7 Tips om te ontbijten zonder koolhydraten!

Je ontbijt kan gemakkelijk een koolhydratenfeest worden als je kiest voor witbrood, toast, crackers en ontbijtgranen. Zelfs als je voor redelijk gezonde ontbijtjes kiest, zoals havermout, volkoren toast en fruit smoothies. Ook dan krijg je een aanzienlijke hoeveelheid koolhydraten binnen. Om af en toe te ontbijten zonder koolhydraten, geven we je hieronder enkele tips.

Ontbijten zonder koolhydraten: hier 7 tips!

1. Gekookte eieren

Eieren zijn koolhydraatvrij en bevatten geen suiker, waardoor ze een prima keuze zijn als je wilt ontbijten zonder koolhydraten. Simpelweg twee hardgekookte eieren met wat zout is een prima koolhydraatvrij ontbijt. Bewaar hardgekookte eieren in de koelkast voor drukke ochtenden, zodat je er simpelweg twee kunt pakken.

2. Omelet

Een omelet van eieren, water en zout is ook een prima ontbijt zonder koolhydraten. Melk laat je weg, want deze bevat koolhydraten en suikers. Ook peper laat je staan als je helemaal koolhydraatvrij wilt eten. In peper zitten namelijk koolhydraten, net als in kruiden en groenten.

3. Gepocheerde eieren met Hollandaisesaus

Vind je gekookte eieren of een omelet maar saai, maak dan eens gepocheerde eieren en serveer ze met een topping van Hollandaisesaus. Dit is een romige saus van boter, eidooiers en azijn die traditioneel gebruikt wordt om Eggs Benedict te maken. Mmm!

4. Roerei met gerookte zalm

Ook een lekker koolhydraatvrij ontbijt is roerei met gerookte zalm. Hiervoor snijd je 50 gram zalm in stukjes en klop je twee eieren los met een scheut water en zout. Vervolgens verhit je een klontje boter of scheut olie in een koekenpan en giet je het eiermengsel erbij. Zodra het ei begint te stollen, roer je met een spatel er doorheen. Als al het ei bijna gestold is, roer je de zalm erdoor. Eet smakelijk!

5. Frittata

Frittatas lijken op omeletten, maar worden meestal gebakken in een gietijzeren pan in de oven. Ze zien eruit als een korstloze quiche. Om een ​​frittata te maken, verhit je een pan op hoge temperatuur en smelt je hierin boter of een andere olie om mee te bakken. Voeg dan de eieren toe en zet de frittata 8-10 minuten in de oven op 200 graden Celsius.

6. Tonijnsalade met zelfgemaakte mayonaise

Je zou er misschien niet meteen aan denken om tonijn als ontbijt te eten. Toch kan dit een prima koolhydraat- en suikervrije start van de dag zijn. Je kunt tonijn uit blik zó eten of even aanmaken met een beetje zelfgemaakte mayonaise.

Deze maak je door een maatbeker te vullen met een rauw ei, een scheutje azijn en flink scheut olie en dan een staafmixer vanaf de bodem heel langzaam naar boven toe te bewegen. Is je mayonaise nog te dun, doe er dan wat olie bij totdat deze de juiste dikte heeft.

7. Kip als ontbijt

Vlees is in koolhydraatvrij, tenzij het bewerkt is. Wil je eens wat anders dan eieren, maak dan bijvoorbeeld gebraden kip of kalkoen als ontbijt. Kun je eieren nog wel hebben, dan zijn plakjes kipfilet gevuld met ei ook heel lekker.

Je kunt zelfs eiersalade maken van stukjes gekookt ei en zelfgemaakte mayonaise van olie, azijn en ei. Voeg voor de smaak alleen wat zout toe en laat kruiden weg als je helemaal koolhydraatvrij wilt ontbijten.

fitchef turbo - Deel 1 en 2

Wil jij een fit lichaam?

Bestel FitChef deel 1 + 2 samen en ontvang 25% korting op je bestelling!
Niels van Loon
 

Al sinds ik me kan herinneren, heb ik een grote liefde voor voeding, sport en een gezonde levensstijl. Nu werk ik als online leefstijlcoach/voedingscoach en motiveer ik anderen om gezonder te leven.

>

Wil jij een gratis receptenboek ontvangen?