Afvallen zonder koolhydraten te eten: de voor- en nadelen!

Voor veel mensen is afvallen niet leuk, maar vaak wel noodzakelijk. Het kan op allerlei manieren, zoals afvallen met een koolhydraatarm dieet. Veel mensen weten alleen niet waar ze moeten beginnen. De sleutel tot afvallen is dat je het namelijk wel gezond moet doen. Ineens stoppen met eten is gigantisch ongezond en werkt vaak averechts. Immers krijg je al gauw weer heel erge honger en val je weer terug in je oude patroon.

Gelukkig zijn er inmiddels genoeg manieren om gezond af te vallen. De ene manier is wat heftiger en moeilijker vol te houden dan de ander. Natuurlijk hangt het er ook vanaf hoeveel je wilt afvallen. Een koolhydraatarm dieet is dus een van deze afvalmethodes. Maar wat zijn koolhydraten eigenlijk, waar heb je ze voor nodig? En wat zijn de voor- en nadelen van deze afvalmethode?

Afvallen zonder koolhydraten?

Je kan eigenlijk niet gezond afvallen, als je niet weet wat voeding precies is en wat je lichaam nodig heeft. Een koolhydraatarm dieet klinkt interessant, maar het is handig om eerst te weten wat koolhydraten zijn. Koolhydraten worden met een deftig woord ook wel sachariden genoemd. Scheikundig gezien zijn koolhydraten een bepaald type verbinden van koolstof-, waterstof- en zuurstofatomen in een 2:1 verhouding. Koolhydraten zijn ‘de leverancier van de voor het leven benodigde energie en vormen, in de vorm van zetmeel, een onmisbaar bestanddeel voor vele dieren en de mens’.

Om het wat makkelijker te formuleren: koolhydraten zijn suikers en zetmeel. Nu is suiker natuurlijk een woord dat je liever niet tegenkomt tijdens het afvallen. Maar suiker is niet alleen maar slecht, er bestaan ook goede koolhydraten. Immers kan je zonder koolhydraten helemaal niet leven, je hebt ze nodig om er energie uit te halen zodat je lichaam en geest goed kunnen functioneren.

Zodra je koolhydraten binnenkrijgt, zet je lichaam de suikers om naar glucose. Glucose dient weer als brandstof voor je lichaam. Deze suikers kan je halen uit lactose (melksuiker), fructose (fruitsuiker) en sacharose (pure suiker). Dankzij de glucose kan je lichaam dagelijks goed functioneren, de glucose komt in ons bloed terecht en wordt dan bloedsuiker genoemd.

Per dag heeft een volwassene ongeveer 6 gram koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht nodig. Weeg je 60 kilogram, dan heb je per dag 360 gram koolhydraten nodig. Maar welke koolhydraten moet je dan binnenkrijgen?

Goede en slechte koolhydraten

Deze indeling is belangrijk om te onthouden als we het zo gaan hebben over een koolhydraatarm dieet. Goede koolhydraten zijn een essentieel onderdeel van je dagelijkse voeding, ze zorgen voor allerlei goede effecten in je lichaam. Onder goede koolhydraten vallen groentes, fruit maar ook volkorenbrood en – pasta.

Aan de andere kant heb je slechte koolhydraten. Deze koolhydraten heb je niet nodig, er zitten bijvoorbeeld geen vezels in. Onder slechte koolhydraten vallen suiker, aardappelen, witte rijst, wit brood, frisdrank. Slechte koolhydraten horen niet per se bij ongezonde voeding!

Wat is een koolhydraatarm dieet?

Een koolhydraatarm dieet wordt in het Engels ook wel een low-carb diet genoemd. Vaak lees je grote koppen over dit type van diëten. Het zou een van de snellere manieren van afvallen zijn waarmee je tot wel 2 kilogram per week kwijt kunt raken. Het kernprincipe van een koolhydraatarm dieet is dat je je koolhydraatinname beperkt en deze gedeeltelijk vervangt door het eten van vetten en eiwitten. Je verbrandt hierbij dus tot wel 2 kilogram vet per week, zonder dat je hongerlijdt en zonder dat je hoeft te sporten.

Bij een koolhydraatarm dieet spreekt men dan ook altijd over de 3 macronutriënten. Dit zijn de 3 types calorieën die een mens nodig heeft: eiwitten, vetten en koolhydraten. De verhouding van deze nutriënten speelt een grote rol in het behoud van je lichaamsgewicht. Bij een koolhydraatarm dieet verander je de verhouding tussen deze macronutriënten en nuttig je minder koolhydraten in ruil voor eiwitten en vetten. Het lastige van een koolhydraatarm dieet is de term ‘arm’. Je gaat minderen in koolhydraten, maar je moet natuurlijk nog wel gezond blijven eten.

Voordelen koolhydraatarm dieet

Het is lastig om concrete voor- en nadelen te formuleren van een koolhydraatarm dieet. De voordelen worden namelijk altijd onderbouwd door de mensen die dit dieet hebben bedacht of die het aanbieden en je begeleiden. De nadelen worden dan weer onderbouwd door wetenschappers die tegen het dieet zijn. Om het zo objectief mogelijk te houden lees je hieronder de voor- en nadelen van een koolhydraatarm dieet, om te beginnen met de voordelen.

