5

De 3 beste tips om je buikvet te verbranden!

Zou je een aantal mensen vragen over welk lichaamsdeel ze het minst tevreden zijn, dan zul je erg vaak het bekende buikje als antwoord krijgen. Veel mannen en vrouwen hebben last van teveel buikvet en het is niet bepaald iets wat past in ons schoonheidsideaal. Dat is toch echt een strakke, platte buik, liefst nog met wat spieren die mooi aftekenen. Bovendien wordt buikvet in verband gebracht met een ongezonde vetopslag. Als jij nu ook graag wat af wilt vallen op die plek, hoe kom je dan het snelst van dat buikvet af? Het internet staat vol met allerlei fabeltjes over buikvet verbranden maar hier geven we je de tips waar je echt wat aan hebt.

Tip 1: Trap niet overal in om buikvet te verbranden!

Belooft iemand je dat je met een bepaald supplement, of door een bepaalde oefening te doen, buikvet verbrandt, dan moet je dat met een flinke korrel zout nemen. Je kunt namelijk niet plaatselijk vet verliezen: dat is echt een broodjeaapverhaal. Wanneer je lichaam vet opslaat of vet verliest, dan doet het dat verspreid over het hele lichaam.

Genetische aanleg zorgt ervoor of je naar verhouding bijvoorbeeld meer vet op je heupen of juist buikvet opslaat. Wil je buikvet verbranden, dan zul je dus ook op andere plaatsen in je lichaam vet verbranden. Heb je een genetische aanleg vet in de buikstreek op te slaan, dan zal dat buikvet als een van de laatste reserves over blijven. Er bestaat hierop maar een kleine uitzondering en die bespreken we hieronder.

Tip 2: Eindeloos buikspieroefeningen om buikvet te verbranden?

Je lichaam slaat dus niet alleen lokaal vet op en het heeft dus geen zin alleen plaatselijke oefeningen te doen als je buikvet wil verbranden. Eindeloze crunches of buikspierapparaten gaan je dan ook niet aan die strakke buik helpen die je graag wilt, al kun je ze uiteraard wel opnemen in je trainingsprogramma om je spieren sterk te maken.

Toch is er iets gevonden dat een lichte samenhang toont met het verbranden van buikvet: oefeningen met zware weerstand. Het is slechts een enkel onderzoek geweest maar daaruit bleek dat proefpersonen die met grotere weerstand trainden, net iets meer buikvet verbrandden dan de proefpersonen die evenveel calorieën verbranden maar dit deden ze door meer lichtere oefeningen te doen. Laat je dus niet afschrikken door de zwaardere halters en dumbbells!

Tip 3: Buikvet verbranden begint in de keuken!

De laatste tip voor als je buikvet wil verbranden, houdt in dat je daarvoor toch in de eerste plaats in de keuken moet zijn, meer nog dan in de sportschool. Voldoende bewegen en sporten zijn natuurlijk nodig voor een gezonde levensstijl. Ook wanneer je veel af moet vallen, dan is dat verbranden van extra calorieën onontbeerlijk.

Maar om een echt strakke buik te krijgen, zul je meer moeten doen. Een wasbordje krijg je alleen wanneer je vetpercentage laag genoeg is. Al doe je nog zoveel buikspieroefeningen, als je voeding voldoende ruimte laat voor vetopslag, dan gaan die getrainde spieren echt niet uitkomen. Wil je van al het overtollig buikvet af, dan zul je dus ook je eetpatroon daarop aan moeten passen.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op de sterren om te beoordelen!

Gemiddelde score: / 5. Aantal stemmen:

Het spijt me dat dit bericht niet nuttig was voor jou!

Laat me dit bericht verbeteren!

Ben jij geïnteresseerd in 700+ gratis eiwitrijke recepten?


Bekijk de recepten!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

  • Melissa schreef:

    Heel erg nuttig, bedankt. Ik heb inderdaad wel flink wat hardnekkig buikvet en doe bijna dagelijks een kleine hoeveelheid buikspieroefeningen. Veel verschil zie ik niet, maar baat het niet, dan schaadt het niet, hé.

    • Niels schreef:

      Bedankt voor je reactie Melissa!

      Blijf vooral buikspieroefeningen doen voor sterke buikspieren. Naast buikspieroefeningen kun je ook kiezen voor compound oefeningen met zwaardere weerstand, oefeningen zoals Squats, Shoulders Press, Rows, Pull-Up, Flat, Incline of Decline Bench Press, Close-Grip Chin-Up.

      Wat ik al eerder vertelde in dit artikel. Laat je niet afschrikken voor zware halters of dumbbells. ?

  • Odilia schreef:

    Hoi ik heb niet zo zeer buik vetvmaar meer wat hoger de maag als ik af val dan wordt het minder maar blijf die rand houden dus ik neem het maar zo als het is

  • RoosGeenen schreef:

    Dankjewel, ik begin vandaag aan je tips!!!
    Roos Geenen uit i Hasselt 0

  • >