent met sporten of probeert af te vallen dan ken je het begrip waarschijnlijk wel: de cheat day. Het is die ene dag in de week dat je (bijna) alles mag eten wat je wil en je strakke regime en gezonde dieet even helemaal mag vergeten. Wat is nou de zin en onzin van zo’n cheat day? Helpt een cheat day je echt alles beter vol te houden, of saboteer je er je inspanningen juist mee?

De cheat day: wat is het en waarom zou je het doen?

Een cheat day is dus in feite een dag dat je lekker mag zondigen. Het voornaamste idee achter het houden van zo’n cheat day eens per week is dat je de normale routine, of die nu bestaat uit enkel dieet of dieet in combinatie met training, makkelijker vol kan houden.

Wanneer je bijvoorbeeld nog wel eens geplaagd wordt door gedachten aan vette pizza, stukken chocoladetaart of dat verleidelijke wijntje, is die drang een stuk makkelijker te weerstaan als je weet dat je er op het eind van de week aan toe mag geven. En daarmee is de cheat day voor veel mensen een ideale oplossing.

Daarnaast wordt ook wel beweerd dat een cheat day helpt je stofwisseling te boosten. Een dag waarop je flink wat calorieën, suiker en/of vet wegwerkt zou je spijsvertering weer flink aan het werk zetten en dat effect zou dan ook daarna nog een tijd aanhouden. Maar of een cheat day echt op die manier bijdraagt aan je inspanningen, daar is eigenlijk geen hard bewijs voor.

Hoe ziet zo’n cheat day er precies uit?

Je kunt de cheat day op verschillende manieren invullen. Je kunt natuurlijk helemaal los gaan en de hele cheat day lang alles eten en drinken wat je wil. Maar vooral voor mensen die een gezond eetpatroon willen aanleren en eerder gewend waren om echt veel te veel calorieën naar binnen te werken, is dat geen goede oplossing.

Heel globaal kun je stellen dat een inname van zo’n 5000 tot 6000 kcal meer dan je verbruikt gemiddeld leidt tot een gewichtstoename van een kilo. Zo’n hoeveelheid is niet eenvoudig te halen met normaal, gezond voedsel.

Maar wanneer je een fles frisdrank en een extra maaltijd van een bekende fastfoodketen wegwerkt, kom je al heel gauw in de buurt. En met een cheat day per week kun je dan wel nagaan wat het effect daarvan is op maandbasis. 

Bovendien is een dergelijke cheat day ook niet wenselijk als er mentaal iets moet veranderen om een gezond eet- en leefpatroon aan te leren. De ‘cheats’ blijven dan een soort beloning en dat maakt het soms moeilijk het verkeerde eetgedrag af te leren.

De meeste mensen vullen de cheat day dan ook wat gematigder in. Het is een dag waarop je ’s avonds lekker uit eten gaat bijvoorbeeld, of waarop je kunt gaan stappen en wat drankjes nuttigt. Een dag met wat extra’s in plaats van een dag waarin je alles overboord zet. Het uitgangspunt is dan eerder een cheat meal dan een complete cheat day.

Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • Seema schreef:

    ik merk persoonlijk dat een cheatmeal soms averecht werkt. Soms heb ik niet eens een echte cheatmeal maar gewoon calorieën over waardoor ik chocolade kan eten. Gevolg is dat ik te veel suikers in mijn lichaam heb. de dag erna is altijd erg zwaar en wil ik meer. het wordt dus alleen moeilijker en mentaal zwaarder. Ik vind mijn cheats het fijnste als ik niet teveel hoef na te denken over hoeveel kcal ik eet en aan mijn macro’s denk, maar wel gezond blijf eten. dus net wat minder clean dan gewoonlijk.
    tevens blijft uiteten gaan mijn favo cheat!

  • >