1. Positief effect op je bloedsuiker

Het volgen van een koolhydraatarm dieet heeft een positief effect op je bloedsuikers. Het nuttigen van minder koolhydraten zorgt ervoor dat je bloedsuiker verlaagd wordt en dat je minder insuline nodig hebt. Te veel suiker kan resulteren in bijvoorbeeld diabetes, dus het is altijd goed als je minder suikers binnenkrijgt.

2. Minder hongergevoel

Je hogere bloedsuiker zorgt er ook voor dat je eerder een voldaan gevoel hebt na het eten. Hierdoor heb je ook minder snel de neiging om tussendoor ongezond te snacken. Behalve het verlaagde koolhydraatlevel, dragen de gezonde vetten ook bij aan een verlaagd hongergevoel. Doordat je eerder verzadigd bent, kan je ook makkelijker en langer het koolhydraatarme dieet volhouden.

3. Je valt er meer en sneller mee af

Het doel van een koolhydraatarm dieet is natuurlijk om af te vallen. Minder koolhydraten eten is nou eenmaal de makkelijkste manier om dit te bereiken. Met een koolhydraatarm dieet zou je zelfs sneller afvallen dan met een vetarm dieet. Er zijn meerdere verklaringen hiervoor. Een verklaring zou zijn dat een koolhydraatarm dieet ervoor zorgt dat overtollig water uit je lichaam wordt gezuiverd, onder andere dankzij het verlaagde insulineniveau.

Vooral de eerste 6 maanden werkt een koolhydraatarm dieet heel goed. Daarna vallen veel mensen vaak weer terug in hun oude patroon en nemen weer in gewicht toe. Het is daarom belangrijk dat je een koolhydraatarm dieet zo lang mogelijk volhoudt.

Nadelen koolhydraatarm dieet

Maar elk voordeel heeft ook z’n nadeel. Een koolhydraat dieet komt dan ook niet zonder de nodige risico’s.

1. Verhoogde kans op hart- en vaatziekten

Doordat je bij een koolhydraatarm dieet zoveel vetten en eiwitten binnenkrijgt, kan er een overschot ontstaan. Daarbij kan je door je selectieve dieet ook een tekort krijgen aan belangrijke voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels. Dit komt doordat groente en fruit bijvoorbeeld veel koolhydraten bevatten en deze worden verbannen ut je dieet. Dit is slecht voor je lichaam. Je weerstand wordt verlaagd en je wordt ook vatbaarder voor bijvoorbeeld hart- en vaatziektes.

2. Het is lastig vol te houden

Zoals bij de voordelen ook al werd benoemd, werkt het dieet tot 6 maanden super goed. Maar als je daarna wilt stoppen met het dieet, komen de kilo’s er ook weer snel bij. Eigenlijk moet je het koolhydraatarme dieet levenslang volhouden om het beste resultaat te behouden. Maar zoals je net hebt gelezen mis je dan ook heel veel belangrijke voedingsstoffen. Sommige mensen noemen een koolhydraatarm dieet dan ook niet een dieet, maar een lifestyle.

3. Je krijgt een heel saai eetpatroon

Doordat je zoveel koolhydraatrijke producten moet laten staan, krijg je uiteindelijk best wel een saai eetpatroon. Niet-volkoren brood en pasta mag je bijvoorbeeld niet meer eten, groente en fruit moet je ook heel selectief in zijn. Je moet veel producten kopen met gezonde eiwitten en vetten, waardoor je met de boodschappen ook nog eens duurder kunt uitkomen. Vooral als je een gezin hebt, is het heel lastig om een koolhydraatarm dieet vol te kunnen houden. Ook uit eten gaan wordt dan een stuk moeilijker.

Koolhydraatarm afvallen kan je doen, maar let op je gezondheid

Een koolhydraatarm dieet klinkt logisch en handig, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Op de korte termijn werkt het prima, je valt veel af zonder dat je honger hebt. Maar op de lange termijn wordt het lastiger. Op een gegeven moment ben je je selectieve dieet wel een beetje zat en heb je weer zin om lekker te eten. De kans is groot dat je dan weer terugvalt en dat de kilo’s er weer bij komen.

Dit wil niet zeggen dat een koolhydraatarm dieet gelijk slecht is, maar het is vooral een kwestie van de juiste balans vinden. Alle koolhydraten laten staan is een slecht idee, let vooral op wát je eet. Kies de gezonde koolhydraten uit en eet de slechte met mate. Eet vooral gevarieerd en dan zal je vanzelf zien dat je gezonder gaat leven en gewicht verliest. Misschien gaat het dan niet zo snel als met een strikt koolhydraatarm dieet, maar je kan wel lekkerder en gezonder eten.

>

Gratis 75 recepten ​​​voor gezonde tussendoortjes!

Wil jij het receptenboek ont​vangen